تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۴۹۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۳۷ هزار هکتار از تالاب هورالعظیم به سکوهای نفتی تبدیل شده است/ آبگیری تالاب های خوزستان اولویت دولت نیست
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس وضعیت تالاب‌های خوزستان را بحرانی خواند وگفت: آبگیری تالاب های خوزستان در اولویت کاری دولت نیست
۳۷ هزار هکتار از تالاب هورالعظیم به سکوهای نفتی تبدیل شده است/ آبگیری تالاب های خوزستان اولویت دولت نیستعضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس وضعیت تالاب‌های خوزستان را بحرانی خواند وگفت: آبگیری تالاب های خوزستان در اولویت کاری دولت نیست.

قاسم ساعدی با یادآوری آخرین جلسه هیات دولت در سال 95، گفت: طبق مصوبه این جلسه وزارت نیرو موظف شد تالاب‌های استان خوزستان را در اولویت آبگیری قرار داده تا قسمتی از ریزگردها با این اقدام مهار شود اما متاسفانه این مصوبه در حد شعار باقی مانده و شاهد هیچ‌گونه اقدام اجرایی مناسبی نبوده و نیستیم.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس جمهور، افزود: آقای روحانی! شما گام موثر و مناسبی برداشته و دستور دادید تالاب های خوزستان آبگیری شود؛ چرا وزارت نیرو تاکنون به این مصوبه عمل نکرده است؟ تقاضا داریم کمی به فکر مردم خوزستان باشید و دستور دهید وزیر نیرو این مصوبه را عملیاتی کند.

آبگیری تالاب های خوزستان در اولویت کاری هیات دولت نیست

وی با انتقاد از اینکه آبگیری تالاب‌های خوزستان در اولویت کاری هیات دولت نیست، تصریح کرد: به نظر می رسد دست‌های پشت پرده مانع از اجرای چنین مصوباتی می‌شود و شاید هم دولت مصلحتی برای اجرای آن نمی بیند؛ البته از سویی به دلیل آنکه در روزهای پایانی دولت هستیم به نظر می رسد تصویب این مصوبه بازی سیاسی بوده که دولت هیچ گونه اقدامی در جهت عملیاتی کردن آن نمی‌کند.

با بیان اینکه در اوایل سال جاری آب در کرخه و کرخه نور رهاسازی شد، ادامه داد: مردم از این وضعیت بسیار خرسند و خوشحال و چشم انداز مناسبی را برای آینده ترسیم کرده بودند اما متاسفانه بعد از گذشت یک هفته آب ها فروکش و به حالت سابق یعنی نهر فاضلابی بازگشت و زمانی که علت این کار را جویا شدیم مطلع شدیم وزارت نفت جلوی آبگیری تالاب هورالعظیم را گرفته و متاسفانه استاندار خوزستان بدون مشورت با مسئولان محلی در هویزه و دشت آزادگان و همچنین مجمع نمایندگان استان در نشستی با مجریان میادین نفتی آزادگان توافق کردند تا خردادماه سال جاری این آبگیری مرتفع و در همین راستا وزارت نفت ملزم شد  پس از خرداد تجهیزات و ابزارآلات نفتی خود را جمع آوری تا دریچه های ورودی آب به مخازن شماره 3 و مابقی مخازن باز شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: جای تعجب است در حالی که باید استاندار خوزستان در خط مقدم مقابله با ریزگردها باشد اما مشخص نیست بر چه مبنا و تفکری این کار انجام شده است؛ البته به نظر می رسد هیات دولت این موضوع را حد شعار مطرح کرده و به گونه ای بازی سیاسی باشد.

ساعدی ادامه داد: استاندار خوزستان باید جوابگوی مردم خوزستان بوده و علت جلوگیری از ورود آب به تالاب هورالعظیم را به مردم اعلام کند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم، با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آبگیری 62 و 63 درصدی تالاب هورالعظیم، گفت: متاسفانه خانم ابتکار به دفعات چنین اظهاراتی را مطرح کرده این در حالی است که اینجانب متعلق به منطقه هور بوده و به مدت 50 سال است در این حوزه زندگی می کنم و همچنین آگاهی بیشتری نسبت به وضعیت این تالاب دارم؛ به عنوان سرباز هور و نماینده مردم از هور دفاع و در چارچوب منطق و تعقل حرکت و چنین آمارهایی را به هیچ وجه تایید نمی کنم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: اعلام چنین آمارهای کذبی شایسته دولت و مردم خوزستان نیست؛ متاسفانه با خشکاندن تالاب هورالعظیم معیشت مردم دچار خدشه شده است؛ چه کسی باید جوابگوی مردم بوده و آلام مردم را التیام بخشد به طور قطع عاملان خشکی هورالعظیم باید در پیشگاه خداوند جوابگوی مردم خوزستان باشند.

وضعیت تالاب های خوزستان بحرانی بوده و ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب ها مرگ تدریجی را به مردم خوزستان تحمیل کرده است

نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه وضعیت تالاب‌های خوزستان بحرانی بوده و ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب ها مرگ تدریجی را به مردم خوزستان تحمیل کرده است، تصریح کرد: متاسفانه 35 الی 37 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم به سکو و پایگاه های نفتی تبدیل و در آن پالایشگاه احداث شده است.

تالاب شادگان هرگز آبیاری نشده است

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تالاب شادگان هرگز آبیاری نشده است، گفت: روخانه هایی که آب این تالاب را تامین می کنند با خشکی مواجه بوده و حتی وضعیت رودخانه هندیجان به گونه ای است که مردم در زمین آن فوتبال بازی می کنند این در حالی است که دولت به هیچ وجه خشکی تالاب های خوزستان را به عنوان چالش و معضل جدی نگرفته و شاهد هیچ گونه اقدامی از سوی دولت برای احیای تالاب ها نیستیم.
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سید سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
0
1
استاندار خوزستان در اصل استاندار تهران و اصفهان است و هیچ علقه و علاقه ای به خوزستان ندارد و مطیع صدرصد دولت و مرکز است چون تا کنون هیچگونه دفاعی برای حق السهم نفت و حقوق مردم از خود بروز نداده . من متاسفم برای مردم خوزستان که چنین مسئولان و استانداری دارند نه از حق آبه نه از شغل و نه از فقر و بدبختی و بیکاری مردم و نه از مهاجرت مردم که فرار از گردوخاک است حرفی به میان نمی آورد.
متخصص محیط زیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
1
1
اقای ساعدی چه روزی اومدن هورالعظیم؟
ایشون تالاب رو اصلا ندیدن تا حالا
تالاب خیلی وقته که ابگیری شده
از یک طرف مصاحبه میکنه که اب نداره- از یک طرف میگه ابگیری و رهاسازی اب از سد ها نتیجه پیگیری ایشون هست
تناقض به تمام معنا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
1
1
اینا مارو فیلم کردند کدام آبگیری تالاب!!! نه پرنده ای نه جنب وجوشی نه زندگی در تالاب ها جریان دارد تالاب ها یا آلوده به نفت است ویا خشکشان کرده اند به نظره شما موجودات زنده با این شرایط در تالابها میتوانند زندگی کنند!؟
:
:
:
آخرین اخبار