تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۴۵۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر مژگان جوادنوری:
ایجاد مقطع کارشناسی ارشد رشته باروری سلامت مردان
مردان متاسفانه کمتر به سیستم سلامت مراجعه می کنند و در صورت بیماری، در انتهاترین مرحله به پزشک مراجعه می کنند، به همین دلیل در مقایسه با زنان در تمام دنیا میزان مرگ و میر مردان در تمام گروه های سنی بیشتر است
خوزنیوز: استادیار گروه سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از کسب رتبه اول توسط فرآیند آموزشی تحت عنوان "ایجاد مقطع کارشناسی ارشد رشته باروری سلامت مردان" در جشنواره آموزشی شهید مطهری خبر داد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر مژگان جوادنوری گفت: این فرآیند با عنوان" تدوین کوریکولوم ایجاد مقطع کارشناسی ارشد رشته سلامت باروری مردان" در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری موفق به کسب رتبه اول شد.

وی ادامه داد: از سه سال پیش، پیشنهاد ایجاد این رشته برای اولین بار در کشور و در چندین مرحله مطرح شد و چون هیچ اطلاعات مستندی در این زمینه وجود نداشت، مرحله اول نیازسنجی از گروه مخاطب بود که در قالب پایان نامه کارشناس ارشد انجام و منجر به چاپ مقاله شد.

جوادنوری بیان داشت: مرحله دوم، ضرورت ایجاد این رشته از دیدگاه متخصصین بود که در این مرحله چندین جلسه در دانشکده، دانشگاه و در سطح وزارت با حضور متخصصین در امر سیاست گذاری های سلامت و آموزش پزشکی تشکیل شد و در نهایت ضرورت این رشته به تصویب رسید.

این متخصص رشته سلامت باروری اذعان کرد: سلامت باروری بخشی از حقوق بشر است و با توجه به اینکه در جهان و به تبع آن در کشور ما بیشتر سیستم باروری بر سلامت باروری زنان متمرکز شده است، حق برخورداری آن هم برای زنان و هم برای مردان وجود دارد، چنانچه در کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره بر سلامت باروری به عنوان حق زن، مرد و نوجوان تاکید شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در ایران کارهای زیادی در خصوص سلامت باروری زنان انجام شده است و تشکیلات سیستم سلامت بر سلامت مادر و کودک شکل گرفته ولی متاسفانه سلامت مردان در این زمینه مورد غفلت واقع شده است.

جوادنوری بیان کرد: البته چند سالی است که در طرح سما( سلامت مردان ایرانی) توجه به سلامت مردان مطرح شده است ولی به دلیل عدم نیروی انسانی مورد نیاز، توجه زیادی به آن معطوف نمی شود.

وی افزود: زمانی که سلامت مردان مطرح می شود تمام ذهن ها به سمت متخصصین ارولوژی سوق پیدا می کند. هرچند که آنها به صورت تخصصی بحث سلامت باروری مردان را مطرح می کنند ولی در سطوح محیطی با مردان در ارتباط نیستند و فقط کارهای تخصصی را به صورت اعمال جراحی انجام می دهند و این کمبود سلامت باروری مردان در سطوح محیطی و در جنبه های مراقبت های پیشگیرانه سلامت بیشتر مشاهده می شود.

استادیار گروه سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان داشت: در این راستا مقرر شد این رشته تعریف و تمام توانمندی ها و مراقبت های پیشگیرانه سلامت در زیر مجموعه این رشته تعریف شده که هیچگونه تداخل حرفه ای با کارهای تخصصی رشته ارولوژی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در دنیا به این نظریه رسیده اند که مردان به دلیل شرایط خاص خود از لحاظ تهدید سلامتی جزو اقشار آسیب پذیر هستند و خیلی بیشتر از زنان در معرض مخاطرات شغلی بوده و بیماری های رفتاری را که در راس آنها بیماری ایدز است، بیشتر از زنان نشان می دهند.

جواد نوری بیان داشت: همچنین مردان متاسفانه کمتر به سیستم سلامت مراجعه می کنند و در صورت بیماری، در انتهاترین مرحله به پزشک مراجعه می کنند، به همین دلیل در مقایسه با زنان در تمام دنیا میزان مرگ و میر مردان در تمام گروه های سنی بیشتر است.

وی با بیان اینکه سلامت مردان در کنار سلامت زنان و کودکان باید به صورت تخصصی بررسی شود، ادامه داد: نیازهای سلامت باروری مردان مهم است و با ارتقاء سلامت باروری مردان، سلامت باروری زنان نیز ارتقاء می یابد. چنانچه به صورت کلی می توان گفت سلامت باروری زنان را بدون سلامت باروری مردان نمی توانیم داشته باشیم.

استادیار گروه سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: ضرورت تصویب این رشته زمانی بیشتر مشخص می شد که در کشور ما با توجه به آموزه های دینی، عرفی، فرهنگی و شرعی نمی توانیم از نیروی انسانی خانم برای ارائه خدمت به آقایان استفاده کنیم. بنابراین این رشته با تلاش ها و پیگیری های مستمر به تصویب رسید و در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری موفق به کسب رتبه اول شد.
:
:
:
آخرین اخبار