تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۴۷۲۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:
11 میلیون واحد مسکونی در کشور فاقد اسکلت استاندارد است
رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در حال حاضر 20 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود 9 میلیون اسکلت بتونی و 11 میلیون فاقد اسکلت استاندارد است.

علی بیت‌الهی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی زلزله، مدیریت بحران، احیا و بازسازی  اظهار داشت: کشور ایران یک کشور زلزله‌خیز است که در اغلب نقاط کشور هسته‌های شهری در جوار گسل‌های بزرگ و لرزه‌خیز قرار دارد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که موجب عدم توانایی ما در مقابله با زلزله می‌شود، برخوردار نبودن ساختمان‌های حاضر از کیفیت مطلوب و عدم وجود نظارت مطلوب در این زمینه است.

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری بیان کرد: حضور در جوار گسل‌های بزرگ، ساختمان‌سازی نامطلوب و تجمع جمعیت در نقاط زلزله‌خیزی همچون تهران موجب افزایش خطر زلزله در ایران و افزایش خطر جانی و مالی این واقعه می‌شود.

بیت‌الهی مطرح کرد: یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با زلزله افزایش مطالبه در این زمینه و آمادگی هرچه بیشتر برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از آن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 20 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود 9 میلیون اسکلت بتونی و 11 میلیون فاقد اسکلت استاندارد است.

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری افزود: استان تهران بیشترین تعداد واحد ساختمانی با وجود وسعت کوچک آن نسبت به سایر استان‌ها را داراست که این یک زنگ هشدار برای مسؤولان به شمار می‌رود.

بیت‌الهی مطرح کرد: خوشبختانه از سال 45 اقدامات مطلوبی در زمینه افزایش کیفیت ساختمان‌ها و آمادگی برای مقابله با زلزله شده است.

وی بیان کرد: افزایش آمارگیری‌ها، افزایش نظارت و افزایش ساختمان‌های اسکلت‌دار از جمله اقدامات انجام شده در زمینه افزایش کیفیت ساختمان‌ها و آمادگی برای مقابله با زلزله است.

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی و رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری عنوان کرد: برخلاف پیشرفت‌های بسیاری که در سازه‌های ساختمانی داشتیم، خطر زمین لرزه در کشور بسیار بالا رفته و عواملی چون شتاب و گرادیان تندی بالای موجود در کشور و واحد‌های مسکونی آسیب‌پذیر بسیار، سبب افزایش خطرهای جانی و مالی در این زمینه شده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار