تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۴۵۱۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار نسبت به تخلیه فاضلاب در برخی زهکش های کشاورزی دزفول
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نسبت به تخلیه فاضلاب در برخی زهکش های کشاورزی این شهرستان هشدار داد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نسبت به تخلیه فاضلاب در برخی زهکش های کشاورزی این شهرستان هشدار داد.

فرهاد قلی نژاد افزود:در برخی مناطق سطح شهرستان دزفول فاضلاب روستاها و شهرهای اقماری در زهکش های کشاورزی تخلیه می شود.

وی افزود:برخی از این زهکش های کشاورزی به محلی برای ورود فاضلاب و انباشت فاضلاب تبدیل شده اند که این اقدام تهدیدی برای سلامت محصولات کشاورزی است.

قلی نژاد گفت:زهکش های کشاورزی که فاضلاب به آنها ورود می کند آزمایش شده اند و چهار زهکش سیاه منصور ، قلعه ربع ، بن جعفر و شمس آباد آلوده شناخته شده اند.

وی همچنین در نشست کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی دزفول گفت:این زهکش ها عملا به محلی برای تخلیه فاضلاب انسانی شهر دزفول ، روستاها و شهرهای اقماری تبدیل شده اند در حالی که کاربرد کشاورزی دارند .

قلی نژاد نبود شبکه فاضلاب را علت این آلودگی ها و ورود فاضلاب به زهکش های کشاورزی عنوان کرد و گفت:به زهکش سیاه منصور علاوه بر فاضلاب انسانی فاضلاب صنعتی نیز وارد می شود .

وی افزود:شهرستان دزفول یکی از قطبهای کشاورزی و گردشگری استان و کشور محسوب می شود که باید از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده شود ولی نشست های مربوط به مباحث کشاورزی به ندرت برگزار می شود ومسئولان توجهی به این بخش ویژه ندارند.

قلی نژاد گفت:خشک شدن تالاب ها ، شوری منابع آب شیرین و پدیده ریزگردها در جنوب استان بیشتر مشاهده می شود ولی در شمال استان کمتر با این معضلات روبرو هستیم و آب ، هوا وخاک مرغوبی در دزفول وجود دارد که باید از این موهبت ها به درستی استفاده کرد ضمن اینکه مسایل زیست محیطی نیز باید رعایت شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اضافه کرد:240 هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که با وجود مراتع و جنگلهای فراوان و کاهش بارندگی احتمال آتش سوزی در جنگلها دور از انتظار نیست و باید با فعال کردن کارگروه های کشاورزی و منابع طبیعی از بروز این حوادث جلوگیری کرد .

وی گفت:علاوه بر این موارد زیست محیطی ، بعد از برداشت محصول گندم شاهد آتش زدن بقایای مزارع هستیم که آتش زدن زمین کشاورزی هم به بافت خاک آسیب می زند و هم آلودگی در شهر ایجاد می کند لذا باید آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه کرد و با فعالیت های ترویجی از گستردش این آتش سوزی ها جلوگیری کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار