تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۵۱۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخصیص سهمیه گازوئیل به نرخ شناور برای خانوارهای ساکن مناطق مرزی خوزستان
طرح تخصیص سهمیه گازوئیل به نرخ شناور برای خانوارهای ساکن مناطق مرزی استان با هدف ایجاد انگیزه برای ماندگاری جمعیت و بهبود مسائلی معیشتی روستائیان در ماه جاری اجرایی شد
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اهواز(خوزستان) گفت: طرح تخصیص سهمیه گازوئیل به نرخ شناور برای خانوارهای ساکن مناطق مرزی استان با هدف ایجاد انگیزه برای ماندگاری جمعیت و بهبود مسائلی معیشتی روستائیان در ماه جاری اجرایی شد.

عبدالصاحب شمخانی روز افزود: این طرح بر اساس مصوبه و موافقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور و با پیگیری استاندار خوزستان در مناطق غربی استان که 20کیلومتر با مرز مشترک ایران و عراق فاصله دارند اجرایی شده است.

وی گفت: بر اساس این طرح ، سهمیه هر خانوار ساکن در جوار مرز ،ماهانه یک هزار و 500لیتر گازوئیل است که به صورت متمرکز به تعاونی های مرزنشین و یا کارگزاران برای صادرات به عراق تحویل داده می شود.

شمخانی افزود: صادرات گازوئیل پس از بازاریابی تعاونی های مرزنشین و با رعایت مقررات و قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه اهواز(خوزستان) هدف از اجرای این طرح را مبارزه با قاچاق سوخت ، درآمدزایی برای مرزنشینان ، تثبیت جمعیت روستایی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری ساکنان مرزی و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه بیان کرد.

شمخانی با بیان اینکه نرخ گازوئیل تحویلی به ساکنان مناطق مرزی خوزستان به صورت شناور و متغیر خواهد بود افزود: قیمت هر لیتر گازوئیل تحویلی حدود 10هزار ریال خواهد بود ولی در عین حال قیمت گذاری به گونه ای خواهد بود که برای ساکنان مناطق مرزی سودآوری داشته باشد.

قیمت هر لیتر گازوئیل(نفت گاز) فوب خلیج فارس حدود 14هزار ریال می باشد.

بنا به این گزارش جنگ تحمیلی هشت ساله آثار منفی بر اقتصاد و معیشت روستاها و ساکنان مناطق مرزی و نقاط همجوار آن گذاشت به گونه ای که سرریز جمعیت این مناطق به علت فقدان فرصت های شغلی، راهی شهرهای بزرگ به خصوص اهواز شد.

این مهاجرتها رشد وسیع حاشیه نشینی و پیامدهای منفی ناشی ازآن در کلانشهر اهواز را در پی داشت.

به گفته شمخانی با اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوئیل به ساکنان و روستاهای همجوار مرز ایران و عراق در مناطق عمومی چذابه و شلمچه ، امکان مهاجرت معکوس(مهاجرت از شهر به روستا) تا حدودی فراهم می شود که این موضوع می تواند به افزایش ضریب امنیتی در مناطق مرزی منجر شود.

سال گذشته گزارش های زیادی از کشف مواد سوختی قاچاق در مناطق ساحلی و بندری خوزستان دریافت شده بود.

هرچند با اجرای طرح پیمایش و کارت سوخت از حجم قاچاق سوخت از مناطق ساحلی خوزستان کاسته شده است ولی به علت اختلاف قیمت فراورده های سوختی داخلی با فوب خلیج فارس ، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت در این مناطق وجود دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار