تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۴۷۰۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام اولین‌های انتقال خون طی 3 سال گذشته؛
نظام مراقبت از خون در 750 بیمارستان کشور مستقر شد
مدیرعامل سازمان انتقال خون اولین‌های انتقال خون مانند استقرار نظام مراقبت از خون،‌ ایجاد شبکه ملی خون‌رسانی و... را که طی سه سال اخیر در کشور ایجاد شده‌اند را تشریح کرد.
دکتر علی اکبر  با اشاه به استقرار نظام مراقبت از خون در کشور،‌ گفت: نظام مراقبت از خون یا هموویژلانس، طی سه سال در بیش از 750 بیمارستان کشور مستقر شده است. بر این اساس ایران در میان کشورهای مدیترانه شرقی در زمینه استقرار نظام مراقبت از خون پیشتاز است.

وی درباره فرآیند نظام مراقبت از خون، گفت: در نظام مراقبت از خون، کیفیت فرآیندهای زنجیره انتقال خون بعد از تحویل فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌ها مورد ارزیابی و پایش قرار گرفته و بر این اساس کیفیت خون در سراسر کشور به سطحی مطلوب می‌رسد.

تشکیل شبکه ملی خون‌رسانی برای اولین بار در کشور

پورفتح‌الله همچنین از تشکیل شبکه ملی خون‌رسانی برای اولین بار در کشور و در قالب طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در این شبکه تمامی مراکز انتقال خون کشور در 31 استان، در تامین نیاز فرآورده‌های خونی یکدیگر، باهم مشاکت می‌کنند. در این راستا سازمان انتقال خون ایران هم با پایش روزانه تولید و درخواست فرآورده‌های خونی در کشور،‌ در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع نیاز استان‌هایی که در این زمینه با کمبود مواجه شوند، اقدام می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در عین حال اظهار کرد: از سوی دیگر اولین مرکز نوآوری کشور و منطقه در سال 93، در سازمان انتقال خون افتتاح شد که هدف از ایجاد آن ارتقای مداوم کیفیت خدمت‌رسانی به مردم،‌ حمایت از ظرفیت‌های علمی، صنعتی و تولیدی داخلی در زمینه فرآیندهای زنجیره انتقال خون و تبادل دانش و تجربه در زمینه طب انتقال خون در بین کشورهای مدیترانه شرقی بوده است.

پورفتح‌الله در ادامه صحبت‌هایش آزمایش و غربالگری اهداکنندگان بار اولی را یکی از روش‌های پیشرو برای تامین و تضمین هر چه بهتر سلامت فرآورده‌های خونی دانست و گفت: در این فرآیند از اهداکنندگان بار اول، نمونه خونی بدون اهدای خون کامل، گرفته می‌شود و در صورتی که نتیجه آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه فرد،‌ مطلوب تشخیص داده شود، او برای اهدای خون به مراکز انتقال خون دعوت می‌شود.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود 75 درصد موارد نتایج مثبت ویروس‌های HIV، HBS وHCV  در میان جمعیت اهداکنندگان بار اول بوده است.

پورفتح‌الله با بیان اینکه بهبود مداوم افزایش ضریب سلامت خون،‌ در طی سه سال گذشته دیده شده است،‌ گفت: با اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده خون،‌ شاهد افزایش ضریب سلامت خون  و کاهش میزان موارد مثبت هپاتیت C و   Bدر میان اهداکنندگان خون بوده‌ایم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار