تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۶۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
لازم است پژوهشگران علوم پزشکی که دغدغه دین دارند، به خوبی دیده شوند
جلسه مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی منطقه 4 کشور در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد
خوزنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی منطقه 4 کشور گفت: پژوهش های بین رشته ای موضوعی است که به آن علاقه دارم و خلا آن به شدت در دانشگاه ها احساس می شود و ما از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون خیلی دیر به فکر انجام این کار افتادیم.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی با اشاره به برخی مسائلی که نیاز به پژوهش دینی و پزشکی دارند، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که به طور مصداقی در برخی مسائل مانند پیوند اعضا، ضرورت ایجاب می کند که پاسخ به این نیازها جز دغدغه های ما باشد.

وی ادامه داد: زیرا هر روزه سوالات زیادی برای مخاطبین ما و همچنین دانش آموختگان، مدیران و ... به وجود می آید، اما پاسخ های دسته بندی شده ای وجود ندارد و هر شخصی از منظر خود به آنها پاسخ می دهد که در برخی موارد ابهامات را بیشتر می کنند.

ایدنی افزود: ما در زمینه دانش بین رشته ای، بین معارف اسلامی و علوم پزشکی و حتی سایر علوم دستاوردهای زیادی نداریم و در تمام مدتی که فرصت زیادی داشتیم ارتباطی بین دانشگاه ها و حوزه علمیه برقرار نشده است. به همین دلیل در زمینه علوم انسانی و علوم پزشکی دچار مشکل هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: در حوزه های علوم پزشکی حیطه های زیادی مانند اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای و مسائلی مانند مرگ مغزی، پیوند اعضا، پزشکی بازساختی، سلول های بنیادی و مداخلات پزشکی در درمان ناباروری مسائل زیادی هستند که کار پژوهشی برای آنها انجام نشده است.

وی با اشاره به دغدغه برخی پزشکان افزود: در برخی موارد ممکن است پزشکی در این زمینه ها به علما رجوع کرده باشد، آن هم به صورت جهت دار و بدون پژوهش پاسخ گرفته باشد و یا راه را به گونه ای رفته باشد که خروجی و نیاز روز به خوبی دیده نشده باشد.

ایدنی با اشاره به هدف پژوهش های بین رشته ای گفت: اهداف این اقدامات عالی هستند و نباید آنها را تقلیل بدهیم تا بسترساز برای راه افتادن گروه معارف در دانشگاه  فراهم شود.

وی در ادامه با نقدی بر آیین نامه تدوین شده در این خصوص افزود: در این آیین نامه لازم است دو طیف پژوهشگران دینی و پژوهشگران علوم پزشکی کار کنند که باید وزن بین این دو گروه رعایت شود. زیرا قرار است دانش و پژوهش بین رشته ای تولید کنیم و این یعنی لازم است  پژوهشگران علوم پزشکی که دغدغه دین دارند و انسان هایی که در حوزه معارف کار می کنند به خوبی دیده شوند.

ایدنی در پایان افزود: زیرا اختلاف روش شناسی یکی از مسائلی است که این دو گروه باید با یکدیگر پیوند بزنند و این کار خوبی است به شرط آنکه از نظر روش شناسی و تیمی که در این شورا هستند، توانمند باشند. بنابراین فکر می کنم یک بازبینی در این شورا لازم است.
:
:
:
آخرین اخبار