تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۵۲۵۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا "کهور" و "شورگز" برای مهار ریزگردهای خوزستان انتخاب شد؟
بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد تنها گونه‌هایی که می‌توانند با این شرایط فرسایشی خاک و باران کم، به عنوان گونه پیشرو در کانون‌های ریزگردها کاشته شوند؛ گونه‌های کهور و شورگز هستند
کارشناس منابع طبیعی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد تنها گونه‌هایی که می‌توانند با این شرایط فرسایشی خاک و باران کم، به عنوان گونه پیشرو در کانون‌های ریزگردها کاشته شوند؛ گونه‌های کهور و شورگز هستند.

چرا

سیدحمید میرعلایی در حاشیه بازدید از کانون‌های بحرانی ریزگردها که روز سه شنبه (29 فروردین ماه) انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرسایش به دو نوع آبی و خاکی تقسیم می‌شود و منطقه‌‌ای که به عنوان کانون ریزگردها مطرح است، با فرسایش خاکی مواجه است. فرسایش زمانی به وجود می‌آید  که خاک چسبندگی خود را از دست بدهد و ساختمان آن به هم بخورد.

وی ادامه داد: در اصطلاحات علمی، با یک مبحث خاک و یک مبحث ساختمان خاک مواجه هستیم. خاکی که در این منطقه وجود دارد دارای بافت سنگین است و در چنین خاکی، ذرات هوای کمتری  وجود دارد و درصد املاح خاک بیشتر است و به عبارتی میزان رس بیشتر است.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به کانون‌های گرد و غبار در جنوب اهواز و جنوب شرق خوزستان خاطرنشان کرد: مناطقی که از آن بازدید شد مناطقی بودند که به دلیل سیلاب و بارندگی زمانی زیر آب بودند و اینک با توجه به اینکه میزان بارندگی کم شده است و از سویی هم به جهت مدیریت‌های آبی که در بالادست مناطق بوده است، تالابی که در منطقه وجود داشت دیگر آورد آبی ندارد و عرصه کاملا خشک است.

وی با اشاره به این ‎ که میزان بارندگی در این منطقه کم و شدت تبخیر بالا است، اظهار کرد: وجود خاکی که بافت آن سنگین است، موجب شده که ساختمان خاک به شدت تخریب و چسبندگی ذرات بالایی کم شود که این موضوع، موجب برخاستن خاک در اثر وزش باد می ‌ شود.

وی افزود: حال اگر باد از جهت شرقی و جنوب شرقی وزیده شود این ذرات معلق به سمت اهواز حرکت می‌کند و موجب بروز گرد و غبار می‌شود.

میرعلایی اضافه کرد: از آنجایی که این خاک‌ها به همراه خود املاح زیادی دارند، به لحاظ علمی در کلاس 5 و 6 قرار می‌گیرند که در این کلاس، خاک شوری و قلیایی بسیاری دارد.

وی با بیان این که این منطقه به هیچ عنوان مستعد کار کشاورزی نیست، خاطرنشان کرد: البته این زمین ‌ ها را می ‌ توان به زمین کشاورزی تبدیل کرد اما اجرایی شدن آن به هزینه و کار بسیار زیادی نیاز دارد. این زمین باید به اصطلاح آب‌شویی  و خاک‌ شویی شود. برای اصلاح خاک حتما باید زهکش وجود داشته باشد که در این مکان به دلیل نبود شیب نمی‌توان  زهکش قرار داد. بنابراین تنها راه مهار ریزگردها، نهال کاری و بیولوژیک ‎ کاری است که آن ‎ هم به صورت صددرصدی موجب مهار نخواهد شد.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به این ‌ که برخی می ‌ گویند چرا اینجا به‌جای کهور، گونه گیاهی نخل و یا درختان مثمر کاشته نمی ‎ شود، گفت: این ایده و کار خوبی است اما در مناطقی که خاک فرسایش شدید پیدا کرده است، هر گیاهی استقرار پیدا نمی ‎ کند و بحث استقرار بسیار مهم است.

وی ادامه داد:‌ در بررسی‌های  ما و مرکز تحقیقات دانشگاه به این نتیجه رسیدیم گونه‌هایی  که به عنوان پیشبان یا گونه پیشرو در این منطقه می‌توانند  با این شرایط فرسایشی خاک و باران کم، کاشته شوند تنها گونه کهور و گونه شورگز است که کارشناسان این گونه‌ها را انتخاب کردند و با یک فرصت خیلی کم این پروژه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و پس از بحران 11 بهمن ماه در اهواز اجرایی شد. این طرح از یکم اسفندماه 95 شروع و تا امروز 43 روز کاری داشته ‌ ایم.

میرعلایی افزود: به طور متوسط در هر هکتار 200 تا 250 اصله گیاه با توجه به نوع آن کاشته می‌شود. تاکنون تقریبا 5 هزار هکتار کار کردیم و قسمت عمده کار تقسیم‌ بندی شده است. قرار بر این بود که هفت هزار هکتار کار شود ولی علی‌رغم بسیج تمام توانمان، بیش از این نتوانستیم.

وی اضافه کرد: در این پروژه حدود 16 پیمانکار بومی و محلی استفاده شده و بسیج نیز در این پروژه حضور داشته است.

این کارشناس منابع طبیعی گفت: عمده کار اکنون توسط پیمانکاران محلی انجام شده است، به گونه ‌ ای که از این 5 هزار هکتار، 4 هزار توسط پیمانکاران محلی انجام شده و یک هزار هکتار نیز توسط بسیج انجام شده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
2
2
اگا بعدازرشدشون محلی برای اختفاع سارقین نشه خوبه
Amordad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
4
فرصت کم؟؟؟؟؟ اهواز و خوزستان از سال 82 درگیر ریزگردها هستند .14 سال برای انجام کارهای پژوهشی و جلوگیری از زیاد شدن این پدیده و کنترل ریزگردها کم نیست .جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست ، مراکز علمی و صنعتی خوزستان و ........ کوتاهی کردند. .سستی و بی مسئولیتی برخی مدیران در خوزستان باعث گسترش این پدیده شوم شد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
0
3
چرا برای کشاورزی اصفهان و یزد و کرمان انتقال آب با هزینه سرسام آور اقتصادی است و بودجه برای آن موجود است ولی برای این مردم مظلوم که از آبی که حق طبیعی آن ها می باشد محروم شده اند تبدیل زمین ها به اراضی قابل کشاورزی مقرون به صرفه نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
1
چرا نخل نمي كارند.كه هم ريزگردارو مهاركنه وهم اشتغالزائي و.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
1
1
این درختان برگ و سایه ندارند و در دراز مدت بدلیل رها شدن به حال خود خشک و پوسیده میشوند بهترین راهکار رها سازس آب و کاشت نخل و همین درختان که از خانواده مورد میباشند که به جرم ایجاد بیماری تنفسی قلع و قم شدند در صورتیکه آلودگی از تزریق یک نوع مواد و سوختن پسماند آن و ضایعات گازی و نفتی که از چین وارد میشد بوده است این درختان خانواده مورد با شرایط سخت و زمین شور و کم آبی شدیدا" سازگار است و بعد از مدتی تبدیل به جنگل میشود و میشود در بین آنان کنار و نخل هم کاشت .در صورتی که این طرح اشتغال زا باشد و عد ه ای جهت حفاظت و آبیاری استخدام شود پایدار خواهد بود و گرنه کاشت و رها سازی یک هزینه بی ثمر و هرز خواهد بود
:
:
:
آخرین اخبار