تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۴۷۳۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
برخورد با کشاورزان عامل آتش‌زدن مزارع باید قانون‌مند شود
در این زمینه تنها ترویج و آموزش کشاورزان برای جلوگیری از آتش زدن مزارع کافی نیست و باید به تدریج به سمت قانون‌مند کردن برخوردها با کشاورزان خاطی پیش برویم
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به آتش زدن مزارع کشاورزی از سوی کشاورزان که موجب وقوع حریق‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع همجوار مزارع می‌شود، گفت: در این زمینه تنها ترویج و آموزش کشاورزان برای جلوگیری از آتش زدن مزارع کافی نیست و باید به تدریج به سمت قانون‌مند کردن برخوردها با کشاورزان خاطی پیش برویم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که امروز(6 خردادماه) به منظور بررسی و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص وقایع اخیر و آتش‌سوزی در برخی نقاط خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر خوزستان در فصل آتش‌سوزی قرار دارد؛ در هفته گذشته دو فقره حریق در پارک ملی کرخه رخ داد.

وی ادامه داد: در حادثه آتش‌سوزی پارک ملی کرخه که در 27 اردیبهشت امسال در وسعت 12 هزار هکتار رخ داد، علت حریق تقریبا نامعلوم گزارش شده، هر چند به نظر می‌رسد آتش زدن مزارع موجب این آتش‌سوزی شده است؛ همچنین در حادثه آتش‌سوزی این پارک در 29 اردیبهشت در وسعت 5.4 هکتار علت حریق سرایت آتش ناشی از سوزاندن مزارع کشاورزی همجوار گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:‌ سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در معاونت ترویج خود بحث آموزش کشاورزان را انجام می‌دهد اما این آموزش کافی نیست. اکنون اگر با بالگرد از اهواز به سمت ملاثانی، خرمشهر، شوش و مسجدسلیمان حرکت کنیم می‌بینیم که تمام مزارع در حال سوزانده شدن هستند که هم موجب آلودگی هوا و هم تخریب محیط زیست می‌شود.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد:‌ هفته گذشته 40 نفر از کشاورزانی که اقدام به سوزاندن مزارع خود کردند را تحویل دادگاه دادیم اما پرونده بیشتر افراد به تبرئه منجر شد؛ زیرا این‌گونه پرونده‌ها در یک فرآیند قرار می‌گیرد و در نهایت منجر به تبرئه کشاورزان می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد تنها آموزش کشاورزان برای جلوگیری از عدم سوزاندن مزارع کافی نیست.

وی ادامه داد:‌ جهاد کشاورزی خوزستان اگر به صورت رسمی اعلام کند کشاورزانی که اقدام به سوزاندن مزارع خود می‌کنند از دریافت نهاده‌ها یا تسهیلات این سازمان محروم می‌شوند، شاید بتوانیم نتیجه بهتری در پیشگیری از سوزاندن مزارع شاهد باشیم. در این زمینه تنها ترویج کافی نیست و باید به تدریج به سمت قانون‌مند کردن برخوردها با کشاورزان خاطی پیش برویم و از اهرم‌های برخورد و فشار استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آموزش تشکل‌های زیست‌محیطی و مردم بومی در حوزه مدیریت حوادث‌ آتش‌سوزی در منابع طبیعی اظهار کرد: ‌در الوار گرمسیری 300 نفر داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که در زمان وقوع آتش‌سوزی به سرعت برای اطفای حریق وارد عمل شوند و مشکل این افراد وجود کمترین و حداقل امکانات است.

لاهیجان زاده با اشاره به اعلام آمادگی هوانیروز مسجدسلیمان برای امدادرسانی در ماموریت‌های اطفای حریق مراتع و عرصه‌های جنگلی اندیکا بیان کرد: پایگاه‌های کرمانشاه و استان فارس حتی اگر از بیشترین امکانات برخوردار باشند برای ما فایده‌ای ندارند؛ زیرا اعزام بالگردهای این پایگاه‌ها به خوزستان زمان بسیار زیادی می‌برد، بنابراین تقاضا می‌شود یک پایگاه در خوزستان راه‌اندازی شود.

به گزارش ایسنا، محمدصادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد:‌ به نظر می‌رسد آنچه در این جلسه مغفول مانده، حضور سمن‌های زیست‌محیطی است. در خوزستان 27 سازمان مردم نهاد محیط‌زیستی دارای مجوز هستند که از این تعداد، 12 سازمان دارای مجوز استانی و 15 سازمان دارای مجوز از فرمانداری‌ها هستند و 8 سمن محیط زیستی نیز در حال اخذ مجوز هستند. این ظرفیتی است که در حوزه پیشگیری و دیده‌بانی محیط زیست می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: نیروهای بومی و تشکل‌های محیط زیستی در زمان وقوع آتش‌سوزی از نخستین افرادی هستند که می‌توانند در محل حادثه حضور یابند، بنابراین باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: آسان‌ترین، کم‌هزینه ترین و راحت‌ترین راه برای کشاورزان برای آماده کردن اراضی کشاورزی جهت کشت بعدی، سوزاندن مزارع است و کشاورزان هنوز قانع نشده‌اند که شیوه دیگری را اعمال کنند و باید از دستگاه‌های مرتبط بپرسیم که چرا کشاورزان در این زمینه هنوز قانع نشده‌اند.

کریمی‌کیا ادامه داد: اگر با کشاورزان هم در این زمینه حرف بزنیم به هیچ عنوان روش دیگری را برای آماده کردن اراضی خود جهت کشت بعدی استفاده نمی‌کنند. در این بخش شاهد یک بی‌تفاوتی اجتماعی هستیم که موجب تخریب محیط زیست‌ می‌شود؛ زیرا هر کشاورز فکر می‌کند که سوزاندن 2 هکتار مزرعه او هیچ تاثیری نسبت به کل اراضی محیط زیست ندارد و همین جزئی نگاه کردن موجب می‌شود با مشکلی با این حجم و گستردگی مواجه باشیم.

همچنین در این جلسه جلالی معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشاورزان باور غلطی در خصوص سوزاندن مزارع و اراضی کشاورزی خود دارند، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های استان باید دست به دست هم دهند تا این معضل و باور غلط از بین برود و کشاورزان باور کنند که می‌توانند از بقایای اراضی کشاورزی با عملکرد بیشتر و بهتر استفاده کنند و مزارع خود را نسوزانند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار