تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۴۷۲۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خزانه‌داری آمریکا مجوزهای فروش هواپیما به ایران را بازبینی می کند
وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: این وزارتخانه سرگرم بازبینی مجوزهایی است که به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران داده شده است.
 استیون منوچین در برابر کمیته‌ای از نمایندگان مجلس آمریکا اظهار کرد: ما هر آنچه در توان داریم برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سوریه و کره شمالی برای حمایت از زندگی شهروندان آمریکایی‌ به کار خواهیم بست و من می‌توانم به شما اطمینان دهم که این موضوع مورد توجه من بوده و درباره آن با رییس جمهور صحبت می‌کنم.

منوچین درباره بازبینی این مجوزها که تحت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها در قبال محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر شدند، توضیحی نداد.

منوچین به این کمیته گفت: تحریم‌ها تقریبا موثر بوده و ایران را به پای میز مذاکره کشاندند. برای بوئینگ از دست دادن قرارداد ایران‌ایر ممکن است بر تولید هواپیما ۷۷۷ تاثیر گذارد، زیرا نخستین سفارش ایران‌ایر به بوئینگ که قرار است تا سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند، شامل ۱۵ فروند از این هواپیمای پهن پیکر است. تحویل این هواپیماها قرار است از ماه مه سال آینده آغاز شود.
بوئینگ در دسامبر اعلام کرده بود تولید ۷۷۷ را در سال میلادی جاری به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

ایران‌ایر برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی و اروپایی که بر مبنای قیمت اعلام شده ۳۷ میلیارد دلار ارزش دارند، توافق کرده است. با این‌همه چنین توافق‌هایی معمولا شامل تخفیف‌های بزرگی هستند.

این هواپیماها شامل ۸۰ فروند هواپیمای جت بوئینگ، ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ شرکت فرانسوی – ایتالیایی ATR هستند.

فروش همه این هواپیماها به دلیل به کار رفتن قطعات ساخت آمریکا در تولید آنها به مجوز آمریکا نیاز دارد.

یک سخنگوی بوئینگ در ایمیلی به رویترز گفت: بوئینگ همچنان نظرات دولت آمریکا را در ارتباط با همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران دنبال می‌کند و همه قراردادها با شرکت‌های هواپیمایی ایران مستلزم تایید دولت آمریکا هستند. اما سخنگوی ایرباس در این باره اظهارنظر نکرد.
بوئینگ در نخستین توافق با ایران از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در ژانویه ماه گذشته قراردادی برای فروش ۳۰ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران آسمان که سومین ایرلاین بزرگ ایرانی است، اعلام کرد.

با این همه این شرکت خاطر نشان کرد: برای این قرارداد درخواست مجوز خواهد کرد.

منابع آگاه از این قراردادها اظهار کرده‌اند: وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون مجوزها برای قراردادهای اصلی میان تامین کنندگان غربی و ایران‌ایر را صادر کرده است، اما بسیاری از آنها بعد از سال ۲۰۲۰ باید تمدید شوند.

به گفته آنها، ایران‌ایر برای تحویل ۷۰ فروند نخست به مجوزهای بیشتر نیاز ندارد. با این همه کارشناسان حقوقی اظهار کردند که وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند هر زمان که بخواهد به لغو مجوزها اقدام کند.

حدود یک سوم از هواپیماهای ایرباس یا حدود ۳۷ فروند قرار است تا سال ۲۰۲۰ تحویل داده شوند که شامل سه فروندی هستند که تاکنون تحویل داده شده‌اند.

ایران‌ایر هفته گذشته چهار فروند نخست از هواپیماهای توربوپراپ ATR را تحویل گرفت و قصد دارد باقی هواپیماها را تا ۱۶ سال آینده دریافت کند.

براساس گزارش رویترز، با وجود این‌که مجوزهای لازم وجود دارند، بانکداران می‌گویند مذاکرات میان ایران و بانک‌های غربی برای تامین مالی تحویل این هواپیماها به دلیل نگرانی نسبت به وضع دوباره تحریم‌ها یا مجازات بانک‌هایی که با ایران همکاری کرده‌اند از سوی آمریکا، مختل شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار