تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۴۵۹۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتراحدی: 70 درصد تشخیص های پزشکی در دنیا به عهده متخصصان علوم آزمایشگاهی است
دکتراحدی: 70 درصد تشخیص های پزشکی در دنیا به عهده متخصصان علوم آزمایشگاهی استخوزنیوز: مراسم تجلیل از آزمایشگاهیان نمونه استان با حضور دکتر مهران ورناصری معان درمان، دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر رمضان احدی قائم مقام معان درمان، جمعی از مدیران ستادی، اعضاء هیئت علمی و دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی در محل تالار شهداء دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم با بیان اهمیت رشته علوم آزمایشگاهی در دنیا گفت: در 5 سال گذشته همه تشخیص ها فردی بوده، اما امروزه 70 درصد تشخیص های پزشکی در دنیا به عهده متخصصان علوم آزمایشگاهی است.

احدی افزود: اگر به همه برندگان جایزه صلح نوبل در حوزه پزشکی نگاه کنید، متوجه می شوید که برندگان این جایزه در درون آزمایشگاه ها با تشخیص نوعی اسید آمینه، پروتئین یا نوعی آنزیم توانسته اند تحولات زیادی در دنیای پزشکی به وجود آورند و یا با ساخت نوعی واکسن بیماری را ریشه کن کرده اند.

وی با اشاره به گسترش علوم آزمایشگاهی در حیطه پزشکی گفت: اغلب افراد علوم آزمایشگاهی را با رشته هایی که با بیماری های عفونی ارتباط  بسیار نزدیک دارند مرتبط می دانند، اما امروزه بسیاری از بیماری های مزمن ابتدا به وسیله رشته های آزمایشگاهی تشخیص داده می شوند.

احدی افزود: امروزه می توان به وسیله ترکیب هایی از اسید آمینه ها، بیماری هایی مانند آلزایمر را 15 سال پیش از آنکه توسط رادیولوژی تشخیص داده شود، آن را نشانه گذاری کرد و با متوجه شدن آنکه شخصی در 15 سال آینده به آلزایمر مبتلا می شود، حداقل یک دهه و نیم برای پیشگیری و یا توان بخشی و کند تر کردن آن فرصت داشت.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پیشرو بودن استان در رشته علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: خوشبختانه در استان ما در کنار دیگر رشته ها، علوم آزمایشگاهی یکی از پیشروترین رشته ها است و شهروندان برای انجام آزمایش های تخصصی و فوق تخصصی نیازی به مراجعه به خارج از استان ندارند و افراد این امکان را دارند که همه آزمایشات مورد نیاز خود را در همین استان انجام دهند.

وی در پایان گفت: این توانمندی را به همه همکاران در این حوزه تبریک می گویم و برای همه آنها آرزوی توفیق دارم.
:
:
:
آخرین اخبار