تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۴۵۱۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
میدانیم که ظرفیت فعلی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیست، ولی حرکت ما در جهت رفع مشکلات است
مقدمه : با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اقرار و اذعان به هزار و یک درد غیرقابل انکار نظام سلامت کشور، مقوله سلامت را در اولویت های آغازین دولت جای داد و تحولی عظیم را تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت در دو بخش بهداشت و درمان با حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت و نیز همراهی مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام، عملیاتی ساخت.

از ۱۵ اردیبهشت ماه۱۳۹۳اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازبا ۷ بسته خدمتی در نظر گرفته شده، گام بزرگی بود که در بیمارستان ها و مراکز درمانی در تمام شهرستان های تابعه دانشگاه در استان به اجراء درآمد و توانست منشاء برکات فراوانی برای حوزه سلامت گردد. در گفت وگوی زیر که حاصل تلاش خبرنگار شهرنیوز با دکتر اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است دستاوردهای این طرح  در استان بیان شده که می خوانید.

میدانیم که ظرفیت فعلی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیست، ولی حرکت ما در جهت رفع مشکلات است

طرح تحول نظام سلامت از چه زمانی شروع شد ؟


طرح تحول سلامت در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳در حوزه درمان با 3 هدف کلی کاهش پرداخت از جیب مردم، دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت وحفاظت مالی از بیماران بویژه بیماران صعب العلاج (سرطان ها و..) کلید خورد.

بخش دوم طرح تحول نظام سلامت، تحول در حوزه بهداشت و ارائه پوشش خدمات فعال سلامت برای مناطق حاشیه نشین (بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم که خوزستان  با دارا  بودن یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دومین استان در کشور می باشد) بود؛ چرا که در شهرها خدمات غیر فعال و به گونه ای است که مردم باید خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند اما در روستاها خدمات سلامت فعال است و بهورز خود به منازل مراجعه کرده وبه افرادی که نیازمند خدمات بهداشتی هستند (مادران باردار ، کودکان ) خدمات رسانی می کند .

پس مناطق حاشیه نشین، خدمات بهداشتی را چگونه دریافت میکردند ؟

متاسفانه امکان ارائه خدمات بهداشتی به مناطق حاشیه نشین (به لحاظ نبود زیرساخت های اساسی) وجود نداشت و چون اهالی این مناطق، مراجعه فعالی به مراکز بهداشتی سایر نقاط نداشتند، زنجیره خدمات بهداشتی در مناطق حاشیه نشین مشابه ارائه خدمات به دو گروه پیش گفته نبود .

از سوی دیگر، تراکم جمعیت در شهرها، حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی ومرگ ومیرهای زودرس غیر واگیردار به لحاظ سبک زندگی مردم و عوامل کلان اجتماع ، اقتصادی و سیاسی نشان می داد که باید تحول عظیم در حوزه بهداشت کشور رخ دهد و وزارت بهداشت در قدم اول تمام مناطق حاشیه نشین را تحت پوشش خدمات فعال سلامت قرار داد .

در آن زمان همکاری های بین بخشی ومردمی در بهبود وضعیت سلامتی چگونه بود ؟

متاسفانه همکاری های بین بخشی ومشارکت مردم در بهبود وضعیت سلامتی تا قبل از شروع به کار دولت یازدهم برای اجرای برنامه بهداشت خوب نبود. این در حالی است که شاید بتوان گفت ۲۰ درصد سلامت افراد به ارائه خدمات سلامت توسط وزارت بهداشت و درمان و ۸۰ درصد مابقی به دستگاه ها و شرایط دیگر وابسته هستند که سهم عوامل کلان اجتماعی دو سوم است . بنابراین ۶۵ درصد عوامل موثر بر سلامتی انسان ها ، عوامل کلان اجتماعی هستند که جز با  مشارکت های بین بخشی، فرا بخشی و مردمی  نمی توان سلامت مردم را ارتقا داد.

چه الزامی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت وجود داشته است ؟

مراقبت های اولیه سلامت در شهرها بویژه در کلان شهرها اصلا" وجود نداشت، مراقبتهای سلامتی توسط افراد ضعیف بود و افراد سالم که ممکن بود در معرض برخی بیماری ها باشند به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند. ازسوی دیگر تغییر سیاست های جمعیتی به علت پیرشدن جمعیت کشور ما، الزاماتی بود که می طلبید متناسب با ظرفیت ها وموقعیت جدید برنامه ریزی کنیم. همچنین تقاضای عمومی برای دریافت خدمات سلامت و نیاز به افزایش خودمراقبتی ها، از جمله عوامل مهمی بود که ما را به سمت یک اتفاق جدید حوزه سلامت که طرح تحول نظام سلامت بود حرکت داد .

مقوله سلامتی به چه عواملی وابسته است ؟ درخوزستان شرایط چگونه است ؟

سلامتی به مولفه های کلان اجتماعی اقتصادی، جغرافیایی، اقلیمی، سیاسی و فرهنگی وابسته است. در خوزستان به علت خشکسالی و تغییرات اقلیمی با پدیده ریزگردها مواجه هستیم. این استان ازنظر مواجهه با نوع بیماری ها ممکن است با استانی مثل خراسان متفاوت باشد، چون تغییرات اقلیمی می تواند بر سلامت جامعه ما موثر باشد. به این علت در طرح تحول نظام سلامت ، برنامه ها و پروژه های مختلفی از جمله  شناسنامه الکترونیکی سلامت را لحاظ کردند که تمام سوابق سلامتی فرد وعوامل تهدید کننده سلامتی در آن ثبت می شود تا بیماری های غیر واگیردار غربالگری و کنترل و عوامل ایجاد بیماری هایی که بیشترین علل مرگ ومیر هستند شناسایی و اقدامات لازم برای سلامت فرد لحاظ شود.

درحال حاضر وضعیت پایگاه های سلامت در استان خوزستان چگونه است ؟ آیا متناسب با بافت جمعیتی توسعه یافته اند ؟

۱۹۰ پایگاه سلامت و مرکز جامع خدمات سلامت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز راه اندازی شده که خدمات سلامت را نه تنها برای روستاییان بلکه برای جمعیت حاشیه نشین کلان شهر اهواز و شهرهای بزرگ استان و حتی شهرهای ۵۰  تا۵۰۰ هزار نفر ارائه می کند .

در حال حاضر ساختار خدمات رسانی در سطح روستا، شهر و استان تکمیل شده ولی بخشی از این ساختار به فضاهای فیزیکی (همان پایگاه های سلامتی ومراکز خدمات رسانی) راه اندازی شده تعلق دارد. در این مراکز، کمبودی از لحاظ  حوزه نیروی انسانی نداریم چون  بخشی از این نیروها  از طریق برگزاری آزمون استخدامی توسط دانشگاه و بخشی از طریق قرارداد پیمانکار برون سپاری جذب شده اند .

زیرساخت فیزیکی خانه های بهداشت استان در چه وضعیتی است ؟

از لحاظ زیرساخت های فیزیکی مشکل داریم ودر این راستا  ۹۴ خانه بهداشت استان را تعمیر اساسی و نوسازی و ۱۵ مرکز جامع خدمات سلامت جدید راه اندازی کردیم. همچنین قرارداد احداث ۱۶۲ مرکز بهداشتی با اعتبار یکصد میلیارد تومان در روزهای پایانی سال ۹۵ منعقد شد که ان شاء الله تا پایان سال ۹۶ به اتمام می رسند.

خبر خوش شما برای هم استانی های عزیز در سال جدید چیست ؟

تا پایان سال ۹۶ غالب بافت فیزیکی حوزه سلامت در استان نوسازی وبهسازی می شود که این جهش خوبی در کمیت و کیفیت ارائه خدمات سلامتی به شهروندان است .

همچنین استقرار شبکه اینترنت برای دورترین مراکز درمانی استان از اندیکا و دهدز تا هندیجان و دشت آزادگان، برنامه ریزی و دکل آن نصب شده تا با ایجاد سامانه یکپارچه بهداشت، به سمتی برویم که روزانه علاوه بر معاون بهداشتی دانشگاه ، مسئولان وزارت بهداشت هم در کم و کیف ارائه خدمات سلامتی به مراجعین و مردم قرار بگیرند، به عنوان مثال میزان داروهای یخچالی بیمارستان های استان چه تعداد و تاریخ مصرف آن تا چه زمانی است؛ بنابراین  فقط بحث ساخت  واحداث نیست بلکه بحث ایجاد و توسعه زیرساخت های الکترونیک هم مطرح است.

مشکل پایگاه بهداشتی مسجدسلیمان چیست ؟

پایگاه بهداشتی مسجدسلیمان باید از حالت استیجاری خارج شود و درصورتی که زمین آن از سوی فرمانداری، شهرداری یا خیرین در اختیار دانشگاه قرار گیرد مشکلش حل می شود، چون اعتبارات آن تخصیص یافته و در انتظار تهیه زمین از سوی مقامات محلی شهرستان مسجدسلیمان است .

استانداری خوزستان و مقامات محلی شهرستان ها آیا اقدام تاثیر گذاری در خصوص همکاری جهت تهیه زمین های مورد نیاز برای احداث این مراکز بهداشتی جدید انجام داده اند؟

استاندار محترم پیگیر این مسئله است، در شهرستان ها هم، فرمانداری ها همکاری خوبی در این خصوص دارند و فعالند.

 آیا همکاری مسئولان محلی  شهر اهواز هم مطلوب است ؟

متاسفانه در اهواز همکاری خیلی ایده آل نیست. با توجه به اینکه دولت نگاه ویژه به حوزه سلامت دارد و منابع مالی خوبی دراین خصوص تعریف کرده است، حیف است از این فرصت برای جبران عقب افتادگی استان استفاده نکنیم.

انتقاد یکی از نمایندگان مجلس این بود که انتقال بیمارستان شفا به عنوان مرکز درمان بیماران سرطانی، کارشناسی نیست! نظر شما در این باره چیست ؟

برای این پروژه  علاوه بر دریافت نظرات پزشکان و اعضاء هیئت علمی فوق تخصص، با معاونت درمان و آموزشی دانشگاه و کلیه مدیران گروه آموزشی مربوطه مذاکره شد و معتقدم باید منابع را براساس اینکه کجا مشکل وجود دارد لحاظ کنیم و این  تصمیم انفرادی نبوده است . بیش از ۴۰۰ سال از احداث بیمارستان شفا می گذرد و این بیمارستان فرسوده شده  است . بیمارستان شفا ظرفیت پاسخگویی همه بیماران سرطانی را ندارد، چرا که  خدمات درمانی سرطان علاوه بر مردم خوزستان به  بیماران سرطانی استان های  چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام و لرستان ارائه می شود و به همین علت بیماران در لیست طولانی درمان سرطان قرار می گیرند؛ این درحالی است که در بیمار سرطانی، باید هر سه هفته شیمی درمانی انجام شود و اگر این جلسات به عقب بیفتد در درمان بیمار اختلال ایجاد می شود .

آیا دیگر ارگان های دولتی هم در ساخت بیمارستان ها نقش داشته اند؟

بله، به عنوان مثال در تاسیس بیمارستان جدید شهید دکتر بقایی 2، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنایت ویژه ای داشت و سبب شد کمتر از یک سال، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی را تاسیس کنیم. این کار در راستای تحقق سیاست  های اقتصاد مقاومتی و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بود و ما توانستیم با همکاری بین بخشی، ظرفیت بلااستفاده ۲۵ ساله که در بیمارستان شهید بقایی ساخته شده بود، را بازسازی و آن را به دستگاه های جدید را بطور کامل تجهیز کردیم .

فکر می کنید برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی استان یک بیمارستان پاسخگو است ؟

قطعا" بیش از یک بیمارستان برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی نیاز داریم ولی بیمارستان شفا به عنوان قطب بیماران سرطانی استان  و بیمارستان شهید دکتر بقایی 2 هم در کنار آن خدمات رسانی می کند. معتقدیم ساخت این بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی شاید یکی از پروژه های برتر کشوری به لحاظ سرعت در ساخت باشد چرا که ۴۰۰ تخت بیمارستانی ظرف مدت یک سال (به جای ۵ سال) به چرخه بیمارستان ها و ظرفیت درمان استان و کشور افزوده شد. همچنین با افتتاح بیمارستان های سوانح سوختگی جدید، بیمارستان الوار گرمسیری و بیمارستان دشت آزادگان، ظرفیت  تخت های درمانی ما در استان به نحو قابل توجهی افزایش می یابد .

 چرا برخی شهروندان از خدمات درمانی راضی نیستند؟

امکانات درمانی با توجه به جمعیت زیاد جوابگو نیست. در حال حاضر ۲۵۰۰ تخت کمبود داریم که این موضوع باعث می شود در بیمارستان ها با ازدحام بیماران مواجه شویم و بخشی از نارضایتی ها به عدم تناسب مراجعه کنندگان با امکانات موجود برمی گردد. مثلا در بیمارستان گلستان یا بیمارستان امام خمینی(ره ) اهواز بخش زیادی از مطالبات درمانی مردم بصورت سرپایی انجام می شود. در بیمارستان امام(ره)  کلینیک ویژه ای در حال ساخت است که همزمان ۷۰ پزشک می توانند خدمات درمانی را ارائه دهند ولی اکنون چنین شرایطی وجود ندارد ولی اگر جلوی ساخت و پیشروی این پروژه گرفته نمی شد تا شهریورماه به اتمام می رسید.

 چه مشکلی درساخت کلینک ویژه بیمارستان امام خمینی (ره ) پیش روی شما است ؟

شهرداری مانع اجرای پروژه شده است. ما حتی هزینه پروانه ساخت بیمارستان را تفاهم نامه و امضاء کردیم ومنابع مالی این بیمارستان را با چانه زنی های و زحمات زیاد تامین کردیم؛ آن وقت ارگان های دیگر مانند شهرداری به جای حمایت ، اینگونه سنگ اندازی می کنند. ناگفته نماند در بیمارستان های گلستان و رازی نیز چنین مرکزی در  حال احداث است. همچنین با توجه به اینکه اورژانس های بیمارستان ها شلوغ است، پروژه توسعه اورژانس بیمارستان های امام(ره)، رازی و ابوذر را هم در حال انجام داریم .

میزان اعتبار اختصصاص یافته به پروژه های نیمه تمام حوزه درمان خوزستان چقدر بوده است ؟

 در اولین سفر ریاست جمهوری در دی ماه 1392؛ ۱۷۶ میلیارد تومان برای پروژه های نیمه تمام استان مصوب شد و بیمارستان شهید دکتر بقایی 2 اضافه بر دیگر مراکز درمانی ساخته شده است. می دانیم که ظرفیت فعلی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیست ولی حرکت ما در جهت رفع مشکلات است. به عنوان نمونه، با توجه به آمار بالای مرگ و میرهای بیماران قلبی عروقی، یک مرکز جامع ۱۲۵ تختخوابی قلب را با مجهزترین امکانات به زودی در بیمارستان گلستان راه اندازی می کنیم.

آیا می توان گفت مدیران بیمارستانی در حوزه سلامت کم کاری می کنند  ؟

بضاعت ما در این استان همین قدر است. نگاه ما در عزل و نصب های مدیران این بوده که سیستم ارتقاء یافته و چرخه ارائه خدمات به مردم افزایش یابد و متناسب با تخصص وتوانمندی هایی افراد، مدیران مراکز را انتخاب کنیم ولی حقیقت این است که وقتی تعداد مراجعین ما بیش از ظرفیت تخت های بیمارستانی باشد اولویت به کسانی است که بیماری آنها حادتر است .

در همین بحران های تنفنسی سال ۹۲ تا ۹۴ ظرف یک شب ۳ هزار نفر به سه بیمارستان ما مراجعه کردند. مگر اورژانس چقدر ظرفیت خالی دارد که به این تعداد خدمات رسانی به موقع و سریع شود؟ بنابراین در هر جا منابع محدود باشد چه انسانی، چه مالی و چه فیزیکی، باید اولویت دهی به ارائه خدمات عادلانه سلامت صورت گیرد که ممکن است این موضوع سبب بروز نارضایتی هایی گردد.

منظور شما از خدمات عادلانه سلامت چیست ؟

منظور این  است که وقتی خدمات سلامت بصورت همگن برای همه مردم باشد، می توان انتظار توسعه را داشت ولی  اینکه همه اقشار مردم، دسترسی به خدمات نداشته باشند نمی توان  انتظار پیشرفت در امور رفاه، سلامت و آسیب های اجتماعی را داشت. نگاه ما باید اینگونه باشد که اگر دیدیم  خدمت برای همه خوب انجام نمی شود، دنبال حل مشکل باشیم .

اعتراض شما درمورد توزیع نامتعادل اعتبارات کشوری در حوزه سلامت به کجا انجامید ؟

برخی تصورشان از عدالت، تقسیم به سویه امکانات یا اعتبارات است که این از عدالت به دور است .عدالت این است که فرصت های مساوی را برای همه فراهم کنیم. نباید برای اخذ مجوزهای توسعه فیزیکی فضاها ،توسعه منابع انسانی و توزیع اعتبارات براساس سرانه جمعیتی تصمیم گیری شود بلکه باید اول عقب افتادگی استان را جبران کنند و برآن اساس، سرانه منابع توزیع شود و این موضوع را بارها در جلسات مطرح کرده ام.

عکس العمل مسئولان به این اعتراض شما چه بود؟

خوشبختانه دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هر دو موافق هستند که باید اول عقب افتادگی نقاط کمتر توسعه یافته (کمتر برخوردار که دچار مشکلات اقلیمی و جغرافیایی هستند )حل شود وبعد منابع آنها بصورت سرانه ای یا جمعیتی توزیع شود. این مدل رایج توزیع منابع براساس بافت جمعیتی یا سرانه ای، عادلانه نیست و باید از قبل شرایط مساوی فراهم شود .

آیا در اختصاص سرانه شهرستان ها همین نگاه را دارید؟

بله مناطقی که محروم تر هستند، منابع مالی بیشتری لحاظ می کنیم چون باید عقب ماندگی آنها جبران شود. با توجه به اینکه مشکلات ریشه ای هستند، نباید انتظار داشته باشیم مشکلی که از ۳۰ سال قبل وجود داشته، در عرض دو سال حل بشود، بنابراین باید مسیر حرکت را به این سمت طراحی کنیم که ابتدا عقب افتادگی مناطق محروم حل شود،سپس حرکت در مسیر را سرعت بخشیم .

نظرتان درمورد احداث بیمارستان در اندیکا چیست ؟

موافق ساخت بیمارستان در اندیکا هستیم . ا توجه به جمعیت شناور و ترددی که آنجا هست نیاز به یک بیمارستان احساس می شود. مجوزهای آن را پیگیری می کنیم ولی وزارت بهداشت در این زمینه فقط مطالبه گر است و باید سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بودجه، منابع مالی آن را تعریف کند و سازنده بیمارستان ها که  وزارت مسکن و شهرسازی یا بخش خصوصی هستند وارد عمل شوند .

آیا مطالبات دانشگاه از سازمان های بیمه گر پرداخت شد ؟

مطالبات ما هنوز از سازمان های بیمه گر پابرجاست. از شهریور سال ۹۴ از بیمه تامین اجتماعی و از مرداد سال ۹۴ از بیمه سلامت ایرانیان مطالبات مالی ۵۷۰ میلیارد تومانی داریم. از طرف دیگر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به سازمان های پخش دارو و شرکت های دارویی و پیمانکاران بدهکاریم؛ این درحالی است که تنها کمتر از ۶ درصد از سرجمع تمام هزینه های ارائه خدمات درمانی در بیمارستان ها را از مردم نقدی می گیریم و بازار، داروخانه ها، شرکتهای دارویی وسازمان هایی مثل آب وبرق مطالبات خود را از بیمارستان ها می خواهند .

آلودگی هوا بر حوزه سلامت چه تاثیراتی به دنبال دارد ؟

مهمترین پدیده ای که فراتر از مباحث کلان ملی، سلامتی انسان ها را تهدید می دهد آلودگی هواست .ما هم نگران هستیم چون با افزایش پدیده ریزگردها، مراجعات بیمارستانی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد و اثرات حاد این پدیده باعث بالارفتن آمار مراجعات بیماران تنفسی و قلبی و عروقی به بیمارستان ها می شود و اثرات مزمن آن هم می تواند منجر به بیماری مزمن انسداد ریه ودستگاه قلبی عروقی شود، بنابراین بسته به منبع ایجاد، ریزگردها ممکن است بسیاری از بیماری های جدی دیگر به دنبال داشته باشد، پس خواست ما این است که مداخلات لازم در زمینه  کاهش بار آلودگی هوا بویژه در بحث ریزگردها انجام شود.

آیا عوامل دیگری در آلودگی شهر اهواز موثرند ؟

غیر از پدیده ریزگردها، آلاینده های مناطق صنعتی هم وجود دارد. آلودگی ناشی از فلرهای نفتی، صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد به عنوان منابع گازی استان و کشت و صنعت نیشکر (مزارع را آتش می زنند) می توانند باعث آلودگی محیط زیست استان شوند و بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهند . به نظر می رسد بخشی از این بحران تنفسی استان، ناشی از تماس مزمن شهروندان با ریزگردها است که می تواند مراجعات را به بیمارستان ها افزایش دهد. در مجموع چون پیوست های زیست محیطی برای پروژه های توسعه ای صنایع رعایت نشده، سبب افزایش بار مراجعه بیماران به بیمارستان ها شده است .

مهمترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت استان خوزستان چه بوده است ؟

ساخت ۹۴ خانه بهداشت در روستاها -بهسازی، تعمیر و تجهیز ۷۷ خانه بهداشت فرسوده -بهسازی، تعمیر و تجهیز ۷۸ مرکز بهداشتی درمانی روستایی – تجهیز و راه اندازی ۱۷ واحد دنداپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی و ۱۳ واحد دندانپزشکی در مراکز شهری- تجهیز و راه اندازی ۲۴ آزمایشگاه تشخیص طبی و ۴۴ محل نمونه گیری در مراکز روستایی و شهری – به کارگیری بیش از ۱۲۰۰ کارشناس بهداشتی در رشته های مختلف-افزایش تعدادپزشکان شاغل در مراکز سلامت شهری و روستایی از۱۸۰نفربه۳۶۳ نفر -افزایش تعداد ماماهای شاغل در مراکز شهری و روستایی از ۴۰۵ نفر به ۷۲۲ نفر –بکارگیری ۶۷پرستار در واحدهای بهداشتی – پذیرش وجذب ۹۰ بهورز برای فعالیت درخانه های بهداشت – تجهیز و راه اندازی ۹ مرکز آموزش بهورزی -عملیاتی کردن سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) با تجهیز تمام واحدهای بهداشتی به رایانه و ایجاد ۱۷۴ نقطه ارتباطی جدید برای فراهم نمودن بستر ارتباطات و در نهایت ثبت خدمات ارائه شده در سامانه مذکور –راه اندازی ۸ واحد ترک دخانیات – تامین ۴۳۶ قلم دارو و ۵ نوع مکمل دارویی برای واحدهای بهداشتی -راه اندازی مرکز جامع تکامل کودکان گزیده ای از دستآوردهای این طرح بوده است  .

طرح تحول در بخش درمان استان چه دستاوردهایی داشته است ؟

اولین دستآورد، کاهش بارز پرداختی از جیب بیماران بستری بوده است که بیماران شهری تنها 6 درصد و بیماران روستایی تنها 3 درصد تمام هزینه های خدمات عمومی و تخصصی که در طی مدت بستری از سوی بیمارستان برای آنان انجام می پذیرد را پرداخت می کنند. به عنوان مثال بیماری که پس از انجام عمل جراحی و بستری چند روزه در بیمارستان می خواهد ترخیص شود، اگر سرجمع هزینه های بیمارستانی وی، 10 میلیون تومان شده باشد، بیمار شهری 600 هزار تومان و بیمار روستایی 300 هزار تومان را فقط پرداخت می نماید.

در ضمن تمام تجهیزات و داروهایی را که بیماران در طی مدت بستری نیاز دارند را خود بیمارستان تامین و در اختیار آنان قرار می دهد و نهایتا" هزینه ها را با همان نرخ 3 و 6 درصد از بیمار دریافت می کند.

در بیمارستان شفا اهواز، پس از شروع اجرای این طرح، حمایت های خوب و قابل توجهی از بیماران خاص و سرطانی صورت پذیرفت که کمک بسیار بزرگی به آنان بوده است، چرا که همانگونه که مستحضر هستید سرطان از بیماری های خانمانسوز محسوب میشد که حتی برخی افراد برای درمان سرطان خود مجبور به فروش خانه خود می شدند.

در برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستان ها، بخش ها و اتاق های بستری بیمارستان های تابعه در سراسر استان بهسازی و نوسازی و به تجهیزات جدید از جمله تخت بستری، کمد، میز غذا، پرده، تلویزیون، یخچال و... مجهز شدند. طرح احداث و توسعه اورژانس ها در بیمارستان های دارای مراجعه کننده زیاد در شهرهای مختلف در حال انجام است.

انجام زایمان طبیعی در کلیه بیمارستانهای دانشگاه رایگان شده است و شاخص سزارین در بیمارستانهای دانشگاهی به مقدار ۸۵/۴ درصد کاهش یافت.

پایگاه اورژانس هوایی را طی انعقاد قراردادی با هوانیروز در اهواز ایجاد نمودیم که تا کنون جان حدود 70 مصدوم بدحال و مادر باردار را در مناطق صعب العبور و غیرقابل دسترس که می بایست به سرعت به مراکز درمانی اعزام شوند را نجات داده است.

544 نفر کادر پرستاری ( پرستار– کارشناس اتاق عمل– کارشناس بیهوشی ) طی دو مرحله آزمون استخدامی شرکتی جذب شده اند و به ظرفیت نیروی انسانی بیمارستان ها اضافه شده اند.

طرح بهینه سازی ۱۰ بلوک زایمانی در بیمارستان های امام خمینی (ره)، رازی، سینا، شهدای ایذه، شهید طباطبایی باغملک، امام علی (ع) اندیمشک، شهید چمران سوسنگرد، امام رضا (ع) امیدیه، مادر رامهرمز و حاجیه نرگس معرفی ماهشهر شروع شده و ان شاء الله تا پایان سال جاری به اتمام خواهند رسید.

همچنین احداث مراکز غربالگری سرطان و کلینیک های ویژه نیز در برخی از بیمارستان های تابعه دانشگاه در استان در حال انجام می باشد.

برنامه های آینده شما درحوزه درمان چیست ؟  

احداث 3  بیمارستان جدید در شهرهای باوی، حمیدیه و ایذه و عملیاتی نمودن آغاز احداث بیمارستان بزرگ 2000 تختخوابی اهواز در دستور کار ما قرار دارد. همچنین ساخت یک مرکز جامع ارائه خدمات درمانی در” قلعه تل "از دیگر برنامه های آینده دانشگاه است، ولی باید توجه داشت که ما مطالبه گر هستیم و مجوزها را از وزارت بهداشت می گیریم ولی اعتبارات را برای ساخت باید دولت یا بخش خصوصی بدهد که این مهم نیازمند رایزنی های فشرده و حمایت های همه جانبه مسئولان ذیربط و به ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می باشد.

سخن آخر؟

ساختاری که دولت یازدهم در حوزه سلامت تعریف کرده است، اگر به همه اهداف پیش بینی شده برسد، نوید آینده خوب در حوزه سلامت کشور را میدهد. ظرفیت ما  برای توزیع نیروی تخصصی در کشور محدود است ولی این مشکل آگاهانه و عمدی نیست، چرا که فرآیند تحصیل این متخصصان بین ۴ تا ۸ سال طول می کشد و بنابراین تا آنان به چرخه ارائه خدمات پزشکی اضافه شوند چند سال طول می کشد .برای رفع این مشکل بومی گزینی را آغاز کردیم و ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را از دانشجویان بومی شهرهای محروم استان جذب می کنیم که تعهد کاری آنها بصورت الزامی در همان شهرها باشد و مدرک این افراد به مدت ۲۱ سال (سه برابر مدت تحصیل) مثلا" در هویزه، دهدز، هندیجان و بستان معتبر است تا بتوانیم از این طریق نیرویی تربیت کنیم که بومی و ماندگار همان شهر باشد. همچنین در این راستا، برای تربیت نیروهای پشتیبان درمان، مجتمع های آموزش عالی سلامت را در برخی شهرستان ها از جمله رامهرمز، مسجدسلیمان و ماهشهر راه اندازی کرده ایم.
:
:
:
آخرین اخبار