تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۴۴۸۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده آبادان:
برخورد ضرب‌الاجلی با گرد و غبار خوزستان عاری از ضعف و نقص نخواهد بود
نماینده آبادان با انتقاد از طرح ضربتی برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان گفت: اتخاذ تصمیم به صورت ضرب‌الاجلی و بدون مطالعات علمی، قطعا عاری از ضعف و نقص نخواهد بود
نماینده آبادان با انتقاد از طرح ضربتی برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان گفت: اتخاذ تصمیم به صورت ضرب‌الاجلی و بدون مطالعات علمی، قطعا عاری از ضعف و نقص نخواهد بود.

جلیل مختار با اشاره به طرح ضربتی مقابله با ریزگردها که اکنون در خوزستان اجرا می‌شود، اظهار کرد: مشابه این گونه طرح‌ها در گذشته اجرا شده اما اصلا موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. تجارب قبلی خوزستان در کاشت نهال در کانون‌های گرد و غبار و اراضی مستعد گرد و غبار نشان داده که نهال‌کاری در این کانون‌ها موفقیت‌آمیز نیست.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری شیوه‌های نوین و علمی جهت مهار کانون‌های ریزگرد، تصریح کرد: اگر از شیوه‌های نوین مهار کانون‌های ریزگرد و تجارب کشورهای موفق دنیا در این زمینه استفاده کنیم، می‌توان امیدوار بود که پدیده ریزگردها را مهار کرد اما استفاده از شیوه‌های سنتی مانند نهال‌کاری که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و نتیجه‌بخش و موفق از آب در نیامده‌اند، مفید نخواهد بود.

نماینده آبادان در خانه ملت عنوان کرد: آثار نهال‌هایی که در گذشته در کانون‌های گرد و غبار کاشته شد، نشان می‌دهد که برای مهار ریزگردها نمی‌توان تنها به نهال‌کاری متوسل شد. آیا طرح نهال‌کاری که در جریان مصوبه مقابله با ریزگردهای بهمن‌ماه 93 در خوزستان انجام شد، موفقیت‌آمیز بوده است؟ اگر موفقیت‌آمیز بوده، پس چرا نتیچه آن مشاهده نشد و اگر موفقیت‌آمیز نبوده، چرا دوباره آن را تکرار می‌کنند؟
 
مختار با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن شرایط اقلیمی خوزستان در اجرای هر گونه طرح مقابله با گرد و غبار گفت: در صورت مدیریت منابع آبی خوزستان و تامین حق‌آبه تالاب‌ها، قطعا شاهد کاهش پدیده ریزگردها خواهیم بود. بنابراین لازم است که در اجرای هر گونه طرح زیست محیطی، مطالعات آن طرح به صورت جامع و مدون از قبل و در دوره زمانی مناسب و با صرف زمان زیاد انجام شود، همان‌گونه که دیگر کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که انجام ضرب‌الاجلی طرح‌های زیست محیطی قطعا ضعف‌هایی را به دنبال دارد، اظهار کرد: اتخاذ تصمیم به صورت ضرب‌الاجلی و بدون مطالعات علمی در خصوص طرح‌های زیست محیطی قطعا عاری از نقص و ضعف نخواهد بود. مطالعات کیفی و کاملا علمی طرح‌های زیست محیطی در کشورهای دیگر دنیا با صرف زمان و هزینه زیاد و همچنین به کارگیری نیروی انسانی متخصص انجام می‌شود اما متاسفانه در اینجا تصمیمات ضرب‌الاجلی را می‌بینیم.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخورد ضرب‌الاجلی با مسائل زیست محیطی و صرف مطالعات کوتاه‌مدت در طرح‌های زیست محیطی نمی‌تواند ایفاگر نقش مطلوب و سازنده در حل این مسائل باشد؛ اساس طرح‌های زیست محیطی باید با محوریت مطالعات کاملا علمی و کارشناسی باشد.

مختار با انتقاد از تعلل در مقابله با ریزگردهای خوزستان، به سخنان رهبر انقلاب در زمینه بحران اخیر استان اشاره و عنوان کرد: اگر رهبر انقلاب مسائل و بحران‌های اخیر خوزستان را در فرمایشات خود گوشزد نمی‌کردند، شاید سفر رییس جمهور و وزرا به خوزستان و تصمیم‌گیری برای طرح ضرب‌الاجلی مقابله با ریزگردها را در استان شاهد نبودیم. متاسفانه همواره عدم توجه به خوزستان هم در بحث معضلات زیست محیطی و هم در دیگر مشکلات استان وجود داشته است.

وی افزود: قطعا گوشزد کردن بحران خوزستان از سوی رهبر انقلاب موجب شده تا دولتمردان، این موضوع را در برنامه‌های خود در این ایام باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم بگنجانند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
0
0
قربون شکلت مطالعه مطالعه پدرمون دراومد.تاکی مطالعه.باباعمل بایدکرد
:
:
:
آخرین اخبار