تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۵۳۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش بینی خرید بیش از 20 هزار تن کلزا در خوزستان
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کسب رتبه نخست تولید کلزا در سال زراعی گذشته گفت: پیش بینی شده در سال زراعی جاری، بیش از 20هزار تن کلزا خوزستان خریداری شود
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کسب رتبه نخست تولید کلزا در سال زراعی گذشته گفت: پیش بینی شده در سال زراعی جاری، بیش از 20هزار تن کلزا خوزستان خریداری شود.

محمد قاسمی نژاد چهارشنبه با اشاره به کاشت کلزا در 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان افزود: 15 هزار هکتار به صورت آبی و پنج هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود.

وی گفت: به دلیل کاهش شدید بارندگی در سال زراعی جاری به جز 600 هکتار در شهرستان های ایذه و باغملک، کشت دیم در سایر شهرستان های خوزستان عملکردی نداشته و از بین رفته است.

قاسمی نژاد از آغاز برداشت کلزا در خوزستان در هفته جاری خبر داد و اظهارکرد: در سال زراعی گذشته 12 هزار و 600 تن کلزا خریداری شده بود.

وی اضافه کرد: خوزستان در سال زراعی گذشته رتبه نخست کشوری را در تولید کلزا کسب کرد که امیدواریم این رتبه در سال زراعی جاری نیز به رغم خشکسالی، باز هم تکرار شود.

قاسمی نژاد ادامه داد: عمده محصول کلزا در شهرهای شمالی از جمله شوشتر، دزفول، شوش، اندیمشک و بهبهان است.

وی توضیح داد: کشت کلزا از آن جهت برای خوزستان حائز اهمیت است که این گیاه در بهبود الگوی کشت، تناوب زراعی، حفظ حاصلخیزی خاک و مبارزه با آفات نقش اساسی دارد.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با بیان اینکه خوزستان ظرفیت تولید و توسعه کاشت انواع دانه های روغنی را دارد گفت: با هدف بهبود الگوی کشت و تناوب کشت، افزایش سطح کشت دانه های روغنی برنامه ریزی شده است.

وی اظهار کرد: برنامه کشت سویا از پارسال در شوش، دزفول و شوشتر آغاز شده که در صورت واردات ارقام جدید و تامین بذر موردنیاز در کشور، خوزستان می تواند نسبت به توسعه آن اقدام کند.

وی کشت بهاره آفتابگردان را از سال زراعی گذشته در خوزستان یادآور شد و افزود: کشت آفتابگردان در خوزستان ابتدا در حدود 25 هکتار به صورت آزمایشی آغاز شد که در سال زراعی جاری به یک هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی، آفتابگردان در شمال خوزستان از جمله در شوش، دزفول، اندیمشک و شوشتر کشت می شود.

قاسمی نژاد با تاکید بر توسعه کشت کنجد در خوزستان نیز اظهار کرد: کنجد علاوه بر اینکه تامین کننده روغن مورد نیاز است، به دلیل نیاز آبی کم می تواند به عنوان یکی از جایگزین های برنج باشد.

وی افزود: در برخی حوضه های آبی خوزستان و مناطقی که تک محصولی هستند، امکان کشت برنج وجود دارد اما در حوضه های مارون - جراحی و زهره به دلیل خشکسالی شدید، دیگر امکان کشت برنج وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سالانه سه هزار میلیارد دلار برای واردات دانه های روغنی هزینه می شود گفت: به دلیل نبود کارخانه روغن کشی در خوزستان، محصولی که تولید می شود باید به استان های دیگر ارسال شود.

بر اساس این گزارش، برداشت محصول پائیزه فصل زراعی 96-95 از 20 فروردین در خوزستان آغاز شده است.

در صورت عادی بودن شرایط پیش بینی می شود، یک میلیون و 700 هزار تن گندم، 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و بیش از 700 هزار تن چغندر قند برداشت شود.

پائیز امسال محصولات کشاورزی در 900 هزار هکتار شامل گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات به زیر کشت رفت.

خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب حدود یک میلیون هکتار آن زیر کشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره کشت پائیزه در خوزستان با مشکل روبه رو شده و کشت تابستانه ممنوعیت هایی داشته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار