تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۴۷۴۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس جهاد کشاورزی خوزستان:
17 درصد مردم خوزستان از گندم امرار معاش می‌کنند
خوشبختانه با وجود تمام مشکلات آب و هوایی توانستیم حدود یک میلیون و 340 هزار تن گندم خریداری کنیم که از این نظر استان خوزستان رتبه اول را دارد و امیدواریم که بتوانیم به شرایط بهتری در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:‌ خوشبختانه با وجود تمام مشکلات آب و هوایی توانستیم حدود یک میلیون و 340 هزار تن گندم خریداری کنیم که از این نظر استان خوزستان رتبه اول را دارد و امیدواریم که بتوانیم به شرایط بهتری در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم.

کیخسرو چنگلوایی در جلسه شورای کشاورزی که امروز، هفتم خردادماه در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به سه محور مهم باید اشاره شود که محور اول دستور کار برداشت محصولات پاییزه، محور دوم بحث مصرف آب و محور سوم فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری است.

وی با بیان مقدمه‌ای در خصوص محصولات پاییزه بیان کرد: گندم در استان ما به‌عنوان یک محصول فوق استراتژیک است و حدود 80 هزار بهره‌بردار گندم در خوزستان وجود دارد. در بعد خانوار نیز 400 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند و در کل 17 درصد از جمعیت 4.5 میلیونی استان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از گندم امرار معاش می‌کنند.

چنگلوایی در خصوص خرید تضمینی گندم افزود: در خرید تضمینی گندم بیش از 12 درصد کل خرید در کشور به خوزستان متعلق است و هفت تولید گندم آبی و دیم در کشور به خوزستان اختصاص دارد؛ سال 95 برای کشاورزان سال خوبی نبود زیرا از نظر هواشناسی بدترین اوضاع هوا را در استان شاهد بودیم و شرایط آب و هوایی ما در سال 95 و امسال نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات آب و هوا، سرمازدگی بعضی از مناطق استان بود که به برخی از محصولات ما آسیب‌ جدی رساند و مساله دیگر ریزگردها بود که آسیب بسیار شدیدی به‌صورت مستقیم به محصولات استان وارد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: با توجه به تلاش‌های همکاران ما برای رسیدن آب به دو حوضه مارون و زهره، امیدواریم که آب نوبت‌بندی شود تا همه‌ مردم این مناطق بتوانند به طور یکسان از آب مصرفی بهره‌ ببرند.

چنگلوایی عنوان کرد:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن رسیدگی شود، کارخانه‌جات قند است؛ کارخانه‌جات قند با ظرفیت 74 هزار تن در حال پیش‌بینی است که در استان خوزستان ظرفیت اشتغال بسیار بالایی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به مساله آبیاری تحت فشار و تاکید بر سیستم آبیاری نوین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب و مصرف بهینه آب، 40 میلیارد تومان برای کمک به پیاده‌سازی سیستم آبیاری نوین به استان داده‌ شده است؛ همچنین 10 میلیارد تومان دیگر درخواست کردیم که در کل حدود 50 میلیارد تومان به استان اختصاص می‌یابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار