تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۴۶۹۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولت آزادراه اهواز ـ لردگان را تعیین تکلیف کرد
هیات وزیران تکلیف مطالعه، ساخت و بهره‌برداری از آزادراه بزرگ اهواز ـ ایذه ـ لردگان را مشخص کرد
هیات وزیران تکلیف مطالعه، ساخت و بهره‌برداری از آزادراه بزرگ اهواز ـ ایذه ـ لردگان را مشخص کرد.

بر اساس مصوبه هیات دولت در ۲۴ اردیبهشت امسال این پروژه ۲۷۲ کیلومتری با برآورد هزینه پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد.

بر اساس این مصوبه، شرکت سرمایه‌گذار موظف است ۷۰ درصد از منابع مالی موردنیاز برای احداث پروژه و تاسیسات آن را تا مرحله بهره‌برداری و تسویه حساب کامل پرداخت کند و دولت نیز ۳۰ درصد از برآوردهای ابتدایی هزینه شامل استملاک اراضی و آزادسازی مسیر را با ردیف‌های اعتباری پیش‌بینی شده در قانون بودجه سالانه تامین کند.

بر اساس این مصوبه، شرکت طرف قرارداد دولت موظف است قیمت اجرای پروژه را به همراه تحویل آن‌ها بر اساس مطالعات مصوب در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارزیابی کرده و بر اساس دوره ساخت، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه سهم کارفرما و سایر هزینه‌های جانبی را بررسی و تحویل نماینده دولت کند. پس از آن با تایید شرکت ساخت و تصویب وزارت، این هزینه‌ها جزء سرمایه‌گذاری پروژه محسوب خواهد شد.

بر اساس یکی از تبصره‌هایی که در این تصویب‌نامه آمده، انجام امور طراحی و مطالعات پروژه اهواز ـ لردگان بر عهده شرکت طرف قرارداد است و هزینه‌های مرتبط با آن نیز پس از تایید نهایی جزء هزینه‌های قابل قبول در نظر گرفته می‌شود.

همچنین هیات وزرا تصویب کردند که حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی در قراردادهای پیمانکاری معادل ۹ درصد خواهد بود. شرکت طرف قرارداد با دولت مجوز آن را دارد که بخشی از پروژه را به پیمانکاران واجد صلاحیت و موردتایید واگذار کند.

هیات دولت زمان واگذاری کامل این پروژه را ۳۶ سال تخمین زده است. بر این اساس هفت سال ابتدایی مربوط به مطالعه و احداث پروژه خواهد بود و ۲۹ سال نیز دوره بهره‌برداری پیش‌بینی شده است. البته دوره واگذاری منوط به بازگشت کامل سرمایه خواهد بود و در صورتی که در طول این سال‌ها سرمایه شرکت طرف قرارداد بازگردد، دوره واگذاری زودتر به پایان می‌رسد.

همچنین نرخ سود در نظر گرفته‌شده برای این پروژه معادل سود سپرده بلندمدت بانک‌های دولتی (۱۵ درصد) به اضافه پنج درصد خواهد بود.

همچنین هیات دولت تعیین کرده در صورتی‌که طرح مطالعه و ساخت بیش از هفت سال طول بکشد نه تنها سودی به شرکت طرف قرارداد پرداخت نخواهد شد بلکه امکان آن وجود دارد که دولت نسبت به استیفای حقوق خود و تعیین تکلیف پروژه اقدام کند.

در بخش مدیریت اقتصادی پروژه نیز اعلام شده مرجع اصلی تعیین هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و حسابرس مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بر این روند نظارت خواهد کرد.

همچنین بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از این پروژه نیز بر اساس قوانین و مقررات عمرانی کشور محاسبه می‌شود.

شرکت ساخت موظف است در قرارداد نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری یا ناتوانی شرکت طرف قرارداد در اجرای مفاد توافق پیش‌بینی کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار