تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۴۶۷۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست سراسری تئاتر اردیبهشت خوزستان اعلام شد؛
راه‌اندازی صندوق اعتباری تئاتر در خوزستان برای نخستین‌بار در کشور
نشست سراسری تئاتر اردیبهشت خوزستان روز گذشته (25 اردیبهشت ‎ 96) با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسوولان و هنرمندان تئاتر استان در تالار آفتاب اهواز برگزار شد
نشست سراسری تئاتر اردیبهشت خوزستان روز گذشته (25 اردیبهشت ‎ 96) با حضور استاندار خوزستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسوولان و هنرمندان تئاتر استان در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.

در این  برنامه رحمت امینی، سرپرست ارزشیابی و نظارت بر نمایش و دبیر شورای مرکزی هنرهای نمایشی، گفت: مهم‌ترین وظیفه شورای ارزشیابی و نظارت صدور پروانه نمایش برای حاصل کار هنرمندان است.‌ شعار ما در شورا این است که وظیفه داریم پروانه نمایش را برای هنرمند صادر کنیم. یعنی هنرمند که متن خود را پیشنهاد می‌کند اولین و آخرین اقدام ما صدور پروانه نمایش است مگر آن‌‎که قانون به ما اجازه‌ صدور را ندهد.

امینی اظهار کرد:‌ چشم اول همان خالق اثر است و چشم دوم مخاطبی است که اثر را می‌بیند و من کارشناس شورای ارزشیابی و نظارت را چشم سوم می‌دانم و به این خاطر اثری که شورای ارزشیابی و نظارت آن را بررسی کند کیفیت بهتری دارد. بنابراین نکته‌ مهم این است که ارزشیابی معمولا توصیه‎ و بسیار کمک‎کننده است.

 در ادامه ناصر چنانی، معاون هنری و سینمایی اداره‎‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بیان کرد: امروز به مناسبت روز جهانی تئاتر از وضعیت تئاتر استان صحبت می‌کنم زیرا اهمیت تئاتر بر کسی پوشیده نیست و شما هنرمندان تئاتر با وجود مشکلاتی که از جمله آن‌ها مشکلات مالی است به فعالیت ادامه دادید و این باعث افتخار است زیرا تا زمانی که تئاتر پویایی دارد و چراغ فعالیت آن روشن است بقیه هنرها نیز پویا هستند.

چنانی تاکید کرد: پرداختن به موضوع تئاتر وظیفه ما است که البته اگر بخواهیم درصدی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری اداره‎‌کل در نظر بگیریم بخش عمده‌ای مربوط به هنرهای سینمایی و نمایشی است و همین امر معرف گستردگی این هنر و اهمیت آن است.

وی با بیان این‌که در سال 95 شاهد فعالیت مداوم انجمن‌های استان بوده‌ایم که این امر باعث افتخار است، خاطرنشان کرد: در سال 95 آمار اجرای عمومی نمایش‌ها 20 تا 30 درصد افزایش یافت و امیدواریم این رویه در سال 96 هم ادامه پیدا کند و شاهد ادامه فعالیت‌های آموزشی‎ای که تاکنون سابقه نداشته است باشیم.

چنانی با اشاره به بحث تحصیلات آکادمیک تئاتر اظهار داشت: بحث تحصیلات آکادمیک تئاتر در استان با مساعدت مدیرکل ارشاد خوزستان در دانشگاه علمی کاربردی به زودی راه‎اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنای خوزستان، در ادامه‌ این نشست محمد یاقوت‌پور، رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، با اشاره به جایگاه خوب تئاتر در استان گفت: این موضوع به خاطر وجود دلایلی همچون حضور 20 هزار نفر هنرجوی فعال در استان،‌ وجود 25 شهرستان فعال در حوزه‌ تئاتر و فعالیت 49 گروه فعال ثبت‎ شده است که در یک سال اخیر حس پویایی و طراوت را به تئاتر استان بخشیده و این‎ها ثمره‌ پاسخگویی لحظه به لحظه‌ هیات رییسه انجمن بوده است.

وی بیان کرد: از دیگر افتخارات انجمن می‌توان به برگزاری 13 دوره‌ آموزشی اشاره کرد که در 10 سال گذشته بی‎سابقه بوده است. مزیت این دوره‌ها تنوع موضوعی است که در حوزه‌های نویسندگی، بازیگری و طراحی صحنه در بیش از هفت یا هشت شهر استان اتفاق افتاده است.

یاقوت‌پور به تخصصی‎تر کردن امور انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اشاره کرد و گفت: 6 کانون در حوزه‌های خیابانی، کودک و نوجوان، بومی، ‌طنز، تعزیه و مذهبی ایجاد کردیم که برگزاری کارگاه‌های هنری به همراه استعدادیابی در ژانرهای مختلف هنری از نتایج این کانون‌ها است.

وی یادآوری کرد:‌ در یک سال گذشته جشنواره‌های تئاتر مختلفی در استان برگزار شد که از جمله آن‎ها می‎توان به جشنواره فتح خرمشهر (مقاومت)، جشنواره کودک و نوجوان دزفول، جشنواره لاله‎های‌ سرخ در اندیمشک و همچنین جشنواره تئاتر عربی در دشت آزادگان که توانایی بین‎المللی شدن آن به خاطر همسایگی با کشورهای عربی زبان وجود دارد اشاره کرد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان گفت: ‌در سال‌های گذشته انجمن‌های استان سازماندهی نشده بودند که در سال گذشته این اتفاق افتاد و برای هر انجمن مسوولی گذاشتیم که نکته‌ مهم آن این است که مسوولیت چهار انجمن از 25 انجمن استان بر عهده خانم‎ها است که شهرهای آغاجاری و رامشیر از جمله این شهرستان‎ها هستند.

وی با اشاره به شعار سال تئاتر استان که استمرار آموزش، تولید و تبادل اجرایی است یادآور شد: استمرار و تولید همانند گذشته در حرکت به سوی بهتر شدن است که قبلا یک بار بین استان‎های خوزستان و بوشهر اتفاق افتاده است و ‌این‎ بار بین شهرستان‎های استان برگزار می‎شود.

یاقوت‎پور اضافه کرد:‌ به همت مدیرکل هنرهای نمایشی و تفاهم با استاندار اولین صندوق اعتباری تولید تئاتر در استان خوزستان که هیات مدیره انجمن آن را اداره می‎کند تهیه شده است که این صندوق به هر کس که بخواهد کار فاخر تولید کند وام می‌‎دهد و این وام در کوتاه‌مدت پس داده می‌شود. البته تبصره‌ای وجود دارد که اگر ما شاهد تلاش تولید کنندگان بودیم ولی آن اثر با استقبال مواجه نشد، وام به صورت بلاعوض بخشیده می‎شود ولی در غیر این صورت بازگشت‎پذیر است.

در این نشست همچنین به مسوولان انجمن‌های تئاتر استان لوح تقدیر اهدا و یک نمایش خیابانی از انجمن کمپ تئاتر خیابانی اجرا شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار