تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۴۷۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بحران استانداری خوزستان:
برای مهار آتش‌سوزی پاساژ رضوان اهواز به موقع عمل نکردیم
در بحث آتش‌سوزی پاساژ رضوان اهواز به رغم حضور دستگاه‌های اجرایی، به موقع عمل‌نکردیم و شاهد مدیریت واحد نبودیم
مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: در بحث آتش‌سوزی پاساژ رضوان اهواز به رغم حضور دستگاه‌های اجرایی، به موقع عمل‌نکردیم و شاهد مدیریت واحد نبودیم.

 کیامرث حاجی زاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: تقاضای نگاه ویژه به استان خوزستان و تاسیس پایگاه ثابت در شهرهایی مثل بهبهان، دزفول، اندیمشک، اندیکا، ایذه و لالی و حتی حمیدیه را داریم.

وی افزود: ۱۳ سالن چند منظوره در استان ساخته شده و فرمانداران و شهرداران به خوبی از این سالن ها صیانت نکرده اند. متاسفانه در برخی شهرستان ها تغییر کاربری و حتی برخی نیز به ساختمان متروکه تبدیل و تجهیزات و اموال آن نیز فرسوده شده است.

حاجی زاده بیان کرد: این جلسه به پیشنهاد منابع طبیعی و با توجه به مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در استان در بحث آتش‌سوزی رخ داد برگزار شد و با توجه به اینکه چند شهرستان استان از جنگل و مرتع بهره‌مند هستند و برخی شهرستان‌ها نیز دارای صنایع پتروشیمی هستند، از  فرمانداران این شهرستان ها دعوت به عمل آمده است. در هفته‌های اخیر چند آتش‌سوزی در استان رخ داد که از جمله آن می‌توان به آتش‌سوزی پتروشیمی رجال اشاره کرد که با تدبیر به موقع و بسیج امکانات، اطفاء شد و از گسترش آن به سایر واحدها جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته حادثه پتروشیمی بوعلی نیز در استان رخ داد باید در بحث ایمن‌سازی، حفاظت و تجهیز امکانات تمرکز کرد از این رو پیشنهاد داده شده با همکاری پتروشیمی‌ها سمینار بین المللی با حضور کشورهای موفق در بحث مقابله با آتش‌سوزی‌ در پتروشیمی در استان برگزار شود تا شاهد تبادل اطلاعات مناسب در زمینه آمادگی و بازسازی باشیم. در این زمینه جلسه‌ای با مدیران پتروشیمی‌های استان برگزار خواهد شد و در صورت موافقت برای برگزاری این سمینار، نمایشگاه تجهیز روز دنیا نیز برگزار شود.

حاجی زاده گفت: بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی پتروشیمی‌ می کند اما بسیاری از استانداردهای لازم به ویژه در بحث ایمنی و تجهیزات رعایت نمی‌شود. آتش‌سوزی‌ پتروشیمی‌ها می‌تواند زیان بار باشد. سال‌ گذشته در صورتی که آتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی به درستی مدیریت نمی‌شد، ممکن بود شاهد بروز فاجعه در شهرستان ماهشهر و استان باشیم. در هفته‌های گذشته شاهد بروز  آتش‌سوزی در جنگل‌های حمیدیه، شرکت‌نئوپان دعبل، زمین‌های کشاورزی ایذه، مراتع لالی و پاساژ رضوان بودیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث آتش‌سوزی رضوان علی رغم حضور دستگاه‌های اجرایی، به موقع عمل‌نکردیم و شاهد مدیریت واحد نبودیم، تاکید کرد: شهردار هر شهر در مواقعی که بحرانی رخ می‌دهد، باید به عنوات راس هرم مدیریت بحران در محل حضور داشته باشد اما شهردار اهواز در شهر حضور نداشت و شهردار منطقه نیز ظاهرا پس از اینکه در محل حضور داشته، به  دلیل بیماری محل را ترک‌می‌کند. بی نظمی‌هایی در منطقه در ‌انجام برخی وظایف شاهد بودیم. با مدیریت دستگاه‌هایی که باید حضور داشته باشند، تماس گرفته شد. از مدیریت آتش‌نشانی اهواز تشکر می‌کنیم‌که با امکانات موجود، در محل حضور داشت.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: معتقدیم در شهرداری اهواز و مناطق باید سوله بحران راه‌اندازی شود. در این حادثه مشخص شد با کمبود تجهیزات  و ماشین‌آلات مواجه هستیم‌ چرا که کلان‌شهری همچون اهواز با این وضع بافت فرسوده نیازمند تجهیزات ویژه است. در بحث آتش‌سوزی‌جنگل حمیدیه نیز با همکاری‌های خوبی که صورت‌گرفت، این حادثه نیز به موقع مدیریت شد. در بحث حفاظت از جنگل‌های استان نیازمند توجه ویژه هستیم. در آتش‌سوزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز با توجه به شرایط موجود از جمله وجود واحد الکل سازی و وزش باد، در صورت درست مدیریت نشدن، امکان رخداد حادثه بزرگی بود.

حاجی زاده عنوان کرد: عمده سهام شرکت‌های نیشکر، خصوصی است اما در صورتی که دچار مشکل حریق شوند، بر تمام استان تاثیر می‌گذارند. شرکت‌های نیشکر با توجه با شرایط موجود باید به فکر تجهیز بخش آتشنشانی خود باشند. همچنین بیمه مرکزی باید در خصوص بیمه آتش‌سوزی مسکن، تجاری، اداری و کشاورزی فرهنگ سازی لازم را داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود مصوبه ممنوعیت آتش زدن زمین‌های کشاورزی، در استان اجرایی نمی‌شود. سازمان جهاد کشاورزی با همکاری دهیاران و بخشداران نسبت به اجرای این مصوبه اقدام لازم را داشته باشند. با توجه به خشکسالی استان با آتش سوزی مزارع مواجه هستیم از این رو باید برای مقابله با این شرایط آمادگی لازم در استان به وجود آید.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار