تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۴۵۴۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیرترین و جوان‌ترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری + جدول
پیرترین و جوان‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه کسانی هستند؟ تسنیم در گزارش زیر به این موضوع پرداخته است.
با اعلام رسمی اسامی کاندیداهای احزار صلاحیت ‌شده انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در شب 31 اردبیهشت از سوی وزارت کشور، همه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اسامی آنان پایان یافت.

بر این اساس، سید مصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری کوشایی، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی ساداتی، محمدباقر قالیباف و  سید مصطفی هاشمی‌طبا 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این دوره شدند.

تسنیم در گزارش زیر نگاهی گذرا به سوابق و البته سن کاندیدهای انتخابات پیش‌رو دارد:

** پیرترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نام و نام خانوادگیتاریخ تولد سن               مدرک تحصیلی  دانشگاه      گزیده سوابق


"سیدمصطفی هاشمی‌طبا"

  1325

71 ساله

فوق لیسانس

پلی تکنیک

در دولت‌های باهنر و موسوی وزیر صنایع بوده و در دولت دوم هاشمی و دولت اول خاتمی نیز ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشته است. او از 1365 تا 1367 و از 1375 تا 1383 رئیس کمیته ملی المپیک بود.

"سیدمصطفی میرسلیم"

1326

 70 ساله

فوق لیسانس

پواتیه(فرانسه)

 وزیر ارشاد اسلامی دولت هاشمی و از اعضای حزب جمهوری بود که به پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد، اما نمایندگان موافقت نکردند. وی از سال 61 به مدت 7 سال سرپرست نهادریاست‌جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور بود.

او هم اکنون عضو مجمع تشخیص است.

"حسن روحانی"

1327

69 ساله

 دکتری

 گلاسکو

انگلیس

از سال1370 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.روحانی از 1368 تا 1384 دبیر شورای عالی امنیت ملی و برای یک دوره بیش از 20 ساله نیز رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بوده است.او که سابقه 5 دوره نمایندگی مجلس را نیز دارد. هم اکنون رئیس دولت یازدهم است.

** جوان‌ترین‌ کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نام و نام خانوادگی

تاریخ تولد سن                     

مدرک تحصیلی  دانشگاه  گزیده سوابق

"محمد باقر قالیباف"

1340

56 سال

 دکتری

 تربیت مدرس

قالیباف از شهریور 84 تاکنون شهردار تهران است. او دانشیاری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، ریاست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی را نیز در سوابق خود دارد.

"سید ابراهیم رئیسی"

1339

57 سال

دکتری

شهید مطهری

تولیت آستان قدس رضوی از سال گذشته، معاونت اول قوه قضائیه (83-93)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور (73-83) و دادستانی کل کشور (93-94) در سوابق "حجت‌الاسلام رئیسی" دیده می‌شود.

"اسحاق جهانگیری"

1336

60 سال

دکتری

آزاد اسلامی

دو دوره نمایندگی مجلس(63تا70)،استانداری اصفهان و هشت سال وزارت صنایع در دولت هفتم و هشتم را در کارنامه جهانگیری وجود دارد. وی از سال 92 تاکنون معاون اول روحانی بوده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار