تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۴۵۰۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار شوش اعلام کرد:
آغاز عملیات تعریض پل شهید ناجیان از اول اردیبهشت
با آغاز عملیات اجرایی تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان و غیرممکن بودن تردد از این مسیر دو نقطه ارتباطی برای حمل محصولات تولیدی کشاورزی پیش‌بینی شده است تا نگرانی کشاورزان برطرف شود
با آغاز عملیات اجرایی تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان و غیرممکن بودن تردد از این مسیر دو نقطه ارتباطی برای حمل محصولات تولیدی کشاورزی پیش‌بینی شده است تا نگرانی کشاورزان برطرف شود.

سرانجام پروژه پر فراز و نشیب تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان به ایستگاه آخر رسید؛ با اعلام فرماندار شوش عملیات اجرایی تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری از سر گرفته می‌شود.

این در حالی است که عملیات اجرایی این پروژه همزمان با برداشت محصولات تولیدی کشاورزی عنوان شده است؛ این مسئله نگرانی‌ کشاورزان برای حمل محصولات تولیدی خود به مناطق هدف را به همراه داشته است.

اما با وجود اینکه فرمانداری این شهرستان تردد انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین از روی این پل را ممنوع اعلام کرده اما مسیرهای جایگزین را نیز در این ارتباط پیش‌بینی کرده است.

مسیر جایگزین برای خودروهای سنگین پل نادری و برای خودروهای سبک نیز پل شناور راه اندازی شده در کنار پل شهید ناجیان عنوان شده است.

به عبارتی دیگر در مدت زمان عملیات اجرایی نصب این پل، پل شناوری برای تردد و حمل‌ونقل تدارک دیده شده که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران از ماه گذشته نصب شده است.

*پروژه‌ای پرفراز و نشیب

سال‌ها بود که پروژه تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان به‌عنوان یک پروژه با ماهیت استانی، اعتبارات لازم را جذب نمی‌کرد، پروژه‌ای که با پیگیری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از تغییر ماهیتِ استانی آن و قرار گرفتن در ردیف ملی، با تأمین بخشی از اعتبارات و مشخص شدن پیمانکار، وارد فاز عملیات اجرایی شد.

اما با این وجود وزارت راه و شهرسازی در تزریق اعتبارات به این پروژه بارها تعلل می کرد؛ تعللی که تذکر نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت.

نیمه‌تمام ماندن این پروژه باعث ناامیدی مردم شد؛ ترافیک طاقت رانندگان را سر کرده و فضای بی‌اعتمادی را بر چهره اجتماعی این منطقه غالب کرده بود.

* دلایل نیمه‌تمام ماندن پروژه

به گفته معاون عمرانی استانداری خوزستان از جمله دلایل نیمه‌تمام ماندن پروژه تعریض و بازسازی شهید ناجیان می‌توان به مشکل فنی طرح و نقشه این پل و مشکلات شخصی و بیماری پیمانکار اشاره کرد.

فرامند هاشمی زاده در این ارتباط اظهار کرد: با وجود اینکه تکمیل این پل به عنوان یک اولویت در حال پیگیری بود اما مشکلات فنی و کارشناسی و بیماری پیمانکار باعث شد تا اندکی از برنامه پیش‌بینی شده عقب بمانیم.

وی افزود: این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

*164 متر طول و 12 متر عرض

این پل که با طول 164 متر بر روی رودخانه کرخه قرار دارد، از پنج متر به 12 متر تعریض می‌شود تا موجبات تسهیل در حمل‌و‌نقل به غرب کرخه، که گامی مهم در ارتباط با توسعه بخش روستایی است، فراهم شود.

برای بازسازی پل شهید ناجیان حدود یک‌هزار تن ورق استفاده شده است؛ رنگ‌آمیزی باکس‌های ساخته شده شروع و کار انتقال این باکس‌ها به‌منظور شروع عملیات اصلی نصب پل به محل آغاز شده است

دهنه بالایی این عرشه‌ها به عرض سه متر به دهنه پایین آن که دو متر است پیچ و مهره می‌شود و بدین ترتیب جایگزین پل فلزی موجود خواهد شد.

*6 ماه طول می‌کشد

فرماندار شوش در جمع خبرنگاران در این ارتباط اظهار کرد: عملیات تعریض این پل حدود  6 ماه طول خواهد کشید.

رضا نجاتی ادامه داد: در مدت زمان عملیات اجرایی، طول مسیر پل شناورجایگزین  1 کیلومتر است که ایمن‌سازی نیز می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه ادامه داد: اعتبار لازم برای اجرای این طرح چیزی بالغ بر 750 میلیارد ریال است.

این پل کم عرض مشکلات زیادی برای اهالی منطقه غرب کرخه به‌وجود آورده است، تردد یک ماشین سنگین کافی‌ست تا ترافیکی سنگین‌تر بر روی پل شهید ناجیان به‌وجود آورد، اما به‌نظر می‌رسد که احداث پل جدید ناجیان، نقطه عطفی در ساماندهی راه‌های مواصلاتی به غرب کرخه و مناطق عملیاتی و حمل و نقل محصولات کشاورزی باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار