تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۴۷۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش از آغاز روزه‌داری دستگاه گوارش را در حالت استراحت نگهدارید
در ایام پیشواز ماه رمضان برای کمک به تسهیل روزه‌داری، دستگاه گوارش بدن را در حالت استراحت یا گرسنه نگهدارید
یک متخصص تغذیه گفت: در ایام پیشواز ماه رمضان برای کمک به تسهیل روزه‌داری، دستگاه گوارش بدن را در حالت استراحت یا گرسنه نگهدارید.

مجید کاراندیش اظهار کرد:‌ برای آمادگی دستگاه گوارش در ماه مبارک رمضان و در روزهای گرم فصل تابستان باید پیش از آغاز روزه‌داری، نکاتی در تغذیه رعایت شوند.

وی افزود: در اولین گام، قبل از شروع ماه رمضان در طی روز از خوردن وعده‌های حجیم خودداری کنید یا وعده ناهار را حذف کنید.

کاراندیش با اشاره به ساعات طولانی روز در این فصل بیان کرد: تشنگی و کم آبی بدن را با حذف وعده سحر طولانی‌تر نکنید زیرا اگر وعده سحری حذف شود ممکن است گرسنگی و تشنگی حدود 20 ساعت طول بکشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد:‌ مصرف نمک، روغن و غذاهای کبابی را در وعده سحری کاهش دهید تا آثار ناشی از گرسنگی و تشنگی کمتر شود؛ همچنین مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و مایعات را بیشتر کنید.

وی با اشاره به سردردهای ماه مبارک رمضان گفت:‌ بعضی از افراد در این ماه از سردرد رنج می‌برند که بیشترین دلیل این سردردها ناشی از قطع نوشیدنی‌های کافئین دار سیگار یا دخانیات است. افرادی که به این موارد عادت دارند باید قبل از ماه مبارک رمضان مصرف این نوشیدنی‌ها را کم و سیگار یا دخانیات را ترک کنند تا عوارض کمتری در این ماه داشته باشند.

کاراندیش تصریح کرد: خودداری از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب و محیط باز و در طی روز نیز از بروز سردرد در روزه‌داران پیشگیری می کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه یکی از عادات غلط غذایی روزه‌داران مصرف نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار است افزود: بهتر است وعده افطار را با آب گرم یا چای گرم همراه با یک قند طبیعی که بهترین آن خرما است، آغاز کنید و وعده شام را جداگانه از افطار داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: در مدت روزه‌داری از لبنیات، میوه‌جات و سبزیجات به اندازه کافی استفاده کنید و همچنین پس از افطار حدود یک تا دو ساعت پیاده‌روی داشته باشید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار