تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۴۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز:
14 هزار دانش‌آموز خوزستان سفیر سلامت هستند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به فعالیت 14 هزار سفیر سلامت در مقطع متوسطه دوم در استان خوزستان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک هر دانش‌آموز یک سفیر سلامت باشد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به فعالیت 14 هزار سفیر سلامت در مقطع متوسطه دوم در استان خوزستان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک هر دانش‌آموز یک سفیر سلامت باشد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در آئین نمادین نواختن زنگ سلامت که روز شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با اولین روز کاری هفته سلامت در دبستان دخترانه رهنما شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار داشت: با گسترش زندگی شهرنشینی، سیمای بیماری‌ها نیز دچار دگرگونی شد و از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیرواگیر تغییر پیدا کرد. در گذشته بیشتر موارد ابتلاء مردم به بیماری‌هایی مانند سرخک، فلج اطفال و بیماری‌های ریوی ناشی از بیماری‌های واگیر بود، ولی امروزه سیمای بیماری‌ها به بیماری‌های غیرواگیر مانند مصدومیت‌های ناشی از حوادث و سوانح، سکته‌های قلبی و فشار خون و انواع سرطان‌ها تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: اتفاق دیگری که در سال‌های اخیر موجب افزایش بیماری‌های غیرواگیر شده است، تغییر سبک زندگی مردم، کمبود تحرک بدنی، تغذیه نامناسب مانند ترویج مصرف فست‌فود و نوشیدنی‌های صنعتی و گازدار، مصرف انواع سوسیس و کالباس و افزایش مصرف نمک و مصرف قند و چربی‌های غیرسالم بوده است که موجب شیوع بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از وظایف وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم و وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان متولی آموزش، این است که جلوی این تغییر سبک زندگی را گرفته و آن را به سمت زندگی سالم سوق دهند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم با تحرک بدنی همراه است و به حداقل رساندن مصرف قند، نمک و چربی‌های غیرمجاز باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: میزان استاندارد مصرف قند در روز 22 گرم است؛ درحالی‌که این میزان در کشور ما روزانه 60 گرم، یعنی سه برابر حد مجاز است. از سوی دیگر قند موردنیاز بدن از طریق مصرف نان، سبزی و میوه‌جات تامین می‌شود .

سلمان‌زاده گفت: مقدار مجاز مصرف نمک نیز پنج گرم در روز است که با مصرف نان تامین می‌شود و هر نمک مجزایی که به غذا اضافه می‌شود، غیرمجاز و مضر است. این فرهنگ باید در بین مردم رواج پیدا کند که نمکدان‌ها از سفره‌های غذا برداشته شوند .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سفیران سلامت یکی از کارآمدین‌ترین روش‌ها برای تغییر رفتار مردم به سمت سبک زندگی سالم است و ضمن اینکه خود، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند، این دانش و آگاهی را به خانواده، دوستان و آشنایان منتقل می‌کنند. انتظار می‌رود برنامه سفیران سلامت به جدیت ادامه پیدا کند تا بتوان سبک زندگی مردم را به سمت زندگی سالم و رعایت خودمراقبتی تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: در استان خوزستان 14 هزار سفیر سلامت در مقطع متوسطه دوم وجود دارد و 2 هزار و 700 معلم نیز به این کمپین پیوسته‌اند تا بتوانند آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان انتقال دهند؛ امیدواریم در آینده نزدیک هر دانش‌آموز یک سفیر سلامت باشد.

 در پایان این مراسم از سفیران سلامت برتر در حوزه‌های مختلف با اهدای لوح از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار