تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۵۰۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل تعداد کاندیداهای ریاست‌جمهوری را شورای نگهبان باید حل کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون عمران مجلس هیأتی را برای نظارت بر خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان به منطقه اعزام و گزارشی را در خصوص علت سیل اخیر در استان‌های غربی کشور تهیه و به مجلس ارائه کند.

  علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (27 فروردین ماه 96) با اشاره به سیل اخیر در استان‌های غربی کشور گفت: متأسفانه شاهد بروز خساراتی به دنبال سیل اخیر در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان هستیم، به ویژه در آذربایجان که تلفات زیادی را به همراه داشت و آخرین آمار حدود 41 نفر را اعلام کرد که ضایعه تأسف‌باری است. 

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با خانواده جانباختگان همدردی می‌کند و به آنها تسلیت عرض می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های اجرایی همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز دستور دادند، با شدت و حدت و تمام قوا تلاش کنند تا هم حادثه را کنترل و به آسیب‌دیدگان کمک کنند و راه‌حلی برای خسارات به وجود آمده داشته باشند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: من در همین جا از کمیسیون عمران نیز می‌خواهم تا به سرعت هیأتی را اعزام و به موضوع رسیدگی کنند که هم کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در اسرع وقت و به خوبی انجام شود و پیگیری‌های لازم را داشته باشند که چرا حادثه به این صورت رخ داد و علت را ریشه‌یابی کنند و گزارشی را در این باره تهیه و به مجلس ارائه کنند. 

 وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو افزود: ما انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراها و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در برخی حوزه‌های انتخابیه را پیش رو داریم که خوشبختانه در مسیر کار تاکنون مشکلی نداشتیم و نام‌نویسی‌ها برای انتخابات شوراها انجام شد و تقریباً به قاعده هم بود و هیأت‌های اجرایی رسیدگی کردند و هیأت‌های نظارت نیز در حال کار هستند و مجلس نیز چون وظیفه نظارت دارد، موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نیز کار خود را دنبال می‌کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد مجلس نیز نام‌نویسی‌ها انجام شده و مسیر کار آن در حال طی شدن است. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز طبق آخرین آماری که شب گذشته اعلام شد، بیش از 1600 نفر نام‌نویسی کردند که از جهتی هم خوب است و مردم هم به اندازه‌ای که احساس می‌کنند وظیفه‌شان است حضور پیدا کردند. 

وی افزود: در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده، جدای از ایرانی‌الاصل بودن و متدین بودن و شرایط دیگری که در قانون اساسی آمده، چند ویژگی برای این کار گذاشته شده، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر، جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در دوره‌های گذشته تقریباً همین مسئله را داشتیم چون من این روزها می‌بینم در رسانه‌ها کراراً این بحث مطرح می‌شود که چرا قانون در این زمینه مشخص نکرده و حضرت آیت‌الله شیرازی نیز بیاناتی در این زمینه داشتند که چرا طوری شده که گاه افراد می‌آیند به عنوان کاندید حاضر می‌شوند و وقتی از آنها سؤال می‌شود شما شرایط لازم را برای کاندیداتوری دارید یا خیر؟ می‌گویند ما می‌دانیم شرایط را نداریم ولی برای اینکه هیجان را حس کنیم آمده‌ایم که این وهن کار مهم ریاست‌جمهوری است. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: من باید در اینجا این نکته را متذکر شوم که این مشکل مربوط به مجلس نیست، ما در این زمینه قانون مفصلی تصویب کرده‌ایم که اینکه فردی مدیر و مدبر باشد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که از آن برداشت شود که مدیر و مدبر در این سطح است و باید سوابق وی چگونه باشد. 

وی ادامه داد: یا چه افرادی باید این فرد را تأیید کنند که این فرد مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود باید چه شرایطی داشته باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه مفهوم رجال سیاسی چیست، در قانون مصوب مجلس تشریح شده و اینکه رجل مذهبی یعنی چه، در قانون مصوب مجلس روشن شده و این قانون بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و این شورا آن را رد کرد و استدلال شورا این بود که این تشخیص برعهده شورای نگهبان است و حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند، من همه این را قبول دارم ولی ما این را به صورت یک آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم چون طبق قانون اساسی، شورای نگهبان مسئول این کار شده است که این کار را هم انجام ندادند. 

لاریجانی اضافه کرد: حالا در رسانه‌ها می‌گویند چرا قانون وجود ندارد، قانون را ما تصویب کردیم، البته من در این زمینه ملاحظه دارم، اینکه شورای نگهبان آیین‌نامه‌ای را برای خود داشته باشد، معنی آن این نیست که این نفاذ در بیرون داشته باشد. اگر بخواهد نفاذی در بیرون داشته باشد، مجلس باید تصویب کند. 

وی افزود: به هر حال ما کارمان را در مجلس انجام دادیم، اگر هم که دوباره این بحث در جامعه مطرح شده، شورای نگهبان قبول کند همان قانونی که ما فرستاده‌ایم را تأیید کنند و اگر ایرادی دارد اصلاح کنند، مجلس بار دیگر آن را برایشان ارسال کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصحاب رسانه و صاحب‌نظران بدانند ما این موضوع را کاملاً حس کردیم، برای آن چاره‌اندیشی کردیم، چارچوب قرار دادیم و قانون برای آن تصویب کردیم و این قانون به شورای نگهبان رفت و تشخیص شورای نگهبان این بود و لذا ما نباید پاسخگو باشیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم عزیزان ما در شورای نگهبان بار دیگر به این موضوع توجه کنند، اگر متوجه این مسئله هستند، رسیدگی کنند، ملاحظاتی در این مصوبه دارند بدهند که این مسئله حل شود تا ما در سال‌های بعد دچار این موضوع نباشیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار