تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۴۵۰۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورود80میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بارش های متناوب باران در استان در چند روز گذشته موجب شده تا 80 میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه ها و در جریان سیلاب های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.
 
کامران دانشجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه 660 متر مکعب در ثانیه است که در سه روز گذشته تداوم داشته است.
وی با اشاره به اینکه در صورت تداوم بارش ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به 100 میلیون متر مکعب می رسد، بیان کرد: در سال آبی جاری/از اول مهر 95 تاکنون/ 241 میلمیتر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده که 20 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و 9 درصد نسبت به دراز مدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه میانگین بارندگی های آذربایجان غربی در این مدت 249 میلیمتر بود، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که 319 میلیمتر بوده، 22 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی های ماه جاری در استان که 63 میلیمتر به ثبت رسیده است، اضافه کرد: میزان بارندگی های این ماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 67 میلیمتر، در حوضه آبریز زاب 115 میلیمتر و در حوضه آبریز ارس 42 میلیمتر بود.
دانشجو با اشاره به وضعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در 2 روز گذشته ادامه داد: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در 48 ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشت.
وی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از رودخانه ها در حال فروکش است و انتظار می رود تا 2 روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.
دانشجو وجود 12 سد در استان را یادآوری کرد و گفت: بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که موجب شد تا حجم مخزن آن به 724 میلیون متر مکعب برسد.
وی بیان کرد: هم اکنون ارتفاع آب در پشت این سد رو به افزایش بوده و ورودی به این سد با توجه به بارش های چند روز گذشته 680 متر مکعب در ثانیه است.
وی گفت: با توجه به حجم بارندگی های بهاره پیش بینی می شود که شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند.
به گزارش ایرنا تراز آبی دریاچه ارومیه در 25 فروردین امسال یکهزار و 270 متر و 78 سانتیمتر از سطح آبهای آزاد و حجم آب موجود در آن 2 میلیارد و 80 میلیون مترمکعب است.
در روزهای اخیر تشدید بارش ها در آذربایجان غربی هم موجب طغیان و جاری شدن آب رودخانه ها به سمت دریاچه ارومیه شده است.
طغیان رودخانه های آذربایجان غربی خسارات مالی و جانی در پی داشت و رودخانه گادر در اشنویه علاوه بر مسدود کردن مسیر 49 کیلومتری اشنویه - پیرانشهر، یک نوجوان 12 ساله را به کام خود کشید و عملیات جست و جو برای یافتن این نوجوان همچنان ادامه دارد.
تخریب شدن پل هاشم آباد در پی طغیان رودخانه باراندوز در محور راژان به منطقه 'زیوه' و 'مرگور'، نیز راه ارتباطی 50 روستای ارومیه را مسدود کرده است.
مدارس برخی از نقاط اشنویه و بخش سیلوانای ارومیه در نوبت صبح و بعد از ظهر روز گذشته /شنبه/ به دلیل طغیان آب رودخانه ها، مسدود بودن مسیرهای مواصلاتی و احتمال بروز حوادث ناشی از بارش ها تعطیل بود.
در شهرستان نقده با توجه به کاهش میزان آب رودخانه گادر، شرایط بهتر شده و این شهرستان در حال خروج از بحران است؛ روز گذشته در اثر طغیان این رودخانه و بروز سیل خسارت هایی به 25 روستای این شهرستان و برخی از منازل در شهرهای نقده و محمدیار وارد شد اما تعیین این خسارت ها به بعد از کنترل بحران موکول شده است.
آذربایجان غربی 17 شهرستان، 42 شهر و بیش از 2 هزار و 800 روستا دارد و جمعیت آن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر است.
آذربایجان غربی از جمله استان های سردسیر کشور است که به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منحصر بفرد همواره در معرض بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارد و کسب آمادگی برای امدادرسانی و کاهش دامنه آسیب ها و خسارت های آن جزو ضرورت های زندگی اجتماعی شهروندان این استان محسوب می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار