تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۱۴۶۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش‌ها برای حفظ ميراث باستانی "روستای دشت بزرگ" ادامه دارد
يك دوستدار ميراث فرهنگي گفت: دوستداران ميراث فرهنگي دشت بزرگ در يك سال گذشته با هماهنگي مدير كل ميراث فرهنگي و با همكاري افراد خير فعاليت‌هاي قابل توجهي در حوزه معرفي حفظ و احيا و زيباسازي اماكن تاريخي و باستاني روستای دشت‌بزرگ در خصوص محوطه تاريخي گردشگري «بند بهمن» انجام دادند.

هرمز سهيلي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: از جمله اقدامات انجام شده كاشت بيش از 950 اصله نهال و بهسازي جاده دسترسي محلي اين محوطه است.


وي ادامه داد: با توجه به ثبت ملي اين اثر تاريخي و نظر مساعد مدير كل محترم ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مقرر شده طي درخواستي زمينه حضور ايشان به همراه برخي مسؤولان شهرستان‌هاي شوشتر و گتوند با حضور گسترده دوستداران ميراث فرهنگي،‌‌ دشت بزرگي‌هاي ساكن اهواز، شوشتر و دشت بزرگ در محل محوطه تاريخي آن در اوايل اسفند امسال فراهم شود.

اين دوستدار ميراث فرهنگي گفت: با توجه به نگراني عمده دوستداران ميراث فرهنگي دشت بزرگ مبني بر تهديداتي كه متوجه آثار و ابنيه تاريخي اين شهر است و بارها مورد تجاوز، حفاري‌هاي متعدد يا تعارض قرار گرفته‌اند با پيگيري‌هاي متعدد تلاش كرديم تا حريم محدوده و عرصه‌هاي آثار و محوطه‌هاي بند بهمن متعلق به دوره ساساني، تپه باستاني ده گپ، محوطه چگا ( چغا) شهري و غيره مشخص شده و با حضور مسؤولان اداره ميراث فرهنگي استان و اداره شوشتر و اهالي رسما اعلام شود تا ضمن تنوير افكار مردم و تبيين اهميت اين آثار، بسيج عمومي براي پيشگيري از تعرض به آن‌ها فراهم شود.

 سهيلي تصريح كرد: سازه آبي اباره گچ و سنگي يكي از آثار و ابنيه با ارزش منطقه است و تمام تمهيدات ثبت ملي آن انجام شده است. اما متاسفانه به دليل تردد وسايل نقليه مثل تراكتورهاي كشاورزي از روي آن به شدت در معرض تهديد و آسيب است.

دوستدار ميراث فرهنگي دشت بزرگ گفت: با وجود اين شرايط ضروري است ضمن جلوگيري از نابودي اين اثر پيگيري لازم توسط مسؤولان شهرستان گتوند انجام شود و با احداث و ساخت پل و سازه‌هاي ديگر از تردد ماشين آلات روي اين سازه‌ها جلوگيري شود.
:
:
:
آخرین اخبار