تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۴۵۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرزمین ناشناخته گردشگری میزبان هزاران گردشگر
زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان سرزمین افسانه ها و اسطوره ها با زیبایی های خفته در دامان طبیعت و تاریخ اما ناشناخته برای هموطنان در نوروز 96 میزبان خیل عظیمی از گردشگران بود.

 نام و آوازه این دیار کهن همپای اعصار و قرون و به دارازی تاریخ قدمت دارد و وجود محوطه ها و آثار تاریخی و باستانی آن همچون شهر سوخته با قدمتی پنج هزار ساله و قبرستان کشیک و اسپیدژ با قدمتی فراتر از هفت هزار سال هر هموطن عاشق ایران را به خود می خواند و چند ساعتی قدم زدن در این محوطه ها انسان امروزی را با مردمان اعصار و قرون گذشته پیوند می دهد.
طبیعت بکر و نایاب سیستان و بلوچستان با ویژگی های خاص جغرافیایی نظیر کویر، دریا، کشتزار، کوه و آتشفشان سرمست و سیراب کننده عطش سیری ناپذیر طبیعت دوستان است.
برنامه ریزی و تلاش برای بهتر شناساندن سرزمین باستانی و زیبای سیستان و بلوچستان به هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی از 2 سال پیش با نخستین جرقه ها در ذهن استاندار این استان آغاز شد و از سال گذشته تمامی مدیران و دست اندرکاران به ویژه رسانه های ارتباط جمعی تلاشی هماهنگ را به تجربه گذاشتند تا سال 96 را با نام «سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان» مشخص و تمامی ساکنان میهمان نواز این استان آماده میزبانی از گردشگران و هموطنان شوند.
نوروز 96 جمعیت بزرگی از هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی سیستان و بلوچستان را مقصد سفر نوروزی خود قرار دادند به گونه ای که به گفته کارشناسان سه میلیون و 143 هزار و 913 تردد وسایط نقلیه از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین ماه جاری در جاده های این استان ثبت شده است.
نوروز 96 تجربه جدید رقم خورد و همه پای کار آمدند، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، سازمانهای فرهنگی و گردشگری و امدادی و از همه مهمتر مردم پاک سرشت و مهربان این دیار با ساز و دهل، شربت و شیرینی و غذاهای محلی به پیشواز مسافران و میهمانان نوروزی شتافتند تا فرهنگ غنی میهمان نوازی سیستانی و بلوچ را به نمایش گذارند.

** ثبت افزون بر سه میلیون تردد نوروزی در جاده های سیستان و بلوچستان
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: سه میلیون و 143 هزار و 913 تردد وسایط نقلیه در جاده های استان از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین ماه جاری به وسیله 62دستگاه تردد شمار ثبت شده است.
علی خانقائی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمار ترددهای این دوره در مقایسه با مدت مشابه پارسال با 2میلیون و 757 هزارو 57 تردد هشت درصد رشد داشته است.
وی افزود: خوشبختانه در طرح نوروزی امسال با تمهیدات پیش بینی شده و نصب دوربین های کنترل سرعت، سرعت متوسط در جاده های سیستان و بلوچستان سه کیلومتر بر ساعت کاهش داشته و همین مساله زمینه ساز کاهش حوادث جاده ای شده است.
وی گفت: پارسال میانگین سرعت در جاده های استان 82 کیلومتر بود که امسال به 79 کیلومتر رسیده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: وجود 25 مجتمع بین راهی و 12 راهدارخانه در کاهش تصادفات و رفع خستگی رانندگان موثر بوده است.
خانقائی اظهار داشت: بیشترین سرعت غیر مجاز در این مدت به شهرستان سراوان و بیشترین ترددهای صورت گرفته در استان به شهرستان زاهدان سه راهی دشتک اختصاص داشت.

***رشد 16 درصدی اقامت مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 460 هزار و 846 نفر مسافر نوروزی در استان اقامت داشتند گفت: اقامت این تعداد مسافران در تاسیسات گردشگری و کمپ ها، منطقه آزاد چابهار و مدارس استان نسبت به مدت مشابه 16 درصد رشد داشته است.
کامبیز مشتاق گوهری شمار مسافران نوروزی اقامت کننده در استان در سال گذشته را 396 هزار و 87 نفر ذکر کرد.
وی ادامه داد: حدود سه میلیون تردد وسایط نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین به سیستان و بلوچستان از 25 اسفند تا 15 فروردین بوده که رشد 6 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
وی مجموع ورودی مسافران نوروزی به سیستان و بلوچستان از مبادی ورودی، پایانه های مرزی، فرودگاه و راه آهن را 792 هزار و 778 نفر ذکر کرد و افزود: این تعداد مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 744 هزار و 209 نفر رشد 6 درصدی را نشان می دهد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: شهرسوخته سیستان با تمدنی پنج هزار ساله در ایام نوروز بیشترین گردشگر را به خود اختصاص داد.
وی تاکید کرد: این شهر با 40 سال کاوش هم اینک به عنوان یک مکتب در جهان مورد تدریس قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا شهرسوخته واقع در شمال سیستان و بلوچستان با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از آثار جهانی ایران شناخته می شود که تا کنون در فصل های مختلف کاوش آثار بسیار ارزشمندی چون نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن، آثار نخستین جراحی جمجمه، شبکه فاضلاب، پارچه و سفال های گوناگون در آن کشف شده است.
سایت جهانی شهر سوخته همه ساله مورد بازدید شمار زیادی از هموطنان و گردشگران خارجی قرار می گیرد.
این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت 5000 ساله به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود.
همچنین نکته جالب اینکه باستان شناسان تاکنون هیچ نوع سلاحی از این شهر بدست نیاورده اند که این خود نشان دهنده سکونت مردمی صلح طلب و آرام در این منطقه است.
منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

** مراجعه افزون بر 245 هزار مسافر نوروزی به پست های هلال احمر سیستان وبلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با طرح نوروزی این جمعیت 245 هزار و 928 مسافر از خدمات پست های ثابت و سیار این نهاد در استان بهره مند شدند.
رسول راشکی اظهار داشت: همزمان با طرح نوروزی 60 پایگاه ثابت و سیار شامل 37 پایگاه جاده ای، 17 پایگاه ستادی، پنج پایگاه ساحلی و یک پایگاه کوهستان امداد و نجات در جاده ها و نقاط حادثه خیز سیستان و بلوچستان مستقر شدند.
وی ادامه داد: در مدت اجرای این طرح 31 مکان برای اسکان اضطراری مسافران و همچنین یک فروند بالگرد، 28 دستگاه آمبولانس، 18 دستگاه وانت، 16 دستگاه سواری، 13 دستگاه خودروی نجات تخصصی برای امداد رسانی به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده بود و 212 نفر امدادگر ماهر این جمعیت نیز روزانه به گردشگران و مسافران نوروزی خدمت رسانی کردند.
وی تصریح کرد: نیروهای امدادی این نهاد در این مدت به هفت هزار و 816 آسیب دیده ناشی از حوادث جاده ای، سیل، آبگرفتگی و غیره خدمات رسانی کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین 2 هزار و 363 نفر توسط نیروهای امدادی استان اسکان داده شدند.
وی رها سازی 23 خودرو، بهره مندی 17 هزار و 482 نفر از ایستگاههای سلامت، 19 هزار و 199 نفر در فضای دوستدار کودک، 33 هزار و 187 نفر در خیمه های نماز، توزیع 61 هزار و 398 نقشه و 129هزار و 159 بروشور را از دیگر خدمات این نهاد در این مدت ذکر کرد.
وی افزود: همچنین در این مدت 22 هزار و 893 نفر از مردم سیستان و بلوچستان به پویش «نه به تصادف جاده ای» پیوستند.

** انجام پنج هزار و 259 ماموریت اورژانسی نوروز 96 در جاده های سیستان و بلوچستان
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سیستان و بلوچستان نیز گفت: پنج هزار و 259 ماموریت اورژانسی از 25 اسفند 95 همزمان با آغاز طرح نوروزی تا 14 فروردین در استان انجام شد.
دکتر فریبرز راشدی با بیان اینکه 2 هزار و 241 فقره تصادف در این مدت در جاده های استان رخ داده است گفت: متاسفانه بر اثر این حوادث 27 نفر کشته و 528 نفر نیز مصدوم شدند.
وی افزود: همزمان با آغاز طرح نوروزی با استقرار 120 پایگاه اورژانس و 20 ایستگاه سلامت 650 نفر تکنسین با استفاده از 223 دستگاه آمبولانس، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس، 2 دستگاه موتور آمبولانس و 2 فروند بالگرد خدمات رسانی به گردشگران و مسافران را عهده دار شدند.
وی افزود: نیروهای امداد هوایی اورژانس مستقر در زاهدان و چابهار در این مدت با انجام 9 سورتی پرواز به چهار مادر باردار و 13 مجروح حوادث مختلف استان خدمات ارائه کردند.
وی خاطر نشان کرد: 92 هزار و 791 بیمار نیز در مدت اجرای طرح نوروزی در اورژانس بیمارستان های استان پذیرش شدند که هشت هزار و 663 نفر بستری و بقیه به صورت سرپایی مداوا شدند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سیستان و بلوچستان بهره مندی 57 هزار و 829 نفر از کلینیک های تخصصی بیمارستانی و 2هزار و 706 نفر از دانشکده دندانپزشکی زاهدان، انجام چهار هزار و 137 عمل جراحی و ارائه خدمات به 2 هزار و 97 نفر در ایستگاههای سلامت را از جمله اقدامات صورت گرفته در طرح نوروزی ذکر کرد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و پراکندگی جمعیت در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل؛ شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.

***اسکان مسافران نوروزی در مدارس سیستان و بلوچستان 35 درصد افزایش یافت
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: اسکان مسافران در مدارس استان از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا 13 فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 35 درصد افزایش یافته است.
علیرضا نخعی اظهار داشت: 18 هزار و 978 خانوار شامل 240 هزار و 514 نفر روز در این مدت از فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان استفاده کردند.
وی با بیان اینکه سال گذشته شمار اسکان یافتگان در مدارس استان 170 هزار نفر روز بود گفت: امسال هزار و 261 کلاس درس به همراه 300 سویت رفاهی میزبان مسافران نوروزی استان بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: 10 پایگاه اسکان فرهنگیان در شهرستان های زاهدان، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر، کنارک، چابهار، راسک و دشتیاری از توابع چابهار در ایام نوروز میزبان مهمانان بودند.
وی تصریح کرد: چهار میلیارد و 500 میلیون ریال برای تجهیز ستادهای اسکان فرهنگیان به منظور رفاه حال مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان هزینه شده است.
وی بیان کرد: 350 همکار فرهنگی در سیستان و بلوچستان به صورت شبانه روزی از ابتدای اجرای طرح نوروزی در ستادهای اسکان فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش مسافران نوروزی در مدارس سیستان و بلوچستان امسال 20 درصد افزایش یافت گفت: بیشترین پذیرش صورت گرفته این مدت به ترتیب با 101 هزار و 884 نفر روز به شهرستان چابهار، 55 هزار و 120 نفر روز به شهرستان زاهدان، 38 هزار و 700 نفر روز به شهرستان ایرانشهر و 10 هزار و 473 نفر روز به شهرستان کنارک اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا بیش از 620 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 300 مدرسه تحصیل می کنند و 36 هزار و 700 فرهنگی نیز سکان دار تعلیم و تربیت در این استان هستند.

***فعالیتهای خوب رسانه ای زمینه ساز جذب خیل عظیم مسافران نوروزی به سیستان و بلوچستان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: رسانه های ارتباط جمعی به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی نقش و رسالت مهمی در انعکاس توانمندیها و ظرفیت ها و زیباییهای این استان دارند که خوشبختانه ورود خیل عظیم مسافران نوروزی نشان دهنده انجام این رسالت است.
حسین مسگرانی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله هنری و فرهنگی است که با انعکاس آنها می توان نگاه منفی به این استان را در اذهان عمومی به نگاه مثبت تبدیل کرد.
وی با تاکید بر انعکاس اخبار مدیریت شده و هدفمند ادامه داد: رخدادهای منفی در تمام استانها و کشورها وجود دارد اما بزرگنمایی اخبار منفی نه تنها به جامعه کمکی نمی کند بلکه موجب فرار سرمایه ها و جلوگیری از پیشرفت و توسعه می شود به گونه ای که سیستان و بلوچستان از همین جنبه ضربه های زیادی دیده است.
وی بیان کرد: متاسفانه در گذشته کوچکترین موضوع امنیتی در این استان از سوی برخی رسانه ها دانسته و یا ندانسته بزرگنمایی می شد و در نتیجه چهره ای مخدوش و کدری از سیستان و بلوچستان در اذهان عمومی ترسیم شده بود در حالی که واقعیت این استان به مراتب با آنچه مطرح شده بود متفاوت است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: تردد بیش از سه میلیون خودرو در جاده های استان در ایام نوروز نشان دهنده فعالیت خوب دستگاههای مختلف استان و رسانه ها در 2 سه سال اخیر است که توانسته اند چهره واقعی و زیبای استان را برای مردم دنیا بخوبی ترسیم کنند.
وی تصریح کرد: اخبار مهندسی شده با مدیریت صحیح می تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت منطقه شود هر چند که دشمنان در تلاش برای سو استفاده از موقعیت مرزی و وجود اقوام، طوایف و مذاهب مختلف در استان هستند اما مردم خونگرم و وفادار سیستان و بلوچستان تاکنون به شایستگی وفاداری خود را به نظام و میهن اسلامی به اثبات رسانده اند و هیچگاه اجازه نداده اند که دشمنان به اهداف شومشان برسند.
وی خاطر نشان کرد: هیچ کس منکر وجود مشکلاتی در حوزه های مختلف نیست اما این مشکلات به حدی نیست که چهره یک استان توانمند با ظرفیت های فراوان را مخدوش کند.
مسگرانی ادامه داد: خبرنگاران با پردازش و انعکاس اخبار باید به گونه ای عمل کنند که منجر به ارائه راهکار از سوی مسئولان مربوطه شود نه اینکه مخدوش شدن چهره واقعی استان در افکار عمومی را به همراه داشته باشد.
وی افزود: سالهای زیادی است که انعکاس اخبار منفی مانع از معرفی زیباییها، ظرفیت ها و توانمندیهای فراوان سیستان و بلوچستان در بخشهای فرهنگی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و به ویژه معرفی مردم خونگرم و دوست داشتنی این استان شده است به همین سبب رسالت شما خبرنگاران بسیار سنگین است و باید با تمام توان این استان را با همه داشته ها و زیباییهایش به خوبی معرفی کنید تا دنیا بداند این استان ذخیره گاه منابع خدادادی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معرفی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان در سال 96 گفت: از سال گذشته که برای معرفی این استان برنامه ریزی شد رسانه های ارتباط جمعی به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی تلاش بی وقفه ای برای معرفی خوبی های این استان انجام دادند که همین حرکت ها خیل عظیمی از جمعیت را در ایام نوروز به این استان جذب کرد و به یقین سالی که نکوست از بهارش پیداست.

**بقاع متبرکه سیستان و بلوچستان میزبان 386 هزار زائر در نوروز96
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: 386 هزار زائر از 25 اسفند تا 13 فروردین در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری در بقاع متبرکه، 2مسجد بین راهی و یک زائر سرای استان از خدمات این اماکن مقدس بهره مند شدند.
حجت الاسلام اسماعیل تدینی اظهار داشت: طرح آرامش بهاری نوروز 96 با هدف ترویج فرهنگ وقف و تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی در بقاع متبرکه سیدباقر، زیارتگاه خواجه مهدی (کوه خواجه)، نظرگاه حضرت ابوالفضل(ع) در روستای ده بلند، بقعه متبرکه بی بی دوست در زابل، سید مهدی و مسجد بین راهی حضرت ابوالفضل(ع) در ایرانشهر، زائر سرای امام رضا (ع)در زاهدان و بقعه غلام رسول چابهار برگزار شد.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح 25 روحانی غیر بومی و سه روحانی بومی سیستان و بلوچستان مشارکت داشتند.
وی افزود: در قالب طرح آرامش بهاری ویژه برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی از جمله برپایی خیمه های معرفت، ایستگاه های «همه واقف باشیم» برای پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده، غرفه های کودک و نوجوان، اقامه نمازهای جماعت، برنامه ها و نمایشگاه های متنوع فرهنگی و مذهبی اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: پارسال 350 هزار مسافر و گردشگر نوروزی از اواخر اسفند 94 تا 13 فروردین 95 از بقاع متبرکه و زائر سراهای سیستان و بلوچستان بهره مند شدند.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره پهناورترین استان کشور محسوب می شود که فاصله شمالی ترین شهر آن «هیرمند» تا جنوب ترین شهر این استان «چابهار» حدود هزار کیلومتر است.
این استان افزون بر هزار و 300 کیلومتر مرز با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر ساحل در دریای عمان دارد.
آب و هوای معتدل به ویژه در فصل بهار و وجود آثار و ابنیه های باستانی، تاریخی، فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن با انواع کالاهای داخلی و خارجی، سواحل زیبا، باغ ها و مزارع سرسبز، نخلستانها، تالاب های هامون و جازموریان و غیره از جذابیت های سیستان و بلوچستان برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار