تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۴۷۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نفت:مناقصه میدان آزادگان در حال اجراست
وزیر نفت با بیان اینکه مناقصه میدان آزادگان در حال اجراست، از احتمال امضای یک قرارداد جدید نفتی تا پایان کار دولت یازدهم خبر داد
وزیر نفت با بیان اینکه مناقصه میدان آزادگان در حال اجراست، از احتمال امضای یک قرارداد جدید نفتی تا پایان کار دولت یازدهم خبر داد.

بیژن زنگنه روز دوشنبه درباره برگزاری نخستین مناقصه بین المللی صنعت نفت، افزود: اکنون، مناقصه برای توسعه میدان آزادگان عملا در حال اجراست.

وی با بیان این که از شرکت ها درخواست کرده بودیم که به ما پیشنهاد بدهند، اضافه کرد: مذاکره با شرکت های دیگری نیز در قالب مناقصات محدود در حال انجام است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که تا پیش از پایان کار دولت یازدهم، آیا نخستین قرارداد جدید امضا می شود؟ بیان داشت: «ان شاءا.. بسته می شود.»

 پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.

وزارت نفت اعلام کرده است که میدان آزادگان، جزو نخستین میدان هایی خواهد بود که برای آن، مناقصه بین المللی برگزار می شود.

میدان آزادگان در خوزستان بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با کشور عراق مشترک است.

قرار بود شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) مرحله نخست توسعه میدان میدان آزادگان جنوبی را انجام دهد اما به دلیل تاخیر چند ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شرکت چینی پس از اولتیاتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد. البته این شرکت همچنان توسعه میدان آزادگان شمالی را عهده دار است.

پس از اخراج چینی ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی بر عهده شرکت های ایرانی قرار گرفت. هرچند پس از واگذاری این میدان به شرکت های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیک به 6 درصد است. این درحالی است که بررسی نشان می دهد در صورت استفاده از فناوری های جدید ضریب برداشت به بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت.

پیش از این، وزارت نفت با شماری از شرکت های بین المللی از جمله توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، پتروناس (مالزی) برای توسعه این میدان نفتی موافقتنامه و تفاهمنامه هایی را امضا کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار