تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۴۶۸۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان:
مدخل‌یابی دانشنامه دفاع مقدس خوزستان در حال انجام است
تا پایان سال گذشته ۲ هزار مدخل دفاع مقدس در خوزستان شناسایی شد و امیدواریم تا پایان خرداد ماه در مدخل‌یابی به نقطه قابل قبولی برسیم
مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان گفت: تا پایان سال گذشته ۲ هزار مدخل دفاع مقدس در خوزستان شناسایی شد و امیدواریم تا پایان خرداد ماه در مدخل‌یابی به نقطه قابل قبولی برسیم.

سردار علیرضا شیخ‌رباط اظهار کرد: دانشنامه‌ها در همه حوزه‌ها و موضوعات به عنوان منابع مرجع شناخته می‌شوند و کلید واژه و مفاهیم اصلی در آن حوزه را به صورت دقیق و مستند تشریح می‌کنند و در مطالعات این حوزه می‌توانند به عنوان مستندات جدی مورد توجه قرار بگیرند.

وی گفت: با توجه به روایت‌های مختلفی و روایت‌های متفاوتی که که بعد از جنگ از موضوعات مختلف می‌شد، احساس شد این مرجع باید ایجاد شود تا مفاهیم اصلی و کلیدواژه‌های این حادثه بزرگ و اثرگذار چه در سطح ایران و چه در سطح منطقه و فضای بین‌المللی دستخوش تحریف نشود. لذا در اوایل دهه ۸۰ یک کار خیلی ابتدایی انجام شد و در یکی از نمایشگاه‌ها ارائه شد که مقام معظم رهبری آن را دیده بودند و بر انجام این کار تأکید کردند و این نقطه شروع فعالیت‌ها برای تدوین دانشنامه بود.

شیخ‌رباط ادامه داد: بعدها در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با تلاش‌های سردار سوداگر به عنوان رئیس و مؤسس این پژوهشگاه، کار به صورت جدی‌تر انجام شد شد و ماحصل ابتدایی کار، یک جلد بود که در ۱۰۰۰ نسخه چاپ شد و البته منتشر نشد؛ بلکه در اختیار پیشکسوتان و صاحب‌نظران قرار گرفت تا نظرات انتقادی و تکمیلی خود را بر آن ارائه کنند تا کار به شکل بهتری انجام شود.

مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان افزود: از این کار یک نسخه تقدیم مقام معظم رهبری شد، ایشان آن را کار ارزشمندی دانستند و بر ادامه آن تأکید کردند که کار مستدل و دقیقی در این حوزه انجام شود. بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری، این کار در تهران با مرجعیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دنبال شد و در چهار پنج سال گذشته به استان‌ها نیز اعلام شد که هر استان این کار را در حوزه دفاع مقدس انجام دهد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم حادثه دفاع مقدس در استان خوزستان اتفاق افتاد، گفت: سال گذشته با پیگیری بنیاد حفظ آثار استان این کار شروع شد. هرچند که دانشنامه کار پردامنه‌ای است؛ یعنی هم منابع انسانی متخصص و دانشگاهی مرتبط با موضوع نیاز دارد و هم به لحاظ زمانی کار درازمدتی می‌خواهد و به لحاظ سخت‌افزاری و منابع مالی نیاز به منابع زیادی دارد. شاید حجم کار برخی استان‌ها در تدوین دانشنامه دفاع مقدس زیاد نباشد؛ اما در نقطه به نقطه خوزستان کلید واژه دفاع مقدس نهفته است و کار سخت خواهد بود.

شیخ‌رباط گفت: مرحله ابتدایی تدوین دانشنامه دفاع مقدس سال گذشته با عنوان «شناسایی مداخل دانشنامه دفاع مقدس» شروع شد و با وجود مشکلات زیادی که به لحاظ جا و مکان و سخت‌افزار و اعتبار وجود داشت، کار شروع شد.

مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان با بیان این‌که مدخل‌یابی و مدخل‌گزینی دانشنامه دفاع مقدس در حال انجام است، گفت: ساختاری برای این کار تهیه شده است و سه گروه علمی تشکیل داده شد که شامل گروه علمی جغرافیا و نظامی، گروه علمی افراد، اشخاص، شهدا و گروه علمی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. هر گروه با حداقل ۵ نفر، استان را در این محورها پایش می‌کنند.

وی اظهار کرد: در رأس این مجموعه یک شورای علمی- برنامه‌ریزی تشکیل داده شد که ترکیبی از استادان دانشگاه، پیشکسوتان و کارشناسان حوزه دفاع مقدس است. این شورا مداخل را مورد بحث قرار می‌دهند. تا پایان سال گذشته ۲ هزار مدخل در استان شناسایی شد و امیدواریم تا پایان خرداد در مدخل‌یابی به یک نقطه قابل قبولی برسیم. گرچه مرحله مدخل‌یابی هیچ گاه بسته نخواهد شد.

شیخ‌رباط گفت: پس از مدخل‌یابی، منبع‌یابی و نوشتن مقالات آغاز می‌شود که یک کار کیفی است و نیازمند شناسایی ظرفیت پژوهشگران استان است. در این راستا پس از ماه مبارک رمضان کارگاهی در حوزه منبع‌یابی و مقاله‌نویسی در حوزه دانشنامه دفاع مقدس استان برگزار خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار