تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۴۵۵۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسئول بهداشت خوزستان:
دوسوم افراد افسرده به خودکشی می اندیشند
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: دو سوم افراد افسرده به خودکشی می اندیشند و 10 تا 15 درصد آنها اقدام به خودکشی می کنند
 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: دو سوم افراد افسرده به خودکشی می اندیشند و 10 تا 15 درصد آنها اقدام به خودکشی می کنند.

رضا دواساز ایرانی دوشنبه درهمایش افسردگی و راه های مقابله با آن در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: بعضی اتفاقات ناگوار زندگی، و برخی بیماری های جسمی می تواند علائمی شبیه افسردگی ایجاد کند و مهمترین خطری که فرد بیمار را تهدید می کند خودکشی است.

وی افزود: تعداد کمی از بیماران افسرده ممکن است آنقدر بی حوصله و کم تحرک باشند که به تغذیه و بهداشت خود اهمیت ندهند و حتی برای غذاخوردن هم از جای خود تکان نخورند و دچار سوء تغذیه شوند.

* در 50 درصد موارد، فرد افسرده از بیماری خود مطلع نیست

دواساز ادامه داد: در 50 درصد موارد، فرد افسرده ممکن است از بیماری خود مطلع نباشد و حالات خود را بیماری حساب نکد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: افسردگی به سرماخوردگی روانپزشکی معروف است و بر طبق آخرین پژوهش در کشور 12.6 درصد افراد یعنی 6 میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به افسردگی هستند.

وی گفت: یک سوم افراد جامعه نیازمند خدمات سلامت روان هستند و از هر چهار نفر یک نفر به اختلالات روانی مبتلاست.

* برخی از ترس انگ اجتماعی به روانپزشک مراجعه نمی کنند

دواساز اظهار کرد: انسان ها در تمام چرخه زندگی از جمله کودکی، جوانی، بزرگسال و زنان در دوران بارداری نیامند خدمات مشاوره ای هستند اما برخی از ترس استیگما یا انگ اجتماعی به روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمی کنند.

وی ادامه داد: البته ترس از انگ اجتماعی تا حدی کمرنگ شده و مردم اهمیت نیاز به مشاوره های روانپزشکی را بیش از پیش درک کرده اند و حساسیت والدین نسبت به کوچکترین مشکلات فرزندشان، نشان دهنده افزایش سطح سواد سلامت روان است.

وی در خصوص علائم افسردگی گفت: احساس دلتنگی، لذت نبردن از زندگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، بی خوابی و گاهی پرخوابی، کم تحرکی، احساس خستگی و فقدان انرژی ، ناامیدی و فکر کردن به مرگ و گاهی اقدام به خودکشی از مهمترین علائم است.

* مراجعه افرد افسرده به دعانویس

دواساز بیان کرد: بر طبق پژوهش سال 91 وقتی فردی مبتلا به افسردگی یا اختلال روانی می شود مراجعه به دعانویس را در اولویت قرار می دهد و پس از آن به دکترعمومی و در نهایت به روانپزشک مراجعه می کنند؛ یعنی بیماری افسردگی را نمی شناسند و دنبال درمان نمی روند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از افسردگی باید نخست از خودمان مراقبت کنیم؛ وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کرده، چون ارتباط موثر رمز شادمانی زندگی است.

* روزی 15 دقیقه با فرزند خود صحبت کنید

وی تاکید کرد: تشویق، تائید و ابراز علاقه کردن در روابط همسران خیلی مهم است و در یک خانواده سالم بهتر است در منزل هفته ای یک بار جلسه تشکیل جلسه داده و با هم صحبت کنیم و والدین باید حداقل روزی 15 دقیقه با فرزندشان صحبت کنند.

دواساز اضافه کرد: حرف زدن با صدای آرام، رعایت کردن نظافت شخصی، بلند نکردن صدای تلویزیون ، سیگار نکشیدن با سرو صدا غذا نخوردن، از جمله نکاتی که باید در زندگی جمعی رعایت شوند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: باید به منافع کل خانواده فکر کنید نه به برنده شدن، باید هر 2 طرف به هدف خود برسند.
هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت با شعار زندگی سالم با نشاط و امید با اقتباس از شعار روز جهانی بهداشت در سال 2017 با عنوان افسردگی ، بیائید صحبت کنیم درحال برگزاری است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار