تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۱۴۷۰۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معرفی رقم جدید باقلا در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول
محققان مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول موفق به معرفی رقم جدیدی از باقلا به نام فاوا 133 با برتری های کشت نسبت به رقم های قبل شدند
 محققان مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول موفق به معرفی رقم جدیدی از باقلا به نام فاوا 133 با برتری های کشت نسبت به رقم های قبل شدند.

عضو هیات علمی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول روز یکشنبه گفت:از حدود 20 سال پیش در این مرکز تحقیقاتی بر روی پروژه حبوبات تحقیق می شود که یکی از کارهای این گروه تحقیقاتی بر روی باقلا می باشد.

رضا سخاوت افزود:با توجه به اینکه محصول باقلا در سطح چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و 16 هزار هکتار از اراضی کشور بصورت دانه های خشک و غلاف سبز کشت وبهره برداری می شود اصلاح این محصول را در دستور کار قرار دادیم و موفق به معرفی رقم جدید باقلا با نام فابا 133 شدیم .

وی گفت:در کلیه مراحل اصلاحی باقلای شاهد منطقه نیز در کنار کارهای تحقیقاتی ما کشت شد که مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده شود.

این محقق کشاورزی به معرفی ویژگی های رقم جدید باقلا در دزفول پرداخت و گفت: ظاهر این رقم جدید در برابر بیماری های سه گانه لکه شکلاتی،برق زدگی و سوختگی که باعث کاهش عملکرد و بدشکل شدن محصول می شود مقاوم است .

وی افزود:رقم باقلای 133 عملکرد بهتری نسبت به رقم 62 که رقم شاهد تحقیقات ما بود دارد و بطوری که عملکرد غلاف سبز رقم باقلا 133 بیش از 19 تن عملکرد دارد درصورتی که رقم شاهد 12 تن عملکرد غلاف سبز دارد ،عملکرد دانه خشک رقم 133 نیز کیهار و 600 کیلوگرم است در حالی که عملکرد شاهد یا رقم سرازیری یکهزار و 200 کیلوگرم می باشد.

سخاوت اضافه کرد:100 دانه باقلا رقم 133 ،122 گرم وزن دارد در حالی که وزن 100 گرم باقلا رقم شاهد 109 گرم می باشد .

این محقق کشاورزی پرباربودن غلاف را از دیگر برتری های باقلا رقم 133 عنوان کرد و گفت:رقم جدید 19 بوته در غلاف دارد در حالی که رقم باقلای شاهد 6 بوته در غلاف دارد ضمن اینکه رقم جدید در برابر بیماری های سه گانه مقاوم بوده ولی رقم شاهد در برابر این بیماری ها حساس می باشد و هرساله محصول صدمات زیادی را متحمل می شد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول بیان کرد:این رقم تولیدی حاصل کار دو رگ گیری از دو رقم مختلف است که در حدود 9 سال تحقیق به مرحله F 6 رسیده است و کلیه مراحل سازگاری را پشت سر گذاشته است و در شهرهای دزفول و گرگان کشت شده و در این مناطق برتری خود را نسبت به رقم شاهد که رقم قبلی تحقیق می باشد نشان داده و مراحل طرح تحقیقی ترویجی را نیز پشت سرگذاشته است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای اولین بار آمادگی معرفی یک رقم شناسنامه دار باقلا در کشور را داریم گفت:در حال حاضر باید گزارش معرفی رقم باقلا 133 نوشته و به تهران ارسال شود و با ارائه مستندات و سابقه تحقیق در حضور داوران دفاع شود تا به مرحله ثبت برسد .

این محقق کشاورزی با تاکید بر اینکه باید ترویج حبوبات بویژه این محصول در دستور کار قرار گیرد گفت:به علت مصرف حبوبات و تناوب زراعی که کشت محصول باقلا باعث بهبود شرایط کشت بعدی می شود و در کاهش علفهای هرز نیز موثر است باید ترویج این محصول از اولویت ها باشد زیرا زمانی که گندم پس از کشت باقلا کاشته می شود عملکرد گندم 25 درصد افزایش می یابد .

وی خواستار پرداخت یارانه و تسهیلات زمینه کشت حبوبات در خوزستان شد.

سخاوت گفت:معرفی این رقم جدید باقلا با نام فاوا 133 حاصل یک کار گروهی از سوی محققانی چون فاطمه شیخ از گرگان،حسین آسترکی از بروجرد و دکتر میری از ایرانشهر و نیز اینجانب می باشد که کار اصلاح آن در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول انجام شد .

وی با اشاره به دیگر فعالیت های تحقیقاتی این مرکز گفت: رقم دیگری نیز با عنوان باقلا بدون تانن در دست اصلاح است که با معرفی این رقم در تلاش هستیم تانن که ضد تغذیه میباشد و تغذیه باقلا را برای انسان سخت می کند را در رقم جدید کاهش دهیم تا تغذیه این محصول تسهیل یابد .

سخاوت افزود:با توجه به سایز بذر این رقم بازارپسندی خوبی ندارد و در برخی مناطق مانند بروجرد کاربرد دارد که در تلاش هستیم این رقم جدید که بیشتر برای باقلای لپه استفاده می شود را نیز در آینده نزدیک معرفی کنیم .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار