تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌اندازی مجدد بخش یوروداینامیک بیمارستان گلستان اهواز
متخصص ارولوژی بیمارستان گلستان اهواز از راه‌اندازی دستگاه جدید یوروداینامیک(نوار مثانه) در این بیمارستان خبر داد
متخصص ارولوژی بیمارستان گلستان اهواز از راه‌اندازی دستگاه جدید یوروداینامیک(نوار مثانه) در این بیمارستان خبر داد.

دکتر علیرضا خردمند اظهار کرد: مطالعه یوروداینامیک ( Urodynamic )، جزو مطالعات پیشرفته رشته پزشکی ارولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) است که برای بررسی دقیق عملکرد مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: کارکرد مثانه در سیستم ادراری به گونه‌ای است که به ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما اگر عملکرد این عضو با اختلال مواجه شود، می‌تواند موجب مسایل و مشکلات زیادی برای بیمار شده و به ارگان‌های دیگر بدن وی نیز آسیب برساند.

خردمند گفت: در حالت عادی، کاری که مثانه در بدن انسان باید انجام دهد این است که در فشار خیلی پایین، پر شده و در زمان لازم، بدون هیچ‌گونه مشکلی تخلیه شود به طوری که هیچ باقیمانده ادراری در آن وجود نداشته باشد.

این متخصص اورولوژی افزود: از طرفی مثانه در زمانی که در حال پُر شدن است، نباید افزایش فشار، به ویژه افزایش فشار ناگهانی داشته باشد زیرا این افزایش فشارها ممکن است به کلیه آسیب برساند و همچنین از سوی دیگر در هنگام پُر شدن باید کنترل ادراری را حفظ کند.

وی گفت: فرد در طول روز ممکن است مکررا وضعیت‌های طبیعی همچون سرفه کردن، عطسه کردن، بلند کردن اجسام سنگین و یا دویدن را تجربه کند و به این واسطه فشارهای داخل شکمی در وی افزایش پیدا کند که در زمانی که این فشارها به به مثانه منتقل می‌شود، مکانیزم عمل باید به گونه‌ای باشد که این فرد، دچار بی‌اختیاری ادراری نشود.

متخصص ارولوژی بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: اگر این مکانیزم به هر دلیل دچار اختلال شود، ممکن است فرد با هر یک از این فشارهای طبیعی، دچار دفع ناخواسته ادرار یا لیک ادراری بشود.

وی افزود: با توجه به مطالبی که گفته شد، درمی‌یابیم که مثانه در بدن انسان و در کنترل عملکرد سیستم ادراری/تناسلی، عضو بسیار مهمی است و وجود ایراد در این ارگان، می‌تواند عملکرد کلیه را به عنوان حیاتی‌ترین عضو بدن در کنترل محیط داخلی و تصفیه سموم اضافه، تحت تاثیر قرار داده و مختل کند.

خردمند اظهار کرد: در درمان مشکلات مثانه، ابتدا توسط پزشکان یک سری کارهای ابتدایی انجام شد که از جمله آن کارها این بود که به منظور سنجش جریان اضافی ادرار و این‌که آیا فرد در زمان ادرار، آیا به طور متناسب  ادرار می‌کند یا خیر، روش‌های ساده‌ای به کار برده شد.

وی ادامه داد: مثلا با محاسبه حجم جریان ادراری فرد و تقسیم این مقدار بر مقدار زمان تخلیه ادرار، عددی که به دست آمد را متوسط ادرار کردن فرد تلقی کردند، اما ممکن است هر فرد در موقع ادرار کردن، دچار انقطاع شود و این موجب شد این روش به طور علمی جا نیفتد و به همین منظور دستگاهی تحت عنوان "یورو داینامیک" اختراع شد که قادر است تمامی عملکردهای داینامیک مثانه در پُر شدن و خالی شدن را اندازه‌گیری کرده و ثبت کند.

خردمند گفت: سال 1382 یک نمونه از این دستگاه در مرکز آموزشی درمانی گلستان راه ‌ندازی شد اما متاسفانه از حدود سه سال پیش، علی‌رغم مراقبت‌های خوبی که از این دستگاه قدیمی می‌شد، به علت فرسودگی و نواقص غیر قابل رفع، از رده خارج و بخش یوروداینامیک نیز به دلیل عدم تهیه دستگاه جدید، تعطیل شد.

وی افزود: با تهیه دستگاه جدید و پیشرفته یوروداینامیک و راه‌اندازی آن در بیمارستان گلستان اهواز، با توجه به این نکته که هم اکنون در کل خوزستان یک یا دو دستگاه یوروداینامیک موجود است، کمک بزرگی به منطقه و استان‌های همجوار خواهد بود.

این متخصص ارولوژی در خصوص هزینه استفاده از این دستگاه برای بیماران اظهار کرد: به دلیل لحاظ شدن هزینه‌ها و تعرفه‌های دولتی، استفاده از دستگاه یوروداینامیک بیمارستان گلستان اهواز برای بیماران بسیار مقرون به صرفه‌تر و کم‌هزینه تر از مراکز خصوصی و غیردولتی خواهد بود.

وی گفت: با کارشناسی و نظرخواهی لازم از اساتید رشته ارولوژی، دستگاه خریداری شده از بهترین مدل‌های موجود در دنیا است و در عین کارآمدی این نمونه، کارکردن با آن بسیار ساده و راحت است.

خردمند افزود: دستگاه یوروداینامیک علاوه بر امر درمان بیماران، اهمیت بسیاری در بحث آموزش دستیاران دارد به طوری که در زمان وجود دستگاه قبلی، مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی گسترده‌ای انجام شد و حدود 8 مقاله و تعداد کثیری پایان نامه دستیاری نیز در در این رابطه چاپ و تهیه شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار