تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۴۵۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتشار گازهای سمی در زباله دان قدیمی اهواز
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به متصاعد شدن گازهای سمی ناشی از مدفن قدیمی زباله در منطقه برومی در پنج سال گذشته، خواستار تسریع در ساماندهی این سایت شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به متصاعد شدن گازهای سمی ناشی از مدفن قدیمی زباله در منطقه برومی در پنج سال گذشته، خواستار تسریع در ساماندهی این سایت شد.

در روزهای اخیر تعدادی از شهروندان از انتشار دود در منطقه برومی اهواز شکایت هایی مطرح کرده بودند که تصور می شد این دود ناشی از سوزاندن زباله باشد.

علی بنی عگبه در این باره اظهار کرد: این دود ناشی از سوزاندن زباله نیست، بلکه به دلیل متصاعد شدن گازهای ناشی از دفن زباله در سال های گذشته است.

وی با اشاره به بازدید اخیر از منطقه برومی افزود: این منطقه محل قدیمی دفن زباله های اهواز بوده که حدود پنج سال است تعطیل شده و اکنون زباله ها در مدفن جدید در منطقه 'صفیره' دفن می شوند.

بنی عگبه اضافه کرد: گازهای ناشی از دفن زباله در سال های متمادی (گاز متان) باعث آتش سوزی و تولید دود می شود که این مساله به دلیل نزدیکی برومی به اهواز و چند روستا باعث نارضایتی ساکنان شده است.

وی اظهار کرد: برای خروج گازهای محبوس در سطوح زیرین سایت برومی، این منطقه باید لوله گذاری شود که در حال حاضر دو سوم منطقه لوله گذاری شده است.

بنی عگبه تاکید کرد: در بازدیدی که در بهمن ماه پارسال نیز از این سایت داشتیم مقرر شده بود که ساماندهی سایت برومی تسریع شود اما به دلیل تغییراتی که در مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز رخ داده، در بازدید اخیر مشخص شد که این مصوبه اجرا نشده است.

وی گفت: مقرر شد سازمان مدیریت پسماند با استفاده از بیل مکانیکی و لوله گذاری مانع آتش سوزی و ایجاد دود در منطقه برومی شود.

رئیس اداره محیط زیست اهواز همچنین درباره سایت جدید دفن زباله اهواز در منطقه 'صفیره' نیز گفت: در این مکان قرار بود زباله ها به روش جدید و در یک 'سلول' ویژه دفن شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، این سلول، دچار مشکل و انفجارهای خودبخودی شده و قابل استفاده نبود، به همین دلیل تا زمان ساخت سلول جدید، شهرداری زباله ها را در این محل رهاسازی می کرد که در این زمینه چندین بار تذکر داده شد.

وی افزود: سلول جدید در حال ساخت است و زباله هایی که قبلا رهاسازی شده بود، به وسیله خاک پوشانده شده است ولی باید برای جلوگیری از آتش سوزی ناشی از گازهای محبوس چاره اندیشی شود.

به گفته وی، لوله های خروج شیرابه زباله در سلول جدید دارای مشکلاتی در زمینه شیب بندی است که قرار است این نقص اصلاح شود.

بر اساس این گزارش، محدوده سایت قدیم دفن زباله شهر اهواز در مجاورت روستای برومی (یکی از ورودی های اصلی شرق اهواز) مساحتی حدود 300 هکتار دارد که از سال 70 تا 91 محل دفن غیر اصولی زباله های خانگی و بیمارستانی بوده است .

پسماندهای اهواز از سال 91 با افتتاح محل جدید (در منطقه صفیره) در جاده اهواز - ماهشهر دفع می شود و شهرداری اهواز قرار بود برای مدفن قدیمی زباله های اهواز در منطقه برومی چاره اندیشی کرده و آنجا را به فضای سبز تبدیل کند. البته ساماندهی برومی به دلیل ممانعت شرکت نفت (مدعی مالکیت اراضی) چندین سال به تاخیر افتاده بود که بعد از پیگیری ها به جریان افتاد.

زباله هایی که در برومی دفن می شد بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی تخمیر شده و انواع گازهای سمی (از جمله متان) و دود زیادی تولید می کند که برای ساکنان روستاهای اطراف و بعضی مناطق شهری مشکل ساز شده است.

دفن غیراصلی زباله در مدفن جدید در صفیره نیز بارها دچار آتش سوزی های شدید شده که شکایت های متعدد اهالی روستاها را در پی داشته است.

پارسال در یک نوبت دود ناشی از این آتش سوزی ها به قدری غلیظ بود که باعث کاهش دید در فرودگاه اهواز و لغو پروازها شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار