تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۴۶۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خبر داد:
برگزاری ۱۲۰۰ برنامه در سالروز فتح خرمشهر و مقاومت دزفول در خوزستان
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش‌آفرینی و مقاومت مردم خوزستان در نقطه نقطه استان در دوران دفاع مقدس، گفت: خوزستان در این دوران، هم مرکز فرماندهی جنگ تحمیلی بود، هم مرکز پشتیبانی و هم مرکز معنوی جنگ
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش‌آفرینی و مقاومت مردم خوزستان در نقطه نقطه استان در دوران دفاع مقدس، گفت: خوزستان در این دوران، هم مرکز فرماندهی جنگ تحمیلی بود، هم مرکز پشتیبانی و هم مرکز معنوی جنگ.

سردار محمد علی‌پور در نشست خبری ستاد بزرگداشت سوم خرداد؛ سالروز آزادی خرمشهر و چهارم خرداد؛ روز مقاومت و پایداری دزفول که روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت ماه)‌ برگزار شد، اظهار کرد: موضوع این نشست بزرگ‌ترین حادثه تاریخی کشور اسلامی ما یعنی بازگرداندن خرمشهر بعد از اشغال به خاک اصلی خود است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های متعددی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی به‌خصوص استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا برای از بین بردن یا محدودساختن انقلاب در مرزهای خود صورت گرفت.

وی افزود: این توطئه‌ها فرصت بازسازی و خدمات‌رسانی به مردم را در کشور عقب انداختند. اگرچه این توطئه‌ها موفق نشدند و همه مردم تحت لوای رهبری امام(ره) توطئه‌های دشمن را خنثی کردند، هرچند وقتی را از ما گرفت.

علی‌پور  با اشاره به اقدامات متعدد دشمنان جهت براندازی انقلاب اسلامی و راه‌اندازی جنگ تحمیلی هشت ساله به سرکردگی حزب بعث علیه کشورمان اظهار کرد: کشورهای مختلفی در بُعد اقتصادی و تسلیحاتی به حزب بعث کمک کردند تا بتوانند انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: سال اول جنگ سال پیشروی عراق بود. با توجه به اینکه شروع انقلاب اسلامی بود و ساختار دولت در کشور ثبات نداشت، سردرگمی در نیروهای مسلح در سال اول با پیشروی‌هایی که حزب بعث و صدام در تجاوز به ایران داشت، تقریباً تا نزدیکی‌های اهواز را تصرف کرد و جبهه‌های میانی را تا شوش و قصر شیرین فتح کرد و جبهه‌های غرب را بعضاً توانست اشغال کند و در این یک سال تنها دو قطعنامه از سازمان بین‌الملل صادر شد که توصیه می‌کرد خویشتنداری کنید.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: سال دوم جنگ از ۳۱ شهریور سال ۶۰ تا ۳۱ شهریور سال ۶۱ با عملیات‌های متعدد دشمن را از خاک کشورمان بیرون کردیم. اولین عملیات ما، عملیات ثامن‌الائمه(ع) بود و پس از آن عملیات طریق‌القدس انجام شد که توانستیم بستان و هویزه را آزاد کنیم و پس از آن فتح‌المبین انجام شد که طی آن توانستیم شوش و دشت آزادگان را از حزب بعث پس بگیریم.

وی اظهار کرد: آخرین مرحله، عملیات بیت‌المقدس بود که برای آزادسازی خرمشهر و در چهار مرحله انجام شد و ما توانستیم بعدازظهر سوم خرداد سال ۶۱ وارد خرمشهر شده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز مسجد جامع به اهتزاز درآوریم.

علی‌پور افزود: ما در خرمشهر ۱۹ هزار و ۷۰۰ سرباز حزب بعث را به اسارت گرفتیم و این یک حرکت تأثیرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چه در درون کشور و چه در فضای جهان برای جمهوری اسلامی به دنبال داشت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ثابت کرد ماندگار است و به‌عنوان یک کشور اثرگذار می‌تواند امنیت خود را تأمین و موقعیت خود را در منطقه و جهان حفظ کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: فتح خرمشهر یک روز به یادماندنی ملی است و همین حضور مردم در صحنه نبرد و پیروزی موجب شده است امروز که ۳۵ سال از فتح خرمشهر گذشته است، ایران اسلامی مقتدرانه و اثرگذار در منطقه و دنیا ظاهر شود. امروز اثرگذارترین کشور در موضوع سوریه، ایران است و این نشأت‌گرفته از تجربه سوم خرداد بوده است.

وی همچنین درباره چهارم خرداد روز مقاومت دزفول گفت: دشمن برای جداکردن خوزستان آمده بود. به همین خاطر دزفول از شهرهایی بود که باید تخلیه می‌شد تا دشمن از آن عبور کند. حزب بعث با اقدامات متعدد عملیات روانی و موشک‌باران می‌خواست دزفول را تخلیه کند اما مردم این شهر یک لحظه هم شهر خود را ترک نکردند و یکی از دلایلی که دشمن نتوانست به اهداف خود برسد مقاومتی بود که در دزفول صورت گرفت.

علی‌پور افزود: مردان و زنان دزفول هم موشک‌باران را تحمل کردند، هم فرزندان خود را به جبهه‌های جنگ فرستادند و هم از رزمندگان دیگر شهرها پشتیبانی کردند. این است که دزفول به عنوان یک الگوی مقاومت در سطح دنیا مطرح است و مقاومتی که در نبل و الزهرا صورت گرفت، برگرفته از این مقاومت است. این الگو و روشی نویی بود که مردم دزفول توانستند به مردم دنیا ارائه دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان درباره آزادسازی هویزه نیز بیان کرد: هویزه در دوران دفاع مقدس تقریبا به طور کامل تخریب شد و تنها یک نصفه مسجد از این شهر به جا ماند اما با حرکت رزمندگان جمهوری اسلامی، دشمن فرصت پیدا نکرد تسلیحات خود را در جنوب خوزستان به عقب بکشد و این تسلیحات در اختیار رزمندگان ما قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما توانستیم دشمن را از هویزه، سوسنگرد، بستان، خرمشهر و شوش به عقب برانیم و مردم خوزستان ثابت کردند جوانان آن‌ها برای نگهبانی از ارزش‌های دینی، انقلابی و سرزمینی آمادگی هر نوع فداکاری را دارند.

علی‌پور با بیان این‌که بیشتر آثار دفاع مقدس در استان خوزستان قرار دارد، گفت: دفاع مقدس یعنی پایداری و مدیریت انقلابی و استفاده از تمام ظرفیت‌های انسانی و منابع. دفاع مقدس یعنی بر ارزش‌های دینی و انقلابی و ملی ایستادن و جان دادن تا به ثمر رسیدن. این است که خوزستان می‌تواند الگویی برای همه ملت‌ها در دنیا قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش‌آفرینی و مقاومت مردم خوزستان در نقطه نقطه استان در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: خوزستان در این دوران، هم مرکز فرماندهی جنگ تحمیلی بود، هم مرکز پشتیبانی و هم مرکز معنوی جنگ.

علی‌پور گفت: رسالت بنیاد حفظ آثار امروز آن است که بتواند این دستاوردهای بزرگ را جمع‌آوری کند تا نسل‌های آینده از آن‌ها بهره‌برداری کنند. مقام معظم رهبری چهار مأموریت برای بنیاد تعریف کردند که شامل تبیین و تدوین آثار دفاع مقدس، نگهداری از آثار دفاع مقدس، اثربخشی به آثار دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای جمع‌آوری این موضوعات در خوزستان شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شد که آثار دفاع مقدس را تبیین و تدوین کند. این شورا به ریاست استاندار و دبیری بنیاد حفظ آثار کار خود را در سه سطح نقش نیروهای مسلح، نقش نهادهای دولتی و نیروهای مردمی آغاز کرده است. امروز بنیاد تعداد زیادی اثر در این سه بخش جمع‌آوری کرده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان افزود: در بخش اثرگذاری امروز، تعداد زیادی کتاب و مقاله به تولید رسانده و یا در حال تولید آن هستیم. در بحث نگهداری نیز در یادمان‌های دفاع مقدس هم نیروهای مسلح، هم ساختارهای دولت و مردم پای کار آمدند و هر سال حدود ۴۰ میلیون نفر راهیان نور در این یادمان‌ها حضور می‌یابند.

علی‌پور گفت: آمادگی داریم کار باغ موزه دفاع مقدس استان را شروع کنیم و این باغ موزه را به عنوان نمونه‌ای از تمام اقداماتی که در جنگ تحمیلی در استان صورت گرفت، ایجاد کنیم. اگر بخواهیم از تمام ظرفیت‌های خوزستان همان‌طور که در دوران دفاع مقدس استفاده شد، امروز استفاده کنیم راهی جز این وجود ندارد که مردم و جوانان علاقه‌مند به ما کمک کنند تا بتوانیم آثار را جمع‌آوری کنیم و این آثار جمع نمی‌شود مگر اینکه دانشگاه ما، بازار، ادارات و سازمان‌ها، نیروهای مسلح، مساجد و هر کسی که نقشی در این دوره داشته وارد کار شود و نقش خود را بازتعریف کند و به نسل آینده ارائه دهد. ما می‌خواهیم امانت‌دار باشیم و تحریفی در آثار دفاع مقدس ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که ارزش‌ها دینی و ولایت فقیه دو رکن دفاع مقدس بود، گفت: ما با ارزش‌های دینی و فتوای امام به جنگ دشمن رفتیم. امروز هم این دو موضوع اساس کار ماست. باید بتوانیم این امانت را برای نسل‌های بعد به ودیعه بگذاریم. در این راستا بنیاد حفظ آثار فراخوانی برای بهترین کتاب دفاع مقدس در سال ۹۳ تا ۹۵ چاپ کرده است. همچنین دانشنامه دفاع مقدس را در دست تدوین دارد. نیاز داریم نویسندگان و پژوهشگران ما در مدخل‌یابی و مقاله‌نویسی این دانشنامه به ما کمک کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: در زمینه تاریخ شفاهی نیز نیازمندی‌های خود را به تمام نویسندگان، اهل قلم و پژوهشگران اعلام می‌کنیم که بتوانیم تاریخ شفاهی استان خود را تدوین کنیم. متأسفانه در ابن بخش استقبال کم است. تاریخ شفاهی سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، ‌اهواز، شوش، اندیمشک، رامهرمز و ... نیاز به ثبت و ضبط دارد. موضوع دیگر کارهای هنری دفاع مقدس است. مجموعه‌ای با این عنوان در بنیاد راه‌اندازی شده است که نقش هنرمندان را در دفاع مقدس بررسی کند و اقدامات هنری این دوران را ثبت و ضبط نماید.

علی‌پور با بیان اینکه دفاع مقدس برای خوزستان یک ظرفیت است، تصریح کرد: ما هنوز به باور نرسیده‌ایم که این موضوع برای ما ظرفیت محسوب می‌شود. از جوانان می‌خواهیم در زمینه ظرفیت‌های دفاع مقدس استان از مسئولان مطالبه‌گری کنند. رسالت ما این است که از این ظرفیت‌ها برای استانمان در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره برنامه‌های سالروز سوم و چهارم خرداد گفت: 6 کمیته برای اجرای این برنامه‌ها در استان تشکیل شد و در مجموع بیش از ۱۲۰۰ برنامه فرهنگی و هنری و ورزشی در سراسر استان اجرا می‌شود. این برنامه‌ها از دوم تا پنجم خرداد به اجرا درمی‌آید.

به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا، تجمع بزرگ نیروهای مسلح و مردم در مقابل مسجد جامع خرمشهر، همایش بزرگ فاتحان خرمشهر، تئاتر ملی مقاومت خرمشهر، مسابقات کشوری دومیدانی و ویلچررانی جانبازان از برنامه‌های سوم خرداد هستند. به مناسبت چهارم خرداد نیز افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول، همایش‌های شب شعر، نقش زنان در دفاع مقدس و تجلیل از پیشکسوتان در برنامه‌های مختلف، به اجرا درمی‌آید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار