تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۴۶۲۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
سیاست های جدید جمعیتی کشور، بستر ساز اشتغال زایی بیشتر در حوزه مامایی
مرگ و میر مادران و نوزادان یکی از معضلاتی است که در سراسر جهان با آن مواجه هستند و در سن بارداری شایع ترین علت مرگ در زنان حوادث مامایی و مرتبط با بارداری است که کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست
سیاست های جدید جمعیتی کشور، بستر ساز اشتغال زایی بیشتر در حوزه ماماییخوزنیوز: مراسم گرامیداشت روز ماما و تجلیل از ماماهای برتر استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز،حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر پروین عابدی رئیس دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه، جمعی از مدیران ستادی، ماماهای نمونه و دانشجویان در تالار شهدا دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این مراسم با اشاره به حضور پرشور ماماها و دانشجویان در این جشن گفت: حضور پرشور ماماها و دانشجویان در این مراسم، نشان دهنده توجه ویژه همکاران و دانشجویان مامایی به مسائل صنفی خودشان است.

ایدنی در ادامه گفت: سلامتی یک مجموعه بهم پیوسته است و اگر ما خواهان تامین سلامت، حفظ و ارتقاء آن هستیم، باید همه اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند نقش خود را به طور مناسب ایفاء کنند.

وی با اشاره به مرگ و میر مادران و نوزادان افزود: مرگ و میر مادران و نوزادان یکی از معضلاتی است که در سراسر جهان با آن مواجه هستند و در سن بارداری شایع ترین علت مرگ در زنان حوادث مامایی و مرتبط با بارداری است که کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی داشتیم، به طوری که یک ونیم میلیون زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شد که بار زحمت آن بر دوش همکاران جامعه مامایی کشور بوده است.

وی در ادامه از احداث بلوک های زایمانی ((LDR خبر داد و درباره آن گفت: احداث این مراکز در بیمارستان ها خدمتی است که در آینده علاوه بر مادران، ماماها نیز از آن بهره مند خواهند شد. به این صورت که از ابتدای پذیرش مادران تا زمان زایمان تمام خدمات خصوصی مورد نیاز بیمار تامین خواهد شد که این کار  یک انقلاب بزرگی را برای مادران ایجاد خواهد کرد.

ایدنی درباره مشکلات صنفی حوزه مامایی گفت: یکی از مشکلات این حوزه تعداد دانش آموختگانی است که در این رشته تحصیلکرده و صلاحیت های قابل توجهی را کسب کرده اند اما بازار کار پاسخگویی برای آنها نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با برنامه ریزی که در وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت برای حاشیه شهرها انجام شد، کارشناسان مراقبت سلامت به ویژه کارشناسان مراقبت از مادران باردار، تعداد زیادی از جمعیت مامایی استان جذب این حوزه شدند.

ایدنی با اشاره به گستردگی فعالیت های ماماها اظهار کرد: نقش ماماها از حوزه مراقبت از زنان باردار فراتر است. آنها می توانند خدمات وسیع تری در پیش از تولد نوزاد، دوران بلوغ، ازدواج و دوران یائسگی داشته باشند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور از میزان مرگ و میر مادران به عنوان یکی از شاخص های مدنظر برای توسعه یافتگی کشورها یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه مراقبت از مادران و مرگ و میر مادر یکی از شاخص های توسعه است، همه دولت ها در سراسر جهان بخشی از فعالیت هایشان را برای کاهش مرگ و میر مادران اختصاص می دهند. بنابراین نقش ماماها در توسعه پایدار کشور در پشت این شاخص پنهان است. اگر فعالیت ها را متمرکز و هدفمند کنیم شاهد آن خواهیم بود که ماماها نقش زیادی در توسعه پایدار دارند.

ایدنی بیان کرد: با توجه به سیاست های جمعیتی که کشور ما دارد و مبانی علمی که توصیه بر فرزند آوری دارند، با اجرای بیشتر این سیاست ها در سال های آینده چشم انداز خوبی در شغل مامایی پیش رو خواهیم داشت. زیرا بحث فرزندآوری یک سیاست جمعیتی کشور  باتوجه به پیری جمعیت است و این سیاست می تواند بستر مناسبی برای اشتغال زایی حوزه مامایی کشور فراهم کند.

وی در پایان افزود: مایه افتخار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است که به وسیله فعالیت هایی که حوزه مامایی در مناطق صعب العبور و کوهستانی داشتند، منجر به کاهش میزان قابل ملاحظه مرگ و میر مادران در سال 93 شدند.
:
:
:
آخرین اخبار