تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:
افتتاح سه بیمارستان جدید خوزستان در نیمه نخست امسال
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افتتاح بیمارستان فوق تخصصی ابوذر اهواز، بیمارستان سوانح و سوختگی پادادشهر، بیمارستان دشت آزادگان و مرکز جامع فوق تخصصی قلب بیمارستان گلستان اهواز در نیمه نخست امسال خبر داد
افتتاح سه بیمارستان جدید خوزستان در نیمه نخست امسالرییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افتتاح بیمارستان فوق تخصصی ابوذر اهواز، بیمارستان سوانح و سوختگی پادادشهر، بیمارستان دشت آزادگان و مرکز جامع فوق تخصصی قلب بیمارستان گلستان اهواز در نیمه نخست امسال خبر داد.

دکتر اسماعیل ایدنی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز با اشاره به آغاز هفته سلامت، اظهار کرد: در کشور ما به دلیل اهمیت موضوع سلامت، از سال‌های پیش یک هفته به این اختصاص یافته و در این هفته موضوعات مرتبط با سلامت مورد توجه قرار می‌گیرد و جهت ارتقاء سلامت مردم گام بر می داریم.

وی افزود: سلامتی موهبتی الهی است و سلامت جسمانی، روحی و روانی، اجتماعی، معنوی و برخورداری از رفاه کامل جسمی، در تعریف سلامتی قرار می گیرند. خوشبختانه یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ نظام جمهوری اسلامی، توجه به سلامت بوده است به صورتی که امید به زندگی پیش از پیروزی انقلاب، 56 سال بود ولی امروز این رقم به 78 سال در کشور رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته ایم، از نظر بهبود امید به زندگی در جهان، رتبه دوم را داریم؛ یعنی با برنامه ریزی و فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت و بهداشت کشور انجام شده است، امروز امید به زندگی در کشور 78 سال است و این یکی از دستاوردها و ثمرات انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از مناطق کشور به امکانات بهداشتی دسترسی نداشتند ولی امروز با توسعه شبکه های بهداشت در کشور، می توانیم با افتخار بگوییم که تقریبا هیچ فردی در کشور نیست که در روستاها، خدمات بهداشتی به وی ارائه نشود، البته حتما کمبودهایی وجود دارد و هر چه پیشرفت داشته باشیم، نیازهای جدید مطرح می شوند.

ایدنی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر وجود داشت، افزایش هزینه های سلامت بود، به نحوی که تقریبا بیش از 60 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شد ولی در سال 93،  طرح تحول سلامت پی‌ریزی شد و این طرح، گام به گام در کشور اجرا شد و اولین گام نیز این بود که حتما هزینه‌های مردم و بیماران در بیمارستان‌های دولتی کاهش پیدا کند. قبل از اجرای طرح تحول سلامت، مردم در بیمارستان‌های دولتی، حدود 37 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خودشان پرداخت می‌کردند و در بیمارستان‌های خصوصی نیز میانگین کشور به 60 درصد رسیده بود ولی با اهتمامی که تمام ارگان‌های نظام داشتند، این طرح که در جهت محافظت مالی از بیماران بود، اجرا شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی، پرداختی مردم برای هزینه سلامت 6 درصد است و به طور متوسط در استان خوزستان، اگر هزینه درمان بیماری 2 میلیون تومان شود، حدود 94 هزار تومان پرداخت می‌کند و مرخص می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مشکل دیگر، وضعیت بیماران صعب العلاج بود که تعداد بسیاری از آنها به دلیل مسائل متعددی که با آن مواجه بودند، مجبور می شدند با فروش وسایل خانه خود، هزینه های درمان شان را تامین کنند. امروز حفاظت مالی خوبی از این بیماران انجام می شود و در بیمارستان شفا اهواز با هیچ دغدغه و مشکلی برای هزینه‌های درمانی سنگین شیمی درمانی مواجه نیستیم و این موضوع نیز از دیگر دستاوردهای طرح تحول سلامت است.

 وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به سیاست‌های جمعیتی بود و با روند این سیاست ممکن بود در سال‌های آتی، جامعه با پیری مواجه شود. به همین علت، سیاست جمعیتی دولت تغییر و ترویج فرزندآوری در دستور کار قرار گرفت. به این منظور نیز برای این‌که هزینه‌های بیمارستانی زایمان کاهش پیدا کند، دستور داده شد که زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به‌صورت رایگان انجام شود. در کشور تا پایان سال 95، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر زایمان طبیعی انجام داده‌اند و در استان خوزستان نیز 85 هزار نفر زایمان طبیعی رایگان انجام دادند. توسعه بخش زنان و زایمان بیمارستان‌ها نیز به‌خوبی در دستور کار قرار گرفت.

ایدنی افزود: همچنین در استان خوزستان با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه بودیم که با اجرای طرح تحول سلامت، حدود 1700 تخت بیمارستانی در دانشگاه جندی شاپور ایجاد شد. این نوید را نیز به مردم خوزستان می‌دهیم که تا پایان شهریورماه شاهد افتتاح بیمارستان فوق تخصصی ابوذر اهواز خواهیم بود؛ همچنین بیمارستان سوانح و سوختگی پادادشهر به بهره‌برداری خواهد رسید و بیمارستان دشت آزادگان نیز که کاملا مجهز شده است، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: یک مرکز جامع فوق تخصصی قلب در بیمارستان گلستان اهواز نیز با 115 تخت به زودی افتتاح خواهد شد. همچنین تقریبا 50 درصد ظرفیت‌های بیمارستان‌های دانشگاه جندی شاپور کاملا مورد بازسازی قرار گرفته اند تا خدمات باکیفیتی به مردم ارائه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیمارستان شهید بقایی نیز با ظرفیت 400 تخت در خدمت بیماران سرطانی قرار گرفت و قرار است در محل فعلی بیمارستان شفا نیز یک مرکز جامع سرطان ایجاد شود. همچنین بحث بیمارستان 2 هزار تختخوابی اهواز در دستور کار دولت قرار گرفته است که اگر احداث شود، علاوه بر توسعه خدمات سلامت، می توانیم از استان‌های همجوار نیز بیمارپذیری داشته باشیم که اشتغالزایی بسیار مناسبی نیز در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: در حوزه بهداشت نیز جهت بهبود زیرساخت‌ها، اقدامات خوبی در طرح تحول سلامت انجام شد و حدود 105 خانه بهداشت در استان خوزستان احداث شد و در حال احداث 162 خانه بهداشت دیگر هستیم و 100 واحد نیز تعمیر و بازسازی شدند.

ایدنی عنون کرد: حوزه سلامت و بهداشت نیز برای بیش از 2 هزار و 600 نفر فرصت اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. آنچه امروز در دستور کار داریم، این است که برای تمام شهروندان استان، پرونده الکترونیکی سلامت داشته باشیم و این برنامه به سرعت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: حق شهروندان است که بالای 85 سال عمر کنند و به این منظور خودمراقبتی و توجه به مسائل بهداشتی را توصیه می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شعار هفته سلامت تحت عنوان "زندگی سالم، با نشاط و امید به دست می‌آید"، گفت: زمینه افسردگی در تمام جهان بالا است و ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم و باید در این زمینه، با یکدیگر گفت‌وگو و ارتباط داشته باشیم و صله رحم را به جا بیاوریم و با احیای این سنت‌ها، از مشکلات روحی و روانی پیشگیری کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار