تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۴۵۲۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گفتگو با رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خوزستان
تاسف انگیز است که کلانشهر اهواز دارای یک بازار خرده فروشی آبزیان نیست
اهواز با بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت از پرجمعیت ترین شهرهای کشور محسوب می شود. بنابراین کنترل تمام بازار با توجه به بضاعت سازمان صنعت معدن و تجارت سخت به نظر می رسد. البته دوستان ما در سامانه ۱۲۴ به صورت تلفنی آمادگی ثبت و پیگیری اعتراضات مردم را نسبت به نرخ های فروش بازاریان دارند.
 دکتر علی محمد رحمانی زاده سالهاست که در سمت های اجرایی مسوولیت های مختلفی را در زمینه نظارت اصناف و بازاریان استان خوزستان ایفا کرده است. ایشان هم اکنون رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان خوزستان هستند. همانطور که از نام این انجمن برمی آید وظیفه آن دفاع از حقوق مصرف کنندگان کالا و خدمات است. یکی از این حقوق قیمت کالا و خدمات می باشد که انجمن مزبور مستقیما در تعیین آن و نرخ گذاری ها نقش ایفا می نماید.

از اهم مواردی که شهروندان خوزستان همواره از آن گلایه مند بوده اند فقدان نظارت کافی و وافی بر نرخ های بازار و اصناف است تا جایی که ممکن است نرخ یک کالای مشخص در چند قسمت از شهر با اختلاف فراوان حقوق مصرف کنندگان را پایمال نمایند. در ادامه گفتگویی کوتاه با رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان خوزستان ترتیب داده ایم که با هم آنرا می خوانیم:

آقای دکتر علت تفاوت های قیمت در اقصی نقاط شهر چیست و چه دلایلی سبب نارضایتی مردم شده است؟

ببینید تفاوت قیمت در نقاط مختلف شهر تا اندازه ای طبیعی است. وقتی که یک فروشنده در بازارهای اصلی شهر اقدام به عرضه محصولات تولیدی یا خدماتی خود می نماید به طبع بایستی سرمایه بیشتری را به محل عرضه خود اختصاص دهد. به این شکل که بایستی کرایه دکان و یا هزینه خرید دکان بالایی را بپردازد. طبیعتا این فروشنده در مقایسه با شخص دیگری که در حاشیه های شهر و محله های فقیرتر اقدام به عرضه کالای خود می نماید بایستی درصدی کالای خود را گرانتر عرضه و تحویل مشتری بدهد. بنابراین بخشی از این اختلاف قیمت به هزینه های جاری کسبه بازمی گردد.

بعضی از کسبه به صورت نقدی و برخی دیگر اقساط و چکی

آقای رحمانی اما گاهی این اختلاف قیمت در دو نقطه مشابه و در یک محله یکسان نیز مشاهده می شود؟ این رفتار چه توجیهی دارد؟

 

همانطور که می دانید مرکز استان خوزستان یکی از کلانشهرهای کشور است. اهواز با بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت از پرجمعیت ترین شهرهای کشور محسوب می شود. بنابراین کنترل تمام بازار با توجه به بضاعت سازمان صنعت معدن و تجارت سخت به نظر می رسد. البته دوستان ما در سامانه ۱۲۴ به صورت تلفنی آمادگی ثبت و پیگیری اعتراضات مردم را نسبت به نرخ های فروش بازاریان دارند.

 

جناب دکتر آیا فقدان بازارهای متمرکز اثر منفی بر کنترل اصناف در کلانشهر اهواز ندارد؟

 

به نکته بسیار مهم و کلیدی اشاره فرمودید. براساس آنچه که پیش از این گفته شد شهر اهواز به دلیل گسترده بودن جمعیت شرایط سختی را پیش روی بازرسان قرار می دهد اما اگر مدیران شهر بازارهای تخصصی را درون شهر ساماندهی می کردند امکان تسهیل در بازرسی ها فراهم می آمد و قطعا کنترل بازار با راحتی بسیار بیشتر صورت می پذیرفت.

 

با این تفاسیر نبود بازارهای تخصصی کالا و عدم ساماندهی مشاغل اثرات نامطلوبی را بر بازار و نرخ کالا دارد!

 

بله دقیقا. وجود بازارهای تخصصی و ساماندهی مشاغل در مکانی مشخص می تواند دسترسی راحتر را برای بازرسان فراهم آورد. از سویی دسترسی شهروندان نیز به کالا راحتر می شود و مشتریان با حضور در بازاری مثل بازار مبل یا مثلا کالای خانه می توانستند کیفیت و قیمت کالاهای مختلف را به سادگی با یکدیگر مقایسه نمایند. کاهش بار ترافیکی و تسهیل در نظارت سایر نهادهای نظارتی مانند بهداشت و استاندارد را نیز می توان از جمله مزایای ساماندهی مشاغل در شهر اهواز برشمرد.

این تاسف انگیز است که کلانشهری مانند اهواز دارای یک بازار خرده فروشی آبزیان نیست و شهروندان می بایست آبزیان را از روی سه چرخه ها و در بدترین شرایط بهداشتی تهیه نمایند. فقدان بازارهای تخصصی مانند کالای خانه، مبل، بازار کتاب، ساختمان های پزشکان و … از معضلاتی است که شهروندان اهواز روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند. از اینرو مدیران شهر و شهرداری اهواز برای رفع مشکلات گفته شده می بایست تمام توان خود را به کار ببرد هر چند که تا کنون عزمی در این زمینه دیده نشده است اما ما امیدواریم در آینده نزدیک اتفاقات خوشایندی در این زمینه صورت پذیرد./تابانیوز

:
:
:
آخرین اخبار