تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۴۴۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احداث موزه محوری‎ترین موضوع انعقاد تفاهم‎نامه میراث فرهنگی خوزستان با شرکت راه‎ آهن
جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان روز گذشته (نهم فروردین‎ 96) در اندیمشک برگزار شد
جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان روز گذشته (نهم فروردین‎ 96) در اندیمشک برگزار شد.

سعید رسولی عضو هیات مدیره راه‎آهن کشور در این جلسه اظهار کرد: سال 95 را در حالی به پایان بردیم که رکورد حمل بار را در طول تاریخ راه آهن شکسته شد و 40.04 میلیون تن حمل بار از طریق خطوط ریلی را در این سال داشتیم.

وی ادامه داد: در حوزه مسافر نیز از 25 اسفندماه 95 تا هشتم فروردین 96 حدود یک میلیون و 200 هزار مسافر جابه جا شده که این آمار بیانگر این است که آمار حمل مسافر از راه خطوط ریلی شاهد افزایشی چهار درصدی بوده است.

رییس هیات مدیره راه‎آهن کشور افزود: این اتفاق در حالی رخ داده است که سال گذشته 350 واگن مسافری فرسوده از ناوگان حمل و نقل ریلی کشور خارج شد ولی باوجود این مشاهده شد که استقبال از این سامانه حمل و نقل ریلی در سفرهای نوروزی امسال بسیار مطلوب بوده است.

او در ادامه با قدردانی از توجه و نگاه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقوله حمل و نقل ریلی کشور اضافه کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی مصوبات بسیار خوبی تصویب شده که نوید بخش توسعه سریع این صنعت خواهد بود. از تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بسیار تشکر می‎کنم که طی این فرآیند بسیار به ما کمک کرده‎اند.

رسولی با بیان این‎که زندگی مردم با این صنعت عجین شده است گفت: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا چندین ایستگاه در درون شهرها طراحی می‎شود. در گذشته نه چندان دور نگاهی در دولت حاکم بود که به واسطه آن نگاه ایستگاه های راه آهن باید از شهر خارج می شدند و این ایستگاه‎ها به نوعی عنصر مزاحم از سوی دولت تلفی می‎شد. باوجود این ما اکنون با تلاش و همت در حال بازگرداندن این ایستگاه‎ها به درون شهرها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‎رسد طی سالیان گذشته به ابعاد فرهنگی و اجتماعی ایستگاه‎ها کم‎توجهی شده است اما اکنون برای طراحی ایستگاه‎ها در درون شهرها برنامه‎ریزی صورت گرفته است ضمن این‎که باتوجه به بی توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی ایستگاه‎ها، در این زمینه نیز برنامه‎ریزی شده است. در برنامه ششم توسعه نیز حکمی مصوب شد که براساس آن ایستگاه‎های راه‎آهن مشمول قانون توسعه گردشگری کشور خواهند شد.

عضو هیات مدیره راه‎آهن کشور عنوان کرد: گردشگری و برنامه‎های فرهنگی مناسب در حوزه راه‎آهن نیز هدف‎گذاری شده است و فعالیت‎های این حوزه نیز پررنگ‎تر خواهد شد؛ ضمن این که چند طرح مهم نیز در این‎خصوص در دست اقدام می‎باشد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان این اداره‎کل و شرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این تفاهم‎نامه در چند بخش تدارک دیده شده است که یک بخش آن درخصوص ایجاد زمینه‎های همکاری می‎باشد، بخش دیگر آن رویدادسازی است و بخش اصلی آن نیز احداث موزه است.

خسرو نشان در این جلسه با بیان این ‎که خوزستان به لحاظ میراث فرهنگی جایگاه بسیار ارزنده‎ای را در سطح کشور و جهان داراست اظهار کرد: مجموعه گنجینه‎هایی که در این استان وجود دارند به لحاظ تنوع، گستردگی و ارزش فرهنگی- تاریخی زبانزد هستند.

وی ادامه داد: 15 هزار هکتار محوطه تاریخی و بیش از 945 بنا و محوطه به ثبت ملی رسیده، نشان دهنده‎ گستردگی میراث فرهنگی ما است؛ ضمن این‎که ما در استان سه اثر ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی یونسکو داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: همچنین طی دو سال گذشته چند کاوش ارزشمند به لحاظ یافته‎های علمی در استان انجام شده است که برخی از این کاوش‎ها می‎توانند در پیدایی ریشه‎هایی از تاریخ مؤثر واقع گردند.

وی گفت: به لحاظ گردشگری نیز، قابلیت‎های کم‎نظیری در خوزستان و جود دارند. در استان شش رودخانه دائمی پرآب جاری است که جزو جاذبه‎های گردشگری طبیعی محسوب می‌شوند. امسال تاکید ما برای گردشگری در استان خوزستان، گردشگری آبی است و به دلیل تعدد تنوعی که در استان وجود دارد، شعاری تحت عنوان "ایران را در خوزستان ببینم" را برای نوروز امسال انتخاب کردیم.

نشان درخصوص چرایی کاهش گردشگر در استان باوجود تعدد تنوع جاذبه‎های گردشگری توضیح داد: متاسفانه به زمینه و بستر مناسب جهت توسعه در استان خوزستان توجهی نشده است که یکی از دلایل عمده آن تنوع منابع اقتصادی در خوزستان است. نفت، گاز، آب، فولاد و پتروشیمی سرمایه‎هایی هستند که جنبه‎های دیگر اقتصادی استان را تحت شعاع خود قرار می‎دهند و خوشبختانه در حال حاضر مدیران و بخش خصوصی به درک جدیدی از قابلیت‎های استان خوزستان سوای مسائل صنعتی رسیده‎اند.

وی با تاکید بر این‎که راه‎آهن نقش محوری در شکل‎گیری اندیمشک در دوران معاصر داشته است بیان کرد:  محوری‎ترین موضوع تفاهم‎نامه ما و راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران احداث موزه در محور راه‌آهن جنوب در شهر اندیمشک با توجه به ویژگی‌هایی است که این منطقه دارد. تفاهم نامه در چند بخش تدارک دیده شده است که یک بخش آن درخصوص ایجاد زمینه‎های همکاری است، بخش دیگر آن رویدادسازی است و بخش اصلی آن نیز احداث موزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: در وهله اول باید تلاش کرد تا مکان مناسبی برای این موزه درنظر گرفته شود ما در این راستا نقش تعیین‎کننده را قطعا تشکیلات راه‎آهن خواهد داشت که ما این درخواست را از آن‎ها داریم که چندین نقطه را به ما معرفی کنند.

روز گذشته همزمان با بازديد عضو هيات مديره راه‎آهن کشور از ايستگاه‎های راه‎آهن شوش، اهواز و انديمشك، تفاهمنامه همكاری ميان شركت راه‎آهن و اداره كل ميراث فرهنگی ،صنايع دستی و گردشگری خوزستان به منظور احداث موزه راه‎آهن و كتابخانه تخصصی به امضا رسيد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار