تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۴۴۶۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس فدراسیون فوتبال:
پرتاب بطری و سنگ ۵ هزار دلار جریمه دارد
رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام آیین نامه جدید انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: پرتاب بطری و سنگ و انداختن لیزر هر کدام ۵ هزار دلار جریمه خواهد داشت
رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام آیین نامه جدید انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: پرتاب بطری و سنگ و انداختن لیزر هر کدام ۵ هزار دلار جریمه خواهد داشت.

پرتاب بطری و سنگ ۵ هزار دلار جریمه دارد

 مهدی تاج در نشست خبری امروز صبح خود در جمع خبرنگاران که در سالن روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد، گفت: خودمان تمایل داشتیم که در سال جاری یک ملاقاتی با اصحاب رسانه داشته باشیم. تصمیم داریم هر از گاهی بنا بر ضرورت جلسات اینچنینی برگزار کنیم.

وی افزود: برای برگزاری یک مسابقه ارکان مختلفی لازم است. خوشبختانه کارها انجام می شود به طوری که حال فوتبال خوب است. ما برای مسابقات جام جهانی جوانان آماده می شویم و شرایط خوبی داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که در جام جهانی جوانان و تمام جام های جهانی از مرحله بعد صعود کنیم. در جام جهانی فوتبال ساحلی هم به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی آسیا و دوم بین قاره ای و پنجم جام جهانی هستیم. تیم نوجوانان را هم داریم که این تیم برای مسابقات جام جهانی آماده می شود. ارزیابی مثبتی از این تیم داریم. همین که این تیم به جام جهانی رفته خیلی خوب است. ما از این شرایط راضی هستیم ولی هدفمان صعود به مرحله بعد است.

تاج تاکید کرد: فوتسال را هم برای جام جهانی بعدی آماده می کنیم. برای این رشته آکادمی درست کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم از عنوان سومی جهان خود دفاع کنیم و هم از قهرمانی در آسیا.

وی تصریح کرد: موضوع نگران کننده در فوتبال بعضی از اتفاقاتی است که در ورزشگاه ها رخ می دهد. تمام ارکان فدراسیون و فوتبال کار را پیش می برند. انجام مسابقات نگران کننده شده است. همه  باید دست به دست هم بدهیم تا از کسانی که به ورزشگاه می آیند بدانند تمام حرکتهایشان ممکن است برای فوتبال مشکل ایجاد کند وحتی بعضی از آنها غیر قابل جبران باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: بعد از بازی با چین نامه از ای اف سی دریافت کردیم که یک بخش آن پرتاب نارنجک است و فیفا هم یک نامه چهار صفحه ای زده و پاسخ خواسته است. حتی درباره پایین آمدن پرچم فیفا هم سئوال شده ولی مهمترین بحث پرتاب نارنجک است. اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند فیفا اظهار نگرانی کرده که مشکلات جدی پیش بیاید. چه کسی می تواند رفیق فوتبال باشد و نارنجک پرتاب کند آن هم در شرایطی که تیم ملی پیروز شده و بهترین شرایط را بعد از انقلاب برای صعود به جام جهانی دارد.

تاج افزود: حتی کسانی که منتقد اصلی بودند و تهمت و دروغ می گفتند معترف هستند که عملکرد تیم ملی خوب بوده است. احساس می کنم در پرتاب نارنجک دستهایی در کار باشد که مردم را از تماشای مسابقات محروم کند. باید تلاش کرد این مسئله از بین برود. زدن نارنجک آن هم کنار داور نمی تواند خیرخواهانه و دوستانه باشد! مگر اینکه بگوییم تماشاگر تهییج شده است که باید خودمان را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه دیگری را به تمام کشورها زده است که مربوط به رفتارهای ناشایست تماشاگران است. استفاده از مواد آتش زا چه در صورت انفجار و چه در صورت منفجر نشدن یکی از این موارد است که جریمه می شویم. اگر بخواهیم بر اساس این نامه جریمه شویم باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار جریمه بدهیم که برگزاری مسابقات برایمان صرف نمی کند! پذیرش این جریمه ها برایمان سخت است. برای بار اول یک جریمه و بار دوم یک جریمه دیگر در نظر گرفته اند که تا پنج بار قابل افزایش است.

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: اگر دو نفری که در بازی با چین نارنجک پرتاب کردند دستگیر نمی شدند ممکن بود داور بازی را نیمه تمام بگذارد که این به ضرر ما بود. حتی قطع بازی با نظر داور در آیین نامه جدید ای اف سی پیش بینی شده که این برای فوتبال ما جبران ناپذیر است.

تاج ادامه داد: انداختن فلش و لیز هم ۵ هزار دلار جریمه دارد. این جریمه ها قطعی است و ابلاغ شده و رسانه ها باید کار جدی انجام بدهند. با پلیس و کمیته های قضایی هم جلسه داشته ایم تا برای ادامه لیگ و تیم ملی این اتفاقات رخ ندهد. این ضرر هنگفتی است که به خاطر دو سه نفر باید تحمل کنیم. کسانی که دوستدار ورزش و فوتبال نیستند این حرکتها را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: پرتاب بطری آب هم ۵ هزار دلار برای هر یک بطری جریمه دارد. اگر یک گل بزنیم و ۲۰ نفر بطری داخل زمین پرتاب کنند، باید ۱۰۰ هزار دلار برای یک گل بدهیم. این پول را باید از کجا بیاوریم و برای آدمهای بی انضباط و پرخاشجو پرداخت کنیم؟ پرتاب بطری خالی هم ۳ هزار دلار جریمه دارد. پرتاب هر سنگ هم ۵ هزار دلار جریمه دارد. برای ترکیبی از موارد فوق هم ۵ هزار دلار جریمه در نظر گرفته شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: سر دادن شعارهای نژادپرستانه و مذهبی هم با تشخیص ناظر جریمه دارد. ورود افراد غیر متفرقه از جمله اهالی رسانه هم بابت هر نفر ۵ هزار دلار جریمه خواهد داشت. سخت گیری ها در آینده فوق العاده زیاد خواهد شد. دوستان باید بپذیرند هیچکس را به جز با آی دی کارت به زمین راه نمی دهیم.

تاج اظهار کرد: شرایط سختی در پیش خواهیم داشت. جریمه های نقدی شاید برای کشورهای حاشیه خلیج فارس چیزی نباشد ولی برای ما سنگین است. اگر بخواهند جریمه های بازی با چین را تبدیل به دلار و ریال کنند باید بخشی از مبلغ آماده سازی تیم های ملی را برای این نوع جرایم بدهیم. خواهش می کنم که فرهنگ سازی خوبی صورت بگیرد. تماشاگران، مربیان و مدیران باید خودشان را کنترل کنند. در بازی با قطر یکی از مدیران ما وارد زمین شد و جریمه ای برای فدارسیون فوتبال آمده است فقط به این خاطر که نتوانسته خودش را کنترل کند.

وی درباره اینکه مشابه این حوادث در لیگ برتر روی می دهد و کمیته انضباطی برخورد جدی نداشته است و حالا این مشکلات به بازی های تیم ملی سرایت کرده است گفت: قبول دارم که خودمان مقصر هستیم. باید در لیگ هم رعایت کنیم. گزارش کمیته انضباطی صحبتهای مختلفی است که افراد مختلف دارند. اگر گزارش بازی زود برسد کمیته انضباطی هم زود رای را صادر می کند. اگر نیاز به تحقیق هم باشد یک مقدار طول می کشد. حرف شما حرف درستی است. ما باید در لیگ این مسائل را رعایت کنیم.

تاج ادامه داد: آیین نامه انضباطی ما هم در حال تغییر است و بعضی جریمه ها سنگین می شود.

وی در خصوص استعفای حسن زاده رئیس کمیته انضباطی تاکید کرد: خیر، آقای حسن زاده خودش هم مصاحبه و تکذیب کرده است. یکسری قلبها مریض است. یکی دو سایت اعلام کردند حسن زاده می رود. در فدراسیون فوتبال چند ماه پیش براتی جای هوشنگ نصیرزاده را گرفت و نصیرزاده خودش خواست که برود. بقیه افراد سر جای خود هستند و تغییری نداریم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره صحبتهای طباطبایی مدیر ورزشگاه آزادی درباره رایگان بودن بازی با چین و مشکل استحکام این ورزشگاه تاکید کرد: رایگان بودن شرایطی است که شورا تعیین می کند. مسئولان ورزشگاه آزادی هم چیزی درباره استحکام این ورزشگاه به ما نگفتند. یکباره اخباری می آید که ورزشگاه آزادی در حال فروپاشی است. این ها خبرهای دروغی است که کسی باور نمی کند. هیچکس از ورزشگاه آزادی رسما به ما نامه نزده که احتمال فروریزی و فروپاشی دارد. اگر ظرفیت ورزشگاه پر شود تا الان به ما اعلام نشده که مشکلی پیش می آید.

تاج در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره نحوه ورود مواد منفجره به ورزشگاه و اینکه گفته می شود بعضی از ماموران انتظامی با تماشاگران همکاری می کنند تاکید کرد : تا الان به این نرسیده ایم که ماموران در ورود مواد منفجره همکاری می کنند. ما جلسات خوبی با پلیس داشته ایم. این قابل بررسی است که چگونه یک نفر نارنجک را وارد ورزشگاه می کند. باید جرایم سنگینی برای کسانی که نارنجک وارد می کنند در نظر بگیرند و نباید جلوی آنها کوتاه بیایند چون ضرر هنگفتی به ایران وارد می کنند. در بازی با چین خوش شانس بودیم که کمک داور از زمین بلند شد و داور بازی را ادامه داد وگرنه نه تنها بازی سه بر صفر به سود چین می شد بلکه بازی های بعدی هم مشکل داشتیم.

وی افزود: گویا وضعیت ساندویچ فروش و تخمه فروشها  را قبل از ورود به ورزشگاه کنترل نمی کنند و ممکن است مواد منفجره از این طریق وارد ورزشگاه شود. حرف شما درست است. باید جلوی ورود مواد را به ورزشگاه بگیریم. از این به بعد حتی داخل بوفه ها را بررسی می کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص احتمال محرومیت تماشاگران ایران مقابل ازبکستان تصریح کرد: نمی دانم. باید منتظر جواب بود. امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد چرا که مقابل ازبکستان به حضور هواداران نیاز داریم. اعتقاد دارم جریمه های نقدی هم چیزی کمتر از محرومیت ها نیست چرا که باید از سایر تیم های ملی بزنیم و پولشان را به عنوان جریمه بدهیم.

تاج درباره اینکه تصویری از یکی از افراد یگان ویژه در حال لیزرانداختن در یکی از مسابقات فوتبال منتشر شده بود و اینکه آیا در این خصوص صحبتی داشته است یا خیر ، گفت: اینرا ندیدم و فقط درباره آن شنیدم ولی هرکسی این کار را بکند، جریمه اش همین چیزهایی بود که اعلام کردم. همه باید بدانند که این جریمه ها شامل کشور است و حتی ممکن است سنگین تر از این باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره احتمال برگزاری جشن قهرمانی پرسپولیس در تهران افزود: اگر پرسپولیس بازی با ماشین سازی را برنده شود، در بازی بعد این تیم، جشن قهرمانی را در ورزشگاه آزادی می گیریم. روی کلمه اگر تاکید دارم که بعدا نگویند تاج طرفدار پرسپولیس است و می خواهد این تیم قهرمان شود!

خبرنگاری قصد داشت از کامرانی فر رئیس دپارتمان داوری که کنار رئیس فدراسیون فوتبال نشسته بود سئوال کند که تاج اعلام کرد کامرانی فر برای کمک به او در این نشست حاضر شده نا پاسخ به سئوالات!

تاج همچنین درباره بازداشت دو تماشاگر در بازی ایران و چین گفت: روز گذشته به دادسرا رفتم و جلسه ای با ارکان انتظامی و اخلاقی و همچنین مسئولان فدراسیون داشتم. لیدرهای ما باید شناسنامه داشته باشند. باشگاه ها هم باید آدمهای موثر خود را بشناسند. جلوی ورود افراد خاطی به ورزشگاه ها را در آینده می گیریم. انتظار داریم رسانه ها اینرا به بهترین شکل ممکن منعکس کنند. بازیکنان هم گاهی با حرکات خود جو را متشنج می کنند که باید خویشتندار باشند.

وی درباره ابلاغ فیفا در قبال باشگاه های ایرانی گفت: بعضی از باشگاه های ما جرایمی دارند که همه رسانه ها باید به آنها کمک کنند. مدیران فعلی مقصر نیستند و آنها وارث این مسائل هستند. این نباید اهرمی باشد برای فشار روی مدیران باشگاه ها. ما هم داریم کمک می کنیم. سیستم هم باید کمک کند. از نمایندگان مجلس خواهش می کنم به جای تماس برای بخشش تیم ها، به مدیران کمک کنند تا مشکلات مالی آنها رفع شود نه اینکه روزی چندبار مصاحبه کنند تا تماشاگران تیمشان بخشیده شود. اینها جریمه است و جریمه یعنی نبخشیدن.

تاج افزود: باشگاه تراکتورسازی ۵ پرونده در کمیته انضباطی فیفا دارد و سه پرونده در کمیته تعیین وضعیت بازیکنان. باشگاه های ما در کمیته انضباطی فیفا پرونده دارند. خوشبختانه در کمیته های استیناف و اخلاق فیفا پرونده نداریم.

وی ادامه داد: به دادگاه عالی ورزش هم چند شکایت شده که آنرا به ما اعلام نمی کنند. اشتباه یا کار خوب ما در این بخش موثر نیست.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: باشگاه پرسپولیس هم ۲ پرونده در کمیته انضباطی فیفا و ۱۱ پرونده در کمیته تعیین وضعیت دارد. استقلال و پرسپولیس به شدت کارها را پیگیری می کنند. پرونده ها زیاد بوده و همین که پرونده ها را به کمیته تعیین وضعیت آورده اند خوب است. این تازه اول راه است. باشگاه استقلال هم در کمیته انضباطی ۳ پرونده دارد. پرونده بقیه باشگاه ها کمتر است. روی هیچکدام از این پرونده ها حکمی نیامده و اینکه می گویند از یک تیم ۶ امتیاز کسر می شود صحت ندارد.

تاج در خصوص ادعای استقلال مبنی بر پرداخت بدهی به بازیکنان خارجی تاکید کرد: ادعای استقلال  وقتی برای ما قطعی است که فیفا رسما به فدراسیون نامه بزند.

خبرنگاری از تاج درباره مصاحبه علی اکبر طاهری بعد از بازی با صنعت نفت و اینکه وی توصیه کرده بود علیه داوری ها موضع بگیرد، گفت: آیا شما بخش بعدی این مطلب را هم خواندید؟ این  مطلب یک مریضی است. طاهری هم این موضوع را تکذیب کرد.

وی درباره واگذاری باشگاه ها به بخش خصوصی از جمله استقلال و پرسپولیس و مشکلات باشگاه نفت تهران گفت: روز گذشته با بازرسی کل کشور جلسه چهار ساعته داشتیم. بحثهای جدی روی واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود دارد که اینجا فرصت مطرح کردن آن نیست. اداره دو باشگاه با این شرایط سخت است.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه برنامه فدراسیون برای حل مشکلات مالی باشگاه ها و برطرف کردن بدهی ها طی سه چهار سال عملی خواهد شد گفت: اگر بخواهیم قانونی عمل کنیم فقط دو تیم در لیگ می مانند که باید ۱۶ بار با هم بازی کنند! ما در گام اول جذب بازیکنان و مربیان خارجی را برای تیم های بدهکار منع کرده ایم.

تاج در خصوص باشگاه نفت گفت: باشگاه نفت به تعهداتش عمل نکرده است. من دو نامه به کمیته انضباطی نوشته ام. البته علی دایی هم خوب عمل کرد و خودش دارد خیلی مسائل را مدیریت می کند ولی در آِینده باید سخت گیری های ما بیشتر شود.

تاج با اشاره به کم شدن تیم های لیگ دسته اول تصریح کرد: خیلی ها جلوی این برنامه مقاومت کردند ولی در نهایت این برنامه را پیاده کردیم. هنوز هم اصرار دارم از لیگ یک هم کم شود. حتی باید بگویم چه دلیلی داریم لیگ برتر ۱۶ تیم باشد؟ اگر هم ۱۶ تیمی است باید تیم هایی بیایند که توان حضور در لیگ را دارند.

وی در خصوص ثبت نام داوران در انتخابات شورای شهر یادآور شد: اطلاع ندارم از داوران چه کسانی کاندیدا شده اند ولی داورانی که شاغل باشند این اقدام به کارشان لطمه می زند.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص افزایش تیم های حاضر در جام جهانی گفت: ۴۸ تیمی شدن جام جهانی به نفع آسیا است. در این صورت صعود به جام جهانی آسان می شود. مهم این است که با شرایط خوبی به جام جهانی رفته ایم.

تاج در خصوص اقدامات فدراسیون فوتبال برای رویارویی با تیم ملی عربستان گفت: فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا منطقه بندی و  زون بندی ما را تغییر داده اند. احتمالا به شکلی می شود که میزان رویارویی دو تیم ایران و عربستان کمتر می شود!

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد که قرارداد این فدراسیون با آدیداس قطعی است  و این شرکت اسپانسر لباسهای تیم ملی است.

تاج به اقتصاد مقاومتی در فوتبال هم اشاره کرد و افزود: در فدراسیون فوتبال تیم های ملی ما که ضرورت نداشته باشند به خارج اعزام نمی شوند. باید شرایطی را در داخل فراهم کنیم که بازی تدارکاتی برگزار شود. ولی ضرورت ها دیده می شود. ما بحث «صرفه و صلاح» را در نظر می گیریم. در بحث باشگاهی هم تبریز شرایط خوبی فراهم کرده است. یک زمین چمن با هتل ۵ ستاره که اردوها را در ایران برگزار کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: بعد از صعود به جام جهانی جلسه ای با کی روش درباره زمان شروع لیگ  و بازی های تدارکاتی خواهیم داشت. دولت باید در بحث بودجه به ما کمک داشته باشد. البته قولش را هم داده اند و ان شاالله تا یکی دو ماه دیگر این کمک را دریافت می کنیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار