تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۴۵۰۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود
تثبیت کانونهای فرسایش بادی در ماسه‌زارهای خوزستان با «مالچهای زیستی»
کانونهای فرسایش بادی در ماسه‌زارها و تپه‌های ماسه روان منطقه شمال غرب خوزستان با استفاده از «مالچهای زیستی» تثبیت می‌شود
نماینده مؤسسه جهاد نصر در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: کانونهای فرسایش بادی در ماسه‌زارها و تپه‌های ماسه روان منطقه شمال غرب خوزستان با استفاده از «مالچهای زیستی» تثبیت می‌شود.

نادر قلی ابراهیمی در زمینه تثبیت کانونهای بحران ریزگرد جنوب کشور اظهار کرد: استفاده از مالچهای زیستی طرحی است که در کانونهای بحران جنوب کشور اجرا خواهد شد که این طرح برای تثبیت کانونهای فرسایش بادی در ماسه‌زارها و تپه‌های ماسه روان منطقه شمال غرب خوزستان در تپه‌های الله‌اکبر، تپه میش داغ و منطقه شوش اجرایی می‌شود.

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و نماینده مؤسسه جهاد نصر در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بیان کرد: یکی از کانونهای فعال ریزگرد، تپه‌های مذکور هستند که حدود 400 تا 450 هکتار از اراضی جنوب کشور را شامل می‌شوند که برای اجرای این طرح در تپه‌ها قصد داریم از مالچهای زیستی تولیدی شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در طرح تثبیت ریزگردها به کمک مالچهای زیستی اقدام به کشت تلفیقی پشت گیاهی و پشت درختی خواهیم کرد و به این وسیله دانش و فناوری تثبیت با مالچ زیستی و پوشش گیاهی مقاوم به منطقه را اجرا می‌کنیم.

قلی ابراهیمی افزود: مالچهای زیستی یا جایگزین مالچهای نفتی خواهند شد یا برای کمک به مالچهای نفتی در تثبیت کانونهای بحرانی ریزگردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: این کار در جنوب کشور بسیار ارزشمند خواهد بود زیرا هم به ایجاد اشتغال در مراکز بحرانی جنوب کشور کمک می‌کند و هم معضل ریزگردها را رفع خواهد کرد.

به گفته او با توجه به وفور زه‌آ‌بهای کشاورزی در این منطقه که بالغ بر 3 میلیارد مترمکعب است به کمک صنعتی شدن این طرح می‌توانیم اشتغالزایی را در منطقه افزایش دهیم.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: جهاد نصر ، جهاد نصر 96
:
:
:
آخرین اخبار