تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۴۵۳۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
نرخ افزایش مستمری‌ها در دولت قبل زیر نرخ تورم بود
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نرخ افزایش مستمری ها در دولت نهم و دهم زیر نرخ تورم بوده است عنوان کرد: تنها در سال 88 و در سال انتخابات، مستمری های سازمان بیش از نرخ تورم افزایش یافت که نشان دهنده نوع نگاه آن دولت به معیشت مردم است. اما در دولت یازدهم مستمری ها هرساله بیش از نرخ تورم افزایش یافته است هرچند تا شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

 سیدتقی نوربخش در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی که با شعار "تامین اجتماعی برنامه محور، پشتوانه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به  نامگذاری امسال به عنوان "اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال "، گفت: این مقوله یکی از نیازهای قطعی و از جمله چالش های اصلی کشور است.

وی افزود: تاثیرپذیری و تاثیرگذاری سازمان در این مقوله مشخص و قابل بحث است. سال 95 سال دشواری بود و تحریم های ظالمانه و عدم تعهد به برجام مشکلاتی بر سر راه مشارکت و سرمایه گذاری های خارجی و پارامترهای اقتصادی گذاشته بود. این سازمان نیز وابسته به فضای کسب و کار است اما در هرحال تعهدات کامل ایفا شد.

وی با بیان اینکه در سال 95 در سازمان تامین اجتماعی بیش از 65 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع برای عمل به تعهدات صورت گرفت که بخش عمده  آن از محل  حق بیمه های دریافتی بود، گفت: از این میزان 52هزار و 500 میلیارد تومان منابع از طریق  وصول حق بیمه تامین شد. این میزان چهار درصد بیش از بودجه ابلاغی سال 95 و 23 درصد بیش از بودجه سال 94 سازمان بود.  این در حالی است که کارگاههای تولیدی در شرایط رکود بودند.

نوربخش با اشاره به اینکه در ماه اسفند 8400 میلیارد تومان بابت تعهدات پرداخت کردیم، گفت: از این میزان 1440 میلیارد تومان عیدی دادیم که برابر بودجه یکسال سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: ‌3500 میلیارد تومان بابت مستمری، 220 میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری و 2000 میلیارد تومان بابت بدهی موسسات درمانی طرف قرارداد و مابقی برای سایر هزینه ها صرف شد.

وی با اشاره به نقش سازمان در پوشش ریسک های درمان و سالمندی گفت: پوشش این ریسک ها بدون اتکا به منابع نفت و مالیات انجام می شود و تامین اجتماعی خط مقدم اقتصاد کشور می تواند باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حذف دفترچه های بیمه یک کار ملی بود که سال گذشته انجام شد عنوان کرد: در زمینه ارتقاء خدمات درمانی در مراکز ملکی سازمان نیز گام های بزرگی برداشته شد.

نوربخش به تبیین جزییات برنامه بودجه سال جاری تامین اجتماعی گفت: یکی از اقدامات اساسی ما، تدوین برنامه پنج ساله بود که 150 پروژه عملیاتی در آن پیش بینی شده و امسال نیز وارد سال دوم اجرای برنامه راهبردی می شویم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید از دوران سخت خود گذر کرده و اکنون در ریل صحیح و اصلی خود قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نرخ افزایش مستمری ها در دولت نهم و دهم زیر نرخ تورم بود، عنوان کرد:  تنها در سال 88 و در سال انتخابات، مستمری های سازمان بیش از نرخ تورم افزایش یافت که نشان دهنده نوع نگاه آن دولت به معیشت مردم است.  اما در دولت یازدهم مستمری ها هرساله بیش از نرخ تورم افزایش یافته است هرچند تا شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت کرده ایم که این میزان بالا هم خود جای تامل دارد و ناشی از خساراتی است که در دولت قبل به سازمان وارد شد و بیشتر به لحاظ صدمات فنی بود و نه فسادهایی که رخ داد و پرونده آن هنوز مفتوح است.

نوربخش ادامه داد: یکی از این صدمات و تعهدات تحمیلی این بود که 25 درصد جمعیت مستمری بگیران ما بازنشستگی سخت و زیان آور و به عبارتی پیش از موعد هستند و عدم تناسب سن و سابقه توازن ما را به هم زده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود : در واقع یک میلیون مستمری بگیر به جمعیت مستمری بگیران به علت عدم رعایت ملاحظات بیمه ای و فنی اضافه شدند و دیگر نمی شود این‌ها را قطع کرد و طبیعتا بار مالی آن در سال های آتی به سازمان مضاعف تر خواهد بود. بار مالی این تحمیل 800 میلیارد تومان در هرماه در سال 95 بود.

نوربخش با بیان اینکه در سال 95 به لحاظ تقنینی توفیقات خوبی داشتیم که باید از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی کنیم، گفت: طرح هایی چون بازنشستگی 20 ساله زنان و رانندگان، قرار بود تصویب شود که بار مالی زیادی به ما تحمیل می کرد اما با تدبیر مجلس و مجمع، از آن جلوگیری شد.

وی ادامه داد : یکی دیگر از مصوبات خوب این بود که پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی در ماده 13 برنامه ششم گنجانده و دولت مکلف شد هرسال 10 درصد بدهی‌های خود را بپردازد. مکانیسم های پرداخت هم دیده شد و در ماده 13 تاکید شده است که مجلس تعهدات بدون منبع برای سازمان ایجاد نکند که امر مبارکی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تبیین اهمیت ایده کلی سیاست های رهبری نیز پرداخت و گفت: تصویب این سیاست ها نیز گام مهمی در تضمین فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در سال های آینده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار