تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۴۶۶۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فراز و نشیب های اجرای قاطعانه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در غرب اهواز
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، کودکی نوپاست و نیاز به مراقبت و تیمار دارد تا بزرگ و بالنده شود، افزود: با شناسایی دقیق نقاط ضعف، باید بتوان برای استمرار طرح تحول نظام سلامت برنامه ریزی کرد.
خوزنیوز: رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به تلاشها و فعالیت های صورت گرفته در راستای اجرای قاطعانه طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت با دارا بودن 15 برنامه اصلی و 10 پروژه پشتیبان در جغرافیای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ویژه در حوزه غرب کلانشهر اهواز، گفت: با تلاش شبانه روزی، تعهد، مسئولیت پذیری همه همکاران خوشبختانه اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شد و روستائیان و شهروندان از خدمات شایانی برخوردار شده اند.

به گزارش خوزنیوز ؛ مهرداد شریفی اظهار کرد: احداث دو مرکز خدمات جامع سلامت روستایی صفحه 2 و گبیر دو؛ راه اندازی 4خانه بهداشت جدید شامل عشاره کوچک، سیدنبی، علی چب و آلبونیس؛ رونمایی از ساختمان جدید خانه بهداشت ضمیمه الباجی؛ بازسازی و تجهیز کامل 10 خانه بهداشت روستایی شامل عشاره بزرگ و قلعه سحر تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی الهایی، گبیر دو و جسانیه بزرگ تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی تصفیه شکر، سطامیه  و  دب حردان تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت شماره 7(ملاشیه)، مکسر، مکسر قجریه، کاظمیه، خبینه وسطی تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی االطمیر از اقدامات انجام شده مرکز بهداشت غرب اهواز جهت روستائیان تحت پوشش این مرکز بوده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تاکید کرد: همچنین گسترش فضای اداری پایگاه ضمیمه الهایی واقع در مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی الهایی؛ بازسازی و تجهیز مرکز آموزش بهورزی و خوابگاه های خواهران و برادران؛ راه اندازی واحد دندانپزشکی در مرکز بهداشتی درمانی الهایی و تصفیه شکر؛ تجهیز و ارتقاء واحدهای آزمایشگاهی  مستقر در مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی الهایی و مرکز بهداشتی درمانی تصفیه شکر؛ راه اندازی یک واحد ارائه خدمت در روستای کریشان علیا تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی ام الطمیر؛ تجهیز کلیه مراکز بهداشتی درمانی روستایی؛ تامین خودرو جهت دهگردشی تیمهای سلامت؛ تجهیز محل های اقامت پزشکان جهت انجام کشیک های شبانه در مراکز بهداشتی درمانی الهایی، تصفیه شکر و  ام الطمیر و محل استراحت پزشکان در  ملاشیه و عین دو نیز از جمله اقدامات دیگر مرکز بهداشت غرب در این خصوص بوده است.

وی افزود: مرکز بهداشت غرب اهواز همچنین افتخار داشته جهت روستائیان عزیز، تعداد 436 قلم داروی اساسی و مکمل ها را تامین، بیش از یک میلیارد ریال دارو و مکملهای دارویی در سال 95 را خریداری و توزیع و در این راستا بیش از 560میلیون ریال در نیمه دوم سال94 هزینه نماید.

شریفی بیان داشت: همچنین برای رفاه بیشتر شهروندان عزیز ساکن در مناطق غرب اهواز، با راه اندازی  و تجهیز 19 پایگاه سلامت جدید در مناطق مختلف شهر به منظور سهولت دسترسی شهروندان به خدمات سلامت و ارتقای 11 پایگاه بهداشتی به پایگاه سلامت، تعداد پایگاههای سلامت غرب اهواز به 30 واحد رسیده است.

وی تصریح کرد: دو مرکز خدمات جامع سلامت  جدید هم در کیانپارس و کیانشهر راه اندازی، همچنین بازسازی و تجهیز کامل مرکز جامع سلامت شماره 1(شیخ بها)، 3(کوی علوی)، 4(سعدی)، 5(کیان آباد)، 6(عین دو)،7 (ملاشیه)،10 (فرهنگشهر) نیز انجام شده است.

شریفی ادامه داد: احداث ساختمان جدید مرکز جامع سلامت شماره6( عین دو)، راه اندازی واحدهای دندانپزشکی در مرکز خدمات جامع سلامت شماره 6، 10، 15(پردیس)، تجهیز واحدهای دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت شماره 1 و 2(بنی هاشم)، راه اندازی دو اتاق آموزش آمادگی برای زایمان فیزیولوژیک در مرکز خدمات جامع سلامت 10(فرهنگشهر) و  3 (کوی علوی) از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار داشت: راه اندازی دو کلینیک ترک دخانیات در مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک (شیخ بها) و شماره ده (فرهنگشهر)، تجهیز آزمایشگاه ها و راه اندازی 11واحد نمونه گیری آزمایشگاهی در مراکز خدمات جامع سلامت شماره یک(شیخ بها)، دو (بنی هاشم )، سه( شیلنگ آباد)، چهار( کوی سعدی)، پنج( کیان آباد)، شش( عین دو)، هفت(ملاشیه)، هشت (کوی انقلاب)، ده(فرهنگشهر)، سیزده(کیانپارس) و پانزده( پردیس) نیز در این مدت انجام شده است.

وی ادامه داد: تامین خودرو جهت انجام بازدیدهای کارشناسان مراکز بهداشت از پایگاهها و مناطق تحت پوشش، خریداری و توزیع بیش از شش میلیارد و ششصدو هفتاد میلیون ریال مکملهای دارویی در سال 95 و حدود 2میلیارد ریال در شش ماه دوم سال 94 از دیگر دستاوردهای  اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت برای ساکنان شهری و حاشیه غرب اهواز بوده است.  

شریفی اذعان داشت: البته در ستاد مرکز بهداشت هم ساخت و تجهیز نمازخانه، تجهیز آبدارخانه، سالن اجتماعات، واحدهای ستادی، دفتر ریاست و زیباسازی محوطه بیرونی و داخلی در سال گذشته انجام شده است.

وی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت را یکی از برجسته ترین اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: از انجام سرشماری بهداشتی جهت شناسایی گروه های هدف و انجام مصاحبه های رادیو و تلویزیونی، اطلاع رسانی در سطح شهر و شبکه های مجازی، برپایی ایستگاههای سلامت و دعوت  از مردم  برای تشکیل پرونده و دریافت خدمات جامع سلامت گرفته تا خریداری 460 دستگاه رایانه و لپ تاپ و توزیع در همه مراکز خدمات جامع سلامت  شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، همچنین کابل کشی بیش از ۳۰۰۰۰ متر و نصب بیش از 38 دکل رادیویی به متراژ 1128 متر و نیز خریداری 52 مودم 4G  برای برای اتصال تمامی مراکز شهری و روستایی و خانه های بهداشت و پایگاههای سلامت  به  اینترنت و شبکه داخلی از اقدامات انجام شده در این راستا می باشد.

شریفی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، کودکی نوپاست و نیاز به مراقبت و تیمار دارد تا بزرگ و بالنده شود، افزود: با شناسایی دقیق نقاط ضعف، باید بتوان برای استمرار طرح تحول نظام سلامت برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: در آینده ی نه چندان دور در غرب اهواز، شاهد اتمام پروژه آزمایشگاه مرکز مشاوره ازدواج و ساخت مرکز جدید خدمات جامع سلامت شماره8 (کوی انقلاب) و ساخت مرکز 12( انتهای کوی علوی) خواهیم بود. همچنین ساخت مرکز 14( کیانشهر) و 11( نهضت آباد) در زمینهای در تملک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بازسازی مرکز خدمات جامع روستایی ام الطمیر و الباجی و  راه اندازی 2 واحد دندانپزشکی در آن مراکز، بازسازی خانه بهداشت ابوبقال و افتتاح 11 خانه بهداشت جدید طبق طرح گسترش شبکه، از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده برای چندماه آینده است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه در قالب طرح تحول نظام سلامت، برای بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل ایجاد شد، ادامه داد: در این راستا در غرب اهواز، تعداد 158 نفر از فارغ التحصیلان رشته های بهداشت خانواده و مامایی تحت عنوان  "مراقب سلامت" جهت اشتغال در پایگاههای سلامت جذب شده اند. همچنین 117 فارغ التحصیل رشته های روانشناسی، تغذیه، بهداشت عمومی،  بهداشت محیط و حرفه ای، پرستاری، کارشناس علوم آزمایشگاهی، مدیریت نیز جهت اشتغال در مراکز خدمات جامع سلامت شروع بکار کرده اند.

وی افزود: همچنین 24 پزشک و دندانپزشک جدید نیز به مجموعه همکاران ما در مرکز بهداشت غرب پیوستند و جهت پایگاههای سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت نیز  سرایدار استخدام شده است.

شریفی با بیان اینکه بستر اجرایی خوبی فراهم شد تا در بعد فنی، شاخص های بهداشتی، رشد داشته باشد، بیان داشت: خوشبختانه ما در تمامی شاخص ها رشد قابل ملاحظه ای داشتیم که البته با افزایش حجم نیرو و تجهیزات همین انتظار هم می رفت به گونه ای که تنها در سال گذشته  یک میلیون و هشتصد هزار مورد بررسی از نظر بیماری های کم کاری تیروئید، اچ ای وی، سالک، مالاریا، سرخک، فشارخون بالا، دیابت، آنفلوآنزا و سل و حدود 15700مورد غربالگری نوزادان از نظر کم کاری تیروئید انجام شد.

وی با بیان اینکه در واقع افزایش دسترسی به خدمات سلامت، با ارتقاء شاخص سلامت خانواده همراه بوده است، ادامه داد: به 95700 نفر از گروه های هدف آموزش و مشاوره تغذیه داده شده و بیش از 100 هزار نفر، آموزش و مشاوره مباحث مرتبط با سلامت روان را دریافت کرده اند.  

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: پیگیری و مراقبت ویژه از سلامت بیش از 6700 مادر دارای بارداری پرخطر و مراقبت از سلامت بیش از 150 هزار کودک زیر 8سال، تشکیل پرونده، غربالگری و  مراقبت از سلامت 25400  نفر از میانسالان غرب اهواز (سن 59-30 سال)، انجام 12400 ویزیت سالمندان (60 سال به بالا)، انجام بیش از  280 هزار مورد آزمایش برای گروه های هدف،انجام معاینات غربالگری سلامت، 20445دانش آموز پایه اول، 1651 دانشجوی جدید الورود، 89 طلبه حوزه علمیه و فلورایدتراپی برای 71750 دانش آموز زیر 12 سال شهری و روستایی، حاصل تلاش همکاران ما برای ارتقای سلامت خانواده ها و جامعه در حوزه غرب اهواز بوده است.

شریفی ادامه داد: انجام حدود 37 هزار مورد بازدید کارشناسان بهداشت محیط از مراکز تهیه و توزیع  و اماکن عمومی، 1700مورد بازدید از مطب ها، کلینیک ها و بیمارستان ها، 819 مورد معرفی مراکز متخلف تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی به مراجع قضایی، جمع آوری بیش از 2060 جام قلیان، کشف و معدوم کردن بیش از 20 تن مواد غذایی فاسد و  حدود 55 هزار مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی تنها بخشی از عملکرد کارشناسان ما در سال گذشته بوده است، ضمن اینکه 3396 بازدید توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای از کلیه کارگاه های تحت پوشش غرب اهواز انجام شد و 115 کارگاه متخلف به دادگاه معرفی گردید و بیش از 8000نفر از کارگران کارگاه ها و کارفرمایان در سال گذشته نیز در مورد مسائل مرتبط با سلامت، آموزش دیدند.

رئیس مرکز بهداشت غرب با بیان اینکه مهمترین برنامه طرح تحول نظام سلامت، برنامه ترویج خودمراقبتی یعنی توانمند سازی افراد برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه می باشد، گفت: در همین راستا اقدامات بسیاری در مرکز بهداشت غرب اهواز انجام شد که از برجسته ترین آنها می توان به اطلاع رسانی های گسترده در سطح شهر با همکاری شهرداری و سایر ارگان ها و ادارات، آموزش از طریق فضای مجازی و برپایی ایستگاه ها و جشنواره های سلامت اشاره کرد.

وی افزود: در سال گذشته بیش از 23 هزار نفر از شهروندان واجد شرایط غرب اهواز به عنوان سفیر سلامت  جذب شدند و 1460 نفر از شهروندان نیز به عضویت گروههای خودیار درآمدند. هم اکنون نیز بیش از 150 سازمان دارای شورای ارتقای سلامت در غرب اهواز وجود دارد و امیدوارم به همت و علاقه همکاران و همشهریان، فرهنگ خودمراقبتی بسط و گسترش پیدا کند.

شریفی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم با همکاری همه ارگان ها، سازمان ها و مردم، امانتدار بالاترین نعمت الهی باشیم و سلامت شهروندان را آنچنان که شایسته است، ارتقا دهیم.
:
:
:
آخرین اخبار