تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۴۵۵۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زندگانی بزرگان شعر و ادب خوزستان در دنیای سکوت؛ از اشعار بی‌حد و مرز تا مقبره بی‌سرانجام "ملافاضل سکرانی"
پس از ۴ سال از در گذشت شاعر برجسته شادگانی "ملافاضل سکرانی" با وجود محبوبیت بی‌حد و مرزی که در میان مردم دارد، مزار وی همچنان بی‌مقبره است.
ملافاضل سکرانی متولد سال 1302 در شهرستان شادگان شخصیتی محبوب و مردم پسند داشت و همین امر سبب شد که اشعار وی در بین آحاد جامعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

سعید هلیچی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی ملافاضل اظهار داشت: ملافاضل سکرانی فارغ از حیطه شعر و ادبیات، معلم و راهنمای مردم در زمینه فرهنگ اجتماعی، اخلاقی و ادبی بود به طوری که تمام تلاش و سعی خود برای ریشه کن کردن همه عادات و تقالید بد و زشت را به کار می‌بست.

وی با بیان اینکه به دور از تعصبات موجود از همان بدو ورودم به دنیای شعر و ادبیات با اشعار ملافاضل خو گرفته‌ام، افزود: اشعار وی در سطح بالای ادبی و اجتماعی قرار‌ دارند و در قالب ابوذیه که تبحر خاصی نیز داشت این امر بسیار عیان و مشهود بود و حتی در میان شاعران فصیح شعر عربی اشعار او جایگاه و منزلت ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که حتی برای تلمیح در اشعار خود از برخی ابیات او استفاده می‌کنند.

این شاعر جوان خوزستانی بیان کرد: نقطه عطف و محبوبیت فراوان وی در همین جا است که هیچ مرز و حدودی را در اشعارش نمی‌بینم به طوری که اشعار ملا تا چند نسل دیگر طراوت و زیبای خود را حفظ می‌کنند زیرا اشعارش سخن از گذشته‌های دور ندارند بلکه در همه نسل‌ها پیامی را برای تمام سنین جامعه بجا می‌گذارند.

وی گفت: ملا در بسیاری از شعرهایش همیشه یک پیام اجتماعی برای بنده و جوان‌های امثال من دارد که باید در کجا و چه مکانی قدم بگذاریم و این ابیات و اشعاری که او برای تمام سنین به یادگار گذاشته،‌ اثر انگشتی بر دفتر تاریخ پر فروغ این عرصه است.

کم‌توجهی ارگان‌های دولتی در ساخت مقبره ملا فاضل سکرانی

این شاعر پرآوازه شعرعربی در28 دی ماه 1392 به علت کهولت سن ندای حق را لبیک گفت و بسیاری از نامداران عرصه فرهنگ و ادب در مراسم ختم وی نیز شرکت کردند؛ با این وجود و با گذشت قریب به4 سال از درگذشت او همچنان  ساخت مقبره وی بی‌سرانجام است.

سعید جنامی در این زمینه اظهارداشت: ساخت مقبره برای این مرحوم از اردیبهشت ماه امسال آغاز می‌شود و چند ارگان دولتی اعم از شهرداری شهرستان، میراث فرهنگی و فرمانداری در به تعویق افتادن این امر نیز دخیل بودند.

وی افزود: همچنین از جمله علت‌های به تعویق افتادن این امر عدم جذب اعتبارات کافی و نامناسب بودن زمین برای ساخت مقبره و اختصاص بخش کوچکی از آن برای این کار بود که البته بعدها از طریق استانداری این مشکل حل شد.

رئیس اداره ارشاد شهرستان شادگان بیان کرد: اعتبار تصویب شده برای این ‌کار 500 میلیون تومان است و مراحل قانونی آن طی شده است.

ساخت مقبره برای این شاعر نامدار استان از جمله کوچکترین کارهایی است که باید صورت می‌گرفت اما باز هم ارگان‌ها و نهادهای مربوطه توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و قصور در این امر را نمی‌پذیرند.

 تاکنون هیچ‌گونه کتابچه مدونی از زندگی ملا برای علاقه‌مندان تهیه و یا شب شعری به نام وی در سطح شهرستان برگزار نشده‌ است، چرا متولیان این امر به چنین اشخاصی نه در زمان حیات و نه ممات شان آن‌گونه که لایق شخصیت‌شان است توجه نمی‌کنند؟

همچنین مگر شهرستان شادگان و استان خوزستان چند چهره معروف بین‌المللی در زمینه شعر و ادبیات عربی دارد که همین تعداد نیز باید از قافله شناخته شدن و شناسانده شدن جا بمانند. با وجود تعداد اندک این اشخاص مسئولان در این مدت نتوانسته‌اند کاری برای معرفی ملا فاضل سکرانی به مردم به ویژه قشر جوان آنگونه که در شان شخصیت ملا باشد را ارائه دهند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار