تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۴۵۲۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
رفع کمبود زیرساخت های فیزیکی بهداشتی و درمانی در خوزستان در آینده ای نزدیک
دکتر ایدنی در این نشست با تبریک سال نو و همچنین اعیاد ماه رجب به خبرنگاران، گفت: در حوزه سلامت تا قبل از شروع کار دولت تدبیر و امید، مشکلات فروانی به خصوص در بخش زیرساخت ها وجود داشت
رفع معضل بزرگ کمبود زیرساخت های فیزیکی بهداشتی و درمانی در خوزستان در آینده ای نزدیکخوزنیوز: نشست خبری هفته سلامت با شعار "زندگی سالم با نشاط و امید" با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر شکراله سلمان زاده معاون بهداشت و مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن جلسات دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر ایدنی در این نشست با تبریک سال نو و همچنین اعیاد ماه رجب به خبرنگاران، گفت: در حوزه سلامت تا قبل از شروع کار دولت تدبیر و امید، مشکلات فراوانی به خصوص در بخش زیرساخت ها وجود داشت.

وی ادامه داد: در سال 92 حفاظت مالی از بیماران اندک بود، به طوری که پرداخت از جیب مردم برای هزینه های سلامت بیشتر از 60 درصد بود و با توجه به اینکه یکی از شاخص های سازمان بهداشت جهانی برای مبحث عدالت در سلامت، میزان پرداختی هزینه های سلامت از جیب مردم به خصوص خانواده های دارای بیمار صعب العلاج است، برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور به طوری برنامه ریزی شد که این رقم به زیر از 30 درصد کاهش یابد.

ایدنی اظهار داشت: متاسفانه همه ساله جمعیت قابل توجهی از کشور به علت بیماری های صعب العلاج به زیر خط فقر سقوط می کرد و خانواده ها به اجبار از هزینه های زندگی کم کرده و به هزینه های سلامت اختصاص می دادند، همچنین دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و نیروهای متخصص وجود نداشت و پزشکان متخصص، در کلان شهرها متمرکز بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سیمای بیماری ها در طی سالیان گذشته تغییر کرده، تصریح کرد: هیچ برنامه مشخصی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، اختلالات روان پزشکی که جزء علل شایع بیماری ها بودند، وجود نداشت، بنابراین با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ای تحت عنوان "طرح تحول نظام سلامت" سیاست گذاری و اجرا شد.

وی بیان داشت: مهمترین گام در فاز اول اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان، حفاظت مالی از بیماران بود که با اجرای این گام، میزان پرداختی از جیب مردم در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در شهرهای بالای 20 هزار نفر به 10 درصد و در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر به 5 درصد کاهش یافت که در فاز بعدی اجرای این گام، نیز میزان پرداختی به 6 درصد در شهرهای بالای 20 هزار نفر و 3 درصد در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر کاهش یافت و به طور میانگین می توان گفت پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان پرداختی از جیب مردم به 6/5 درصد کاهش داشته است.

ایدنی اظهار داشت: همچنین گام مهم بعدی در طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان، ماندگاری پزشکان متخصص بود که سیاست های تشویقی جهت این امر برای پزشکان در نظر گرفته شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه نتایج برخی از مداخلات، در بلند مدت مشخص می شود و لازم است بدین منظور، ابتدا زیرساخت ها هموار شوند، گفت: مشکل اساسی که امروزه با آن گریبانگیر هستیم، کمبود نیروی پرستار است که برای حل این معضل از 2 سال پیش، ظرفیت پذیرش پرستار 5/2 برابر افزایش یافت ولی نتیجه این مداخله حداقل پس از 4 سال و فارغ التحصیل شدن این نیروهای پرستاری مشاهده می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور ما در حوزه بهداشت هم به لحاظ فیزیکی و هم ماموریت ها مشکلات فراوانی وجود داشت، همچنین استان خوزستان دومین استان در کشور است که جمعیت حاشیه نشین زیادی دارد و بیش از یک میلیون و صد هزار نفر از مردم استان خوزستان در حاشیه شهرها ساکن هستند و بعضا" آمار بیماری های واگیردار در حاشیه شهر ها بیشتر از برخی از روستاهای دورافتاده است، در فاز بعدی اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت در دستور کار قرار گرفت.

ایدنی اظهار داشت: گام اول طرح تحول بهداشت برای جمعیت حاشیه نشین شهرها برنامه ریزی شد و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با راه اندازی 191 پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در حوزه تحت پوشش خود، توانست خدمات نوین بهداشتی مطلوبی را به مردم استان ارائه نماید.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: این دانشگاه اولین دانشگاه در کشور بود که از لحاظ زیرساخت ها، طرح تحول بهداشت را به خوبی اجرا کرد.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت به جز در بخش درمان و در بخش بهداشت، در بخش آموزش نیز اجرایی شد، گفت: در زمینه آموزش هم لازم بود متناسب با نیازها، ماموریت های آموزشی را نیز تعییر دهیم. بنابراین از سال گذشته طرحی مصوب شد که در آن 30 درصد از سهمیه دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به دانشجویان بومی شهرهای محروم اختصاص یافت که به شرط تعهد خدمت 21 ساله در همان شهر، در دانشگاه پذیرش و به تحصیل مشغول شوند و در این مدت 21 ساله نیز تنها در آن شهر مدرک آنها اعتبار دارد.

ایدنی با اشاره به اینکه نگاه به ظرفیت رشته های تخصصی باید متناسب با نیاز استان باشد، بیان داشت: خوشبختانه موفق شدیم در سه رشته تخصصی مورد نیاز در استان، پذیرش دانشجو داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در شهرهای رامهرمز، ماهشهر و مسجدسلیمان مجتمع های آموزش عالی سلامت راه اندازی کرده و ان شاء الله در آینده نزدیک در شهرستان ایذه نیز راه اندازی خواهد شد که در این مجتمع ها، نیروهای متخصص متناسب با نیاز بازار منطقه و با نگاه بومی گزینی، جذب و تربیت می شود.

ایدنی اظهار داشت: در حوزه سلامت، متاسفانه در استان با کمبود شدید فضای بیمارستانی و بهداشتی مواجه بودیم که در بخش بهداشت خوشبختانه موفق به احداث و بازسازی خانه های بهداشت متعدد شده و همچنین تفاهم نامه مشترک ساخت 162 واحد بهداشتی بین وزارت بهداشت، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز منعقد شد که ان شاء الله در آینده مشکلات کمبود زیرساخت ها و فضاهای فیزیکی بهداشتی در استان را نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: همچنین در 6 ماهه اول سال جاری با بهره برداری از بیمارستان های جدید ابوذر اهواز، شهداس دشت آزادگان و الوار گرمسیری مشکل کمبود بارز تخت های بستری و فضاهای درمانی نیز تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

وی گفت: در راستای عمل به فرمایشات سال گذشته رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، خوشبختانه توانستیم  در سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه ای با مرکز بهداری رزمی جنوب نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان شهید دکتر بقایی 2 را با ظرفیت 400 تخت بیمارستانی با هزینه ای کمتر از یک بیستم هزینه مورد نیاز برای ساخت چنین بیمارستانی و در زمانی کوتاه راه اندازی کنیم.

ایدنی بیان داشت: همچنین با انعقاد تفاهم نامه بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) درصدد هستیم در مکان کنونی بیمارستان شفاء اهواز، مرکز جامع سرطان را راه اندازی کنیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت های بی دریغ وزیر بهداشت، خوشبختانه تفاهم نامه ساخت بیمارستان 2000 تختخوابی در استان منعقد شد که با پیگیری های صورت گرفته، زمین مورد نیاز برای ساخت به دانشگاه داده شد، نقشه های مفهومی و اطلاعات فنی پروژه تکمیل گردید و هم اکنون پرونده بیمارستان در شورای اقتصاد کشور می باشد تا پس از تصویب در این شورا که استاندار محترم به جد پیگیر آن هستند، کلنگ احداث بیمارستان به زمین زده شود تا ان شاء الله در چندین سال آینده استان خوزستان به یکی از قطب های سلامت در کشور و منطقه تبدیل گردد.
:
:
:
آخرین اخبار