تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۶۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاید حادثه پلاسکو برای لنج‌های هندیجانی رُخ دهد
متأسفانه در چندین مرحله آتش‌سوزی در لنج های هندیجان به وقوع پیوسته اما آتش گرفتنِ شش لنج هم‌زمان آن‌هم در شهر زنگ خطر را برای همه به صدا درآورده که اقدامات تأمینی و تجهیزات ایمنی باید ده‌ها برابر در هندیجان مستقر شود.
شهرستان هندیجان دارای رودخانه طویلی است که از میان آن عبور می‌کند و این شهر را به دو منطقه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. در این میان لنج‌های تجاری و صیادی که مهم‌ترین منبع غذایی ایران و شغل مردمان منطقه را بر عهده‌ دارند بر لب سواحل رودخانه به زیباترین شکل پهلو گرفته‌اند.

پهلو گرفتن لنج‌ها در سواحل جنوبی و شمالی هندیجان سبب ایجاد مناظر زیبای طبیعی شده که نگاه هر بیننده را خیره می‌کند و سالانه بیش از 5 هزار نفر از مناطق هندیجان  به خصوص لنج‌ها دیدن می‌کنند که این‌ یک مزیت بسیار خوب برای جذب گردشگر در هندیجان است.

آتش گرفتن زنجیروار لنج‌ها با آتش یک لنج

با توجه به پهلو گرفتن لنج‌ها در کنار هم ضمن ایجاد مناظر زیبا یک خطر بسیار جدی در آن قابل‌ لمس بوده این خطر آتش‌سوزی است که اگر یک لنج طعمه حریق شود همه لنج‌ها به‌صورت زنجیروار آتش می‌گیرند و در عرض یک‌شب هر چه مردمان این منطقه رشته کرده بودند از بین می‌رود.

هندیجان از جمله شهرهای فقیر و محروم کشور محسوب می‌شود و بی‌توجهی به عمران و آبادانی آن سبب عقب‌افتادگی آن شده است به‌طوری‌که اکثر مسئولان و مردم از اطراف برای دیدن آن وارد شهر می‌شوند از مردگی و بدبختی آن گفته‌های زیادی بر زبان جاری کرده‌اند.

هندیجان تجهیزات آتش‌نشانی مُدرن ندارد

محروم و مستضعف بودن هندیجان به یک‌طرف و نبود تجهیزات آتش‌نشانی در طرف دیگر مزید علت شده که اگر در ساحل رودخانه زهره هندیجان اتفاق ناگواری بیفتد با کدام امکانات و تجهیزات قدرتمند جلوی آن را می‌گیرند؟ همچنین هندیجان دارای دو بندر است که بندر سجافی و بندر بحرکان هستند هر کدام اسکله‌های بزرگی دارند.

در بندر سجافی گمرک مستقر که لنج‌های تجاری بزرگ و بیشتری در آن پهلو گرفته‌اند و در این بندر به سبب بالا آمدن گل‌ و لای و لایروبی نشدن دهانه رودخانه تا اسکله سجافی بدترین موقعیت برای خارج شدن لنج ها در هنگام آتش‌سوزی خواهد بود.

در هندیجان بیش از 500 لنج تجاری و صیادی وجود دارد که برخی لنج‌های تجاری در گمرک و لنج های صیادی در اسکله سجافی پهلو می‌گیرند. اسکله گمرک و سجافی در کنار هم به‌نوعی همسایه هستند و اگر یکی از همسایه‌ها آتش گرفت و تجهیزات مناسب نباشد و اگر رودخانه لایروبی نشود  چه فاجعه‌ای در بندر سجافی و گمرک هندیجان پیش خواهد آمد؟

اکثر لنج‌های صیادی و تجاری هندیجان در سواحل جنوبی و شمالی رودخانه زهره در وسط شهر و همگی کنار همدیگر قرار گرفته‌اند لذا حوادثی همچون آتش‌سوزی به‌ هیچ‌ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و اگر همانند شب‌های گذشته یکی دیگر از لنج‌ها آتش گرفت آتش با چه سرعتی چوب‌های خشک که در مخازن خود گازوییل دارند را می‌سوزاند و چه فاجعه‌ای را رقم خواهد زد.

شاید حادثه پلاسکو برای لنج های هندیجانی رُخ دهد

اگر آتش‌ به‌ جان لنج‌های هندیجان که جمعیت زیادی دارند، بیفتد، آیا حادثه‌ای بزرگ‌تر از پلاسکو رخ نمی‌دهد؟ با توجه به اینکه لنج‌ها همگی چوبی و فایبرگلاس بوده و در هر کدام بیش از یک هزار لیتر گازوییل مصرف موتور لنج وجود دارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هندیجان یک شهرستان فقیر و کم برخوردار است به‌ طوری‌که هر کس وارد شهر شود حس می‌کند وارد یک روستای بزرگی شده! کل ماشین‌آلات آتش‌نشانی هندیجان 4 عدد است. حال با این وضعیت چگونه می‌توان از حوادث احتمالی جلوگیری کرد و اگر هم‌زمان دو منطقه دچار حریق شوند این ماشین‌آلات می‌توانند چند موقعیت را پوشش دهند؟

اگر در هندیجان آتش‌سوزی بزرگی اتفاق بیفتد و مسئولان بخواهند از دیگر شهرستان‌ها درخواست کمک کنند نزدیک‌ترین شهرستان ماهشهر با فاصله 70 کیلومتر قرار دارد که یک ساعت زمان طی این مسیر آن است حال اگر ماشین آتش‌نشانی با حمل آب به‌سوی شهر حرکت کند، تا چند ساعت می‌تواند خود را به هندیجان برساند؟ آیا آتش منتظر ماشین آتش‌نشانی ماهشهر می‌ماند؟ طبیعی است که آتش در عرض چند دقیقه لنج‌های چوبی بزرگ را خاکستر خواهد کرد.

در حادثه شب 15 فروردین ساعت 21:30 شش لنج تجاری در کنار هم پهلو گرفته متأسفانه یکی از آن‌ها آتش گرفت و در همان لحظه شش لنج آتش می‌گیرند و بعد از چند ساعت خاکستر شدند. آتش به‌شدت زبانه می‌کشید و همه مردم را به لب رودخانه کشاند در این‌ بین فرماندار دستور تشکیل ستاد بحران در همان منطقه را داد و همه نیروهای امدادی و پلیس مشغول کنترل وضعیت شدند.

کمک از دیگر شهرها به هندیجان دیر می‌رسد

بالاخره آتش با جولان چند ساعته و با سوختن 100 درصدی هر شش لنج زبانه‌های بلند خود را فروکشید و به خودنمایی شبانه پایان داد؛ اما نکته حائز اهمیت نبود تجهیزات مناسب اطفا حریق از جمله کف، فوم بود که باید در ایستگاه‌های آتش‌نشانی باشد نکته بعدی مدیریت بحران، کنترل سیل جمعیت، متفرق کردن مردم، دور کردن آن‌ها از محل حادثه تا بتوان به‌راحتی آتش‌نشان به اقدامات خود رسیدگی کنند.

در این‌ بین تلاش و زحمات آتش‌نشان هندیجان با کمبود امکانات بسیار مشهود بود اما مردم هندیجان با تجمع در محل علاوه بر حضور فیزیکی وسایل نقلیه خود را مانند موتور، خودرو را در منطقه آورده بوده و سد راه آتش‌نشان و مسئولان شدند که همین تجمع نابجا سبب کُندی خدمات و فرصت‌های طلایی را از آتش‌نشان گرفت.

مردم در هر جای دنیا باید بدانند اگر در مکانی تصادف، آتش‌سوزی، درگیری، زلزله و غیره رخ داد نباید در محل تجمع کرده و سد راه نجات دیگران شوند. مردم باید به‌ محض وقوع حوادث احتمالی موضوع را به مسئولان مربوطه اطلاع و از محل دور و مانع خدمات‌رسانی دستگاه‌های مسئول نشوند.

گرفتاری لنج ها در گل‌ولای به سبب خشک شدن رودخانه زهره 

در هنگام حوادث لنج ها باید در جای عمیق رودخانه باشند تا ب ه‌راحتی از همدیگر جدا شوند و به‌ صورت زنجیروار آتش نگیرند اما کدام رودخانه؟ کدام عمق رودخانه؟ رودخانه زهره دیگر مانند شکوه گذشته خود نیست چرا که سدهای بالادست و برداشت‌های غیره قانونی سبب خشک شدن آن شده است. این آتش‌سوزی‌ها و حوادث ناگوار منطقه تلنگری خواهد بود که اگر رودخانه زهره هندیجان به همین منوال باشد خطرات بزرگ‌تری منطقه را تهدید می‌کند.

کوروش مودت فرماندار هندیجان در خصوص حادثه آتش‌سوزی شش لنج تجاری در رودخانه زهره اظهار داشت: در دقایق اولیه آتش‌سوزی به محل حادثه رفته و دستورات لازم برای تشکیل ستاد بحران در منطقه را دادم.

وی افزود: بنده ضمن حضور در محل ملاحظه کردم مردم تجمع و منطقه بسیار شلوغ شده، در تماس با استاندار خوزستان، مدیرکل حوادث غیره مترقبه استان درخواست ماشین‌آلات اطفا حریق کردم که از شهرهای اطراف آتش‌نشان به هندیجان رسیده و مشغول اطفا حریق شدند.

فرماندار هندیجان بیان کرد: در اسرع وقت تمامی دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آتش‌نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حادثه حضور یافته و مشغول خاموش کردن آتش شدند اما ازدحام بیش‌ازاندازه مردم که به سبب هیجان در منطقه حاضرشده بودند خدمات‌رسانی دستگاه‌ها را با کُندی مواجه کرد.

مردم تجمع نکنند

وی گفت: از همه مردم عزیز شهرستان خواستارم در این‌گونه مواقع بسیار حساس هیچ‌گاه در این صحنه‌ها تجمع نکنند و راه را برای متولیان امر باز نگه‌ دارند تا مسئولان بتوانند به‌ راحتی مشکلات را مدیریت و از ازدحام بیش‌ از حد جلوگیری کنند.

مودت عنوان کرد: متأسفانه خسارت‌ بین 6 الی 8 میلیارد تومانی به این لنج ها وارد شده که تعدادی از این‌ها بیمه هستند و برای دریافت خسارت با صاحبان همکاری خواهیم کرد. در این آتش‌سوزی فوتی و مصدوم نداشتیم.

هندیجان تجهیزات مُدرن آتش‌نشانی نیاز دارد

وی افزود: با توجه به اینکه هندیجان منطقه دریایی است نیاز به تجهیزات اطفا حریق مدرن در سطح شهر، اسکله بندر بحرکان، اسکله بندر سجافی، گمرک دارد، همچنین وجود یدکش و شناور کوچک اطفا حریق بسیار لازم است.

رئیس ستاد بحران هندیجان بیان کرد: هدف ما کنترل آتش و سرایت نکردن آن به دیگر لنج های اطراف بود که ما در ساعات پایانی شب تا 70 درصد آتش را کنترل کردیم اما متأسفانه تا صبح لنج ها به‌ طور 100 صد درصد سوختند.

وی گفت: از اداره بندر خواسته‌ایم تجهیزات بیشتری خریداری و در محل بنادر هندیجان مستقر از شهرداری هم می‌خواهیم آتش‌نشانی خود را تقویت و وسایل مورد نیاز را خریداری کند.

مودت عنوان کرد: ما از همه آتش‌نشان عزیز هندیجان و عزیزانی که از شهرهای ماهشهر، امیدیه، بندر امام آمدند کمال تشکر و قدردانی را داریم. هنوز سبب اصلی این حادثه نامشخص و کارشناسان در حال رسیدگی به موضوع هستند.

وی افزود: یکی از لنج‌ها با سوخت‌گیری سهمیه خود آماده سفر بود که طولانی شدن آتش متوجه همین لنج بوده که همه سوخت گازوئیل آن در آتش ناخواسته از بین رفت.

نیروی دریایی سپاه به کمک ما آمدند

فرماندار هندیجان بیان کرد: ما از امکانات شرکت نفت، قایق‌های تندرو نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران، دریابانی، گشت ویژه حفاظت دریایی بهره بردیم و از همه مجریان که با ما همکاری داشتند قدردانی می‌کنیم.

وی گفت: تجهیزات شهرستان برای کنترل همچنین حوادثی کافی نیست، باید تجهیزات و ماشین‌آلات مُدرن در شهرداری و گمرک هندیجان مستقر شود تا از بروز حوادث احتمالی گرفته شود و اگر خدایی ناخواسته حادثه‌ای رخ داد خسارات زیادی نداشته باشد.

مودت عنوان کرد: هندیجان بیش از 800 شناور کوچک صیادی و تعداد قابل‌توجهی لنج تجاری و صیادی دارد لذا این‌گونه نمی‌شود همه‌چیز را کنترل کرد و حوادث غیره مترقبه‌ای دیگری شاید رخ بدهد کما اینکه در گذشته لنج تجاری با بار آن کاملاً سوخته بود لذا تجهیزات مُدرن بسیار ضروری است.

وی افزود: همه نگرانی ما این بوده که آتش گرفتن این شش لنج به دیگر لنج‌های پهلو گرفته سرایت نکند که  با تلاش آتش‌نشان و مسئولان حاضر در صحنه این اتفاق نیفتاد.

فریدون اسدی رئیس آتش‌نشانی اظهار داشت: از این شش لنج تجاری سوخته چهار تا فایبرگلاس و دو چوبی بودند که 100 درصد سوختند.

وی افزود: محل حادثه هندیجان شمالی، انتهای خیابان ساحلی، چم ضیغمی بوده و با مشارکت آتش‌نشانان شهرهای ماهشهر، امیدیه، بندر امام خمینی (ره) و شرکت پتروشیمی کار انجام شد.

در عملیات اطفا حریق 10 اکیپ و 50 نیرو حضور داشتند

رئیس آتش‌نشانی هندیجان بیان کرد: در عملیات اطفا حریق 10 ماشین آتش‌نشانی، 3 دستگاه تانکر آب، در مجموع 10 اکیپ و 50 نیرو، لودر، بیل مکانیکی و امکانات شهرداری هندیجان مشغول خاموش کردن 6 لنج تجاری هندیجان بودند.

وی گفت: تانکرهای آب به ترتیب 28،20،10 هزار لیتری در منطقه حاضر بودند. علت حادثه هنوز مشخص نشده ولی گمانه‌زنی از اتصال برق باطری یکی از لنج‌ها بوده است. لنج ها باید جای عمیق رودخانه باشند تا هنگام حوادث بتوانند از همدیگر جدا شوند.

اسدی عنوان کرد: صاحبان لنج باید دقت کنند هنگام خاموش کردن موتور باید کابل برق را از باطری جدا کنند تا خدایی نخواسته اتصال نکرده و سبب آتش‌سوزی نشود.

وی افزود: ما نیاز به تجهیزات،ماشین آلات جدیدی و مُدرن داریم در سواحل رودخانه زهره هندیجان باید ایستگاه پمپاژ آب احداث تا در مواقع لزوم بتوان از آن ها بهره برداری کرد.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: هندیجان
:
:
:
آخرین اخبار