تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۴۶۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخریب عمارت دوره قاجار در دزفول
عمارت شیخ عیسی از آثار تاریخی دوره قاجار در محله قلعه دزفول بطور کامل تخریب شد
عمارت شیخ عیسی از آثار تاریخی دوره قاجار در محله قلعه دزفول بطور کامل تخریب شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول روز یکشنبه با بیان اینکه حدود 80 درصد از بافت قدیم دزفول در محله قلعه این شهر واقع شده و این محله تاریخی حریم و چشمه بافت کهن دزفول است که از اهمیت بسیاری برای سازمان میراث فرهنگی برخوردار است، گفت:شهرداری دزفول بدون گرفتن مجوز در یک روز تعطیل با بیل مکانیکی اقدام به تخریب این بنای تاریخی کرده است.

حجت اله آریایی با بیان اینکه عمارت شیخ عیسی در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت ملی نشده گفت:شهرداری دزفول پیش از این برای تخریب این عمارت به میراث فرهنگی اطلاع داده بود اما صبر نکرد تا کارشناسان میراث این اثر را بررسی کنند و در یک روز تعطیل اقدام به تخریب کامل این عمارت کرد.

وی گفت:خواهان پیشرفت و آبادانی شهر هستیم ولی نه به بهای نابودی شناسنامه و پیشینه تاریخی ، برای عمران شهر نباید خسارتی به بافت قدیم وارد شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول بیان کرد:این اداره از شهرداری دزفول خواسته بود قبل از هر اقدامی طرح خود را در رابطه با بنای شیخ عیسی ارائه کند ولی هیچ طرحی از سوی شهرداری به اداره میراث فرهنگی دزفول ارائه نشد و بدون مجوز این اثر تاریخی تخریب شد.

وی اظهار کرد:مقررات خاصی برای شهرهای دارای بافت قدیم در کشور وجود دارد و شهر دزفول با وجود آثار تاریخی فراوان یکی از شاخصه های آجرکاری ایران محسوب می شود که اجرای هرگونه طرح عمرانی در این شهر با بافت ارزشمند تاریخی باید با دقت و شرایط خاص منطقه انجام شود.
آریایی افزود:انجام هر گونه فعالیت عمرانی در بافت قدیم دزفول منوط به کسب اجازه کتبی از سازمان میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به مشخصات بنای تخریب شده گفت:عمارت شیخ عیسی مربوط به حدود 120 تا 130 سال پیش و دوره قاجاریه می باشد که در محله قلعه ضلع مشرف به رودخانه دز واقع شده بود.
گفته می شود شهرداری دزفول با تخریب این عمارت تاریخی قصد دارد جاده ساحلی احداث کند.
افزون بر 200 هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد ،دزفول را به شهر آجر معروف کرده است.

بخشی از خانه های تاریخی در بافت قدیم دزفول در سالهای متمادی تخریب شده و یا به دلیل مرمت نشدن در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار