تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۴۵۷۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌هایی برای مواجهه با حساسیت به داروهای تزریقی
حساسیت به داروها از جمله پنی‌سیلین ممکن است حاد و کشنده باشد بنابراین پیش از تزریق هر دارو، پزشک را از این موضوع مطلع کنید
یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: حساسیت به داروها از جمله پنی‌سیلین ممکن است حاد و کشنده باشد بنابراین پیش از تزریق هر دارو، پزشک را از این موضوع مطلع کنید.

دکتر حشمت‌الله توکل اظهار کرد: حساسیت در سه وضعیت فوق حاد، حاد و مزمن وجود دارد که حساسیت به داروها و گاهی به برخی غذاها ممکن است حاد و کشنده باشد؛ این عارضه "آنافیلاکسی" نام دارد.

وی ادامه داد: فردی که به برخی داروها یا غذاها حساس باشد، ممکن است در مواجهه با مقدار کمی از این مواد نیز دچار علائم شدید تنفسی دچار شود. در این شرایط علاوه بر انقباض برونش‌ها، راه‌های هوایی و بروز علائمی شبیه به آسم، ممکن است دچار ورم حنجره نیز شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: هنگام بروز این علائم، فرد احساس خفگی خواهد کرد. این نوع حساسیت از نوع آلرژی حاد به شمار می‌رود و در این وضعیت نیاز به خدمات ضروری و سریع جهت پیشگیری از انسداد کامل راه‌های هوایی وجود دارد.

توکل افزود: شخصی که سابقه این‌گونه حساسیت‌ها را دارد باید پیش از تزریق هر دارویی، پزشک را از این موضوع مطلع کند. همچنین تزریق دارو چه پنی‌سیلین و هر داروی دیگری، باید در محیطی انجام شود که امکانات لازم جهت مقابله با بروز هرگونه عوارض ناشی از حساسیت به دارو وجود داشته باشد.

وی درباره تاثیر تست دارو پیش از تزریق در پیشگیری از این عوارض گفت: ممکن است در مواردی تست تزریق دارو نیز موجب ایجاد واکنش شود. این‌که این تست تا چه اندازه موثر است، جای سوال است؛ اهمیت موضوع اینجا است که تمایل به تزریق دارو افزایش پیدا کرده ولی تصور این‌که داروهای تزریقی قوی‌تر و بهتر هستند، تصور درستی نیست.

این فوق‌تخصص بیماری‌های ریه گفت: اصراری که بیماران به پزشکان در این زمینه دارند زیاد است ولی توصیه می‌شود تا آنجا که ممکن است از داروهای غیرتزریقی استفاده شود و اگر استفاده از داروی تزریقی ضرورت داشت، تاکید بر این است که بیمار یا در بیمارستان بستری شده باشد یا این‌که تزریق در محیطی انجام شود که در صورت بروز واکنش حساسیتی حاد، مرکز درمانی آمادگی ارائه خدمات تنفسی و احیا را داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار