تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۵۳۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر:
تا ۵۰ سال آینده خوزستان به آفریقا تبدیل می‌شود
مسئولیت آب‌های کشور به ناحق به وزارت نیرو داده شده است، وزارت نیرو یک بهره‌بردار از آب است و نمی‌تواند متولی مناسبی برای آب باشد / تا 50 سال آینده خوزستان به بیابان آفریقا تبدیل می‌شود. چرا هرگز نمی‌گویند که زاینده‌رود به چه دلیل خشک شد؟
عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: مسئولیت آب‌های کشور به ناحق به وزارت نیرو داده شده است، وزارت نیرو یک بهره‌بردار از آب است و نمی‌تواند متولی مناسبی برای آب باشد.

دکتر پرویز باورصاد در پنل تخصصی همایش "آب؛ حیات زمین" که روز پنج‌شنبه، 31 فروردین در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 50 یا 100 سال پیش ما به غلط صنعتی‌سازی کویری را در اصفهان، کرمان و یزد رشد دادیم و با ادامه کارهای غلط عمق آب‌های زیرزمینی را از 10 متر به 600 متر رساندیم. تا 50 سال آینده خوزستان به بیابان آفریقا تبدیل می‌شود. چرا هرگز نمی‌گویند که زاینده‌رود به چه دلیل خشک شد؟

وی با اشاره به امکانات و اهمیت خوزستان برای کشور گفت: خوزستان بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند. اگر خوزستان به دلیل خشک شدن رودخانه‌هایش بمیرد، ایران خواهد مرد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه تا ۵۰ سال آینده دیگر یک قطره آب برای کارون باقی نخواهد ماند، افزود: در ایران قانونی به نام قانون رودخانه (river law) وجود ندارد. قانون رودخانه حتی از قانون آب بالاتر یا جزء اصلی آن است. درکشورهای پیشرفته هر رودخانه‌ای قانون خود را دارد، اما در قانون کشور ما تنها چند جا اسم رودخانه آمده است.

باورصاد گفت: در قانون مسئولیت آب‌ها به ناحق به وزارت نیرو داده شده است. وزارت نیرو یک سازمان بهره‌بردار از آب است و نمی‌تواند مرجع خوبی برای آن باشد. در تمام دنیا بهره‌برداران از هر ماده مصرفی نمی‌توانند مرجع آن باشند.

باورصاد تصریح کرد: تغییر استراتژی صنعتی‌سازی کویری و کشاورزی غرق‌آبی در کویر شجاعت می‌خواهد. تغییر استراتژی تولید برق که برای همه ما ضروری است، نیاز به جرأت دارد. باید برق را از راه گاز، آفتاب و دریا به‌دست بیاوریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار