تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۴۷۱۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیأت‌علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران عنوان کرد:
نیاز جدی به مسأله اخلاق‌وفرهنگ اجتماعی در مسائل‌فنی
امیدواریم به رابطه خود با محیط‌زیست، اخلاقی‌تر نگاه کنیم؛ باید دو واحد درسی اخلاق اجتماعی محیط‌زیست را نیز در میان درس‌های خود در نظر می‌گرفتیم، چراکه امروزه به مسأله اخلاق و فرهنگ اجتماعی در مسائل فنی نیاز جدی داریم
عضو هیأت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی سد گتوند، گفت : امیدواریم به رابطه خود با محیط‌زیست، اخلاقی‌تر نگاه کنیم؛ باید دو واحد درسی اخلاق اجتماعی محیط‌زیست را نیز در میان درس‌های خود در نظر می‌گرفتیم، چراکه امروزه به مسأله اخلاق و فرهنگ اجتماعی در مسائل فنی نیاز جدی داریم.

دکتر عبدالرضا نواح در همایش راهکارها و چالش‌های سد گتوند، پنل اول با عنوان "توصیف مشکل" که روز سه‌شنبه، دوم خردادماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جامعه سنتی، جامعه‌ای است که در آن مسئولیت‌ها شناخته شده است و انسان‌ها مقید به مسئولیت‌هایشان هستند؛ پس خطری در جوامع سنتی وجود ندارد.

وی افزود: در دنیای مدرن این اتفاق نمی‌افتد و انسان‌ها به دلایلی نسبت به مسئولیت‌های خود، آگاهی ندارند. به‌خصوص در خوزستان می‌بینید که متفاوت از سایر نقاط کشور عمل می‌شود و نمونه آن را در انتخابات شوراهای شهر مشاهده کردیم؛ زیرا در خوزستان هنجارها بیشتر شکسته می‌شوند و برنامه‌ای هم برای آن نداریم.

این عضو هیأت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه جامعه‌شناسان در دو مقوله مدرنیته متقدم و مدرنیته متأخر صحبت می‌کنند، گفت: مدرنیته متقدم، آن است که از قرن 17 آغاز می‌شود و زندگی ساختار منطقی پیدا می‌کند، اما از سال 1970 مدرنیته صنعتی آغاز می‌شود که در آن بحث مسئولیت‌ناپذیری بیشتر خودش را آشکار می‌کند.

نواح با اشاره به سه دلیل مسئولیت‌ناپذیری در مدرنیته صنعتی، گفت: دلیل اول توزیع مجدد ثروت و مخاطره است. ما اکنون در دنیای واحدی زندگی می‌کنیم که چون بر اساس سرمایه پیش می‌رود، مرزهای منطقی در آن از بین رفته و مخاطرات همگانی شده‌اند.

وی افزود: دلیل دوم فردیت‌یابی‌های افزایش‌یافته است. ما در یک دنیای فردیت‌یافته زندگی می‌کنیم که این یک پدیده کهنه است. جامعه جهانی متأثر از آنارشیسم نهادینه‌شده است که به اذهان حاکم شده و ما را به افرادی هنجارناپذیر و هنجارگریز تبدیل کرده است و منجر به فرار از مسئولیت‌های اخلاقی به‌ویژه در حوزه زیست‌محیطی می‌شود.

عضو هیأت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: دلیل سوم، استانداردزدایی از کار است. امروزه شکل کار هم در حال تغییر است و ما با مخاطراتی مواجه هستیم که حدومرز نمی‌شناسند و مشکلاتی که وجود دارند، در همه جای دنیا احساس می‌شوند.

نواح با تأکید بر اینکه ما در دنیای واحدی زندگی می‌کنیم که در آن احساس می‌کنیم نگران هستیم، گفت: ما همواره نگران پیامدهایی هستیم که در حال اتفاق افتادن هستند. مسائل اجتماعی محیط‌زیست در جهان سوم، موضوعاتی بسیار حاشیه‌ای هستند.

وی با اشاره به پیامدهای سد گتوند، عنوان کرد: مسأله اولی که ممکن است پیش بیاید، مهاجرت در این منطقه است که می‌تواند دو بُعد فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. مردمی که به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند، می‌توانند ازلحاظ فرهنگی، احساس بیگانگی کنند؛ یعنی گسل‌های فرهنگی، قومیتی و گویشی، نمود پیدا می‌کند و به ابتذال فرهنگی منجر می‌شود و بیکاری هم اتفاق می‌افتد.

این عضو هیأت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: امیدواریم به رابطه خود با محیط‌زیست، اخلاقی‌تر نگاه کنیم. باید دو واحد درسی اخلاق اجتماعی محیط‌زیست را نیز در میان درس‌های خود در نظر می‌گرفتیم؛ چراکه امروزه به مسأله اخلاق و فرهنگ اجتماعی در مسائل فنی نیاز جدی داریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار