تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۴۵۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علل و عوامل افسردگی را بشناسیم
افراد باید علل و عوامل افسردگی را به خوبی شناخته و جدی بگیرند تا پیش از رسیدن به مراحل پیشرفته و مزمن، با مراجعه به روانشناس یا روانپزشک مورد درمان قرار گیرند
یک متخصص اعصاب و روان گفت: افراد باید علل و عوامل افسردگی را به خوبی شناخته و جدی بگیرند تا پیش از رسیدن به مراحل پیشرفته و مزمن، با مراجعه به روانشناس یا روانپزشک مورد درمان قرار گیرند.

دکتر شاهین نوروزی چهارشنبه اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت، شعار امسال را، 'افسردگی؛ بیائید صحبت کنیم' تعیین کرده که نشان دهنده اهمیت جهانی نسبت به مساله افسردگی است.

وی در خصوص علائم افسردگی گفت: علامت های اصلی افسردگی شامل خلق افسرده یعنی احساس غمگینی و ناامیدی و دیگری نبود احساس علاقه و لذت است یعنی چیزهایی که پیشتر برای فرد لذت بخش بوده دیگر خوشایند نیست.

نوروزی ادامه داد: تغییرات در خواب و اشتهای فرد، نا امیدی، خستگی زیاد، فکر مرگ، آسیب رساندن به خود، احساس بی ارزشی و پوچی و کندی از نظر فکری و روانی از دیگر علائم افسردگی هستند که باید زودهنگام شناسایی شوند و وجود هر یک از این علائم، لزوم مراجعه به روانپزشک را نشان می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: فرد افسرده در عملکرد فردی، اجتماعی، شغلی و تحصیلی فرد دچار آسیب می شود و نمی تواند روابط اجتماعی عادی داشته باشد و در خانواده دچار تنش می شود.

وی اضافه کرد: نیروهای مولد جامعه در صورت ابتلا به افسردگی، کارکرد لازم را ندارند و عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آسیب می بیند.

نوروزی ادامه داد: فرد افسرده دیگر حوصله خود را ندارد، به ظاهر خود نمی رسد و از زندگی خود لذت نمی برد بنابراین شناخت علائم و شروع به درمان به موقع پیش از رشد بیماری و مزمن شدن آن اهمیت زیادی دارد.

این متخصص اعصاب و روان گفت: منشا بیماری افسردگی در داخل مغز است و علائم بیماری به صورت روانی بروز می کند و با اختلال در عملکرد مغز، تغییر در رفتار و هیجانات نمود پیدا می کند.

وی افزود:عوامل اجتماعی، روانی، اقتصادی، ارتباطات و شبکه های اجتماعی، نوع تعاملات از دوران کودکی تا بزرگسالی، استرس های اجتماعی و محیط اجتماعی فرد از جمله عوامل بروز این بیماری هستند.

نوروزی بیان کرد: عوامل روانی شامل استرس های روانی هستند که فرد در محیط خانواده، کار و اجتماع با آنها روبه رو می شود؛ و همچنین تنهایی، طرد شدن، مورد توجه قرار نگرفتن ، تایید نشدن، استرس های ورشکستگی و بیکاری، از دست دادن روابط احساسی و عزیزان و ناکامی های فرد و عوامل بیولوژیک نیز از دیگر عوامل موثر در ایجاد افسردگی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه برای پیشگیری از افسردگی، این عوامل باید اصلاح شوند اضافه کرد: مداخلات باید از دوران کودکی صورت گیرد و در محیط خانواده، مهارت های فرزند پروری و زندگی کردن آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: بهبود روابط بین فردی و اصلاح نگرش های منفی، آموزش مبارزه با تنبلی و بی حوصلگی و انجام دادن علاقه مندی هر فرد در بهبود افسردگی موثر است.

نوروزی در خصوص آمار افسردگی در کشور و جهان گفت: شیوع اختلال افسردگی تک قطبی در ایران 14 درصد است؛ و حدود 25 درصد یعنی از هر چهار نفر یک نفر در یک پارسال اختلال روانی داشته اند و وضعیت خوزستان نیز مانند کشور است.

این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: افسردگی تک قطبی یعنی فقط فرد سابقه افسردگی دارد اما اگر برای یک دوره چند روزه سابقه ای از حالت های سرخوشی و بیش از حد شاد بودن را داشته باشد افسردگی دو قطبی است که حدود 2.5 درصد جامعه را شامل می شود.

وی ادامه داد: 450 میلیون نفر مبتلا در جهان مبتلا به افسردگی هستند که سومین دلیل ناتوانی محسوب می شود و تا سه سال دیگر به عنوان دومین دلیل، پس از بیماری های قلبی ، عروقی قرار می گیرد.

نوروزی گفت: تغییر سبک زندگی، گذراندن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی، کمتر شدن ارتباطات بین خانواده ها، کمتر شدن صحبت ها و حتی نوع تغذیه باعث روند افزایشی شیوع افسردگی است.

وی به مساله استیگما یا انگ زدن اشاره کرد و افزود: افراد افسرده از ترس انگ زدن به روانپزشک مراجعه نمی کنند و در نتیجه افسردگی، دیرهنگام شناسایی و مزمن می شود و حتی باعث تاثیر بر روی دیگران نیز می شود.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما و شبکه های اجتماعی، نقش مهمی در انتقال اطلاعات و یا ساخت برنامه هایی در خصوص پیوندهای عاطفی و افزایش احساسات و شادی برای مردم دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار