تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۴۷۶۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر ایدنی: اگر بخواهیم در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در درون خودمان، نسخه ای کامل از دین را داشته باشیم
اگر بخواهیم نقش اساسی فرهنگ را در تغییرات جوامع مطرح کنیم باید به اینکه خداوند در این آیه کریمه، جهان را به دو بخش جهان ذهن و جهان عین تقسیم کرده است و تغییر در جهان عین را مشروط به تغییر در جهان ذهن دانسته است توجه ویژه نمائیم
دکتر ایدنی: اگر بخواهیم در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در درون خودمان، نسخه ای کامل از دین را داشته باشیمخوزنیوز: یکصد و چهل هشتمین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه و رئیس شورا، دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی و دبیر شورا و سایر اعضای شورا در محل دفتر معاون فرهنگی و دانشجویی تشکیل شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در این جلسه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و اشاره به آیه "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم" گفت: اگر بخواهیم نقش اساسی فرهنگ را در تغییرات جوامع مطرح کنیم باید به اینکه خداوند در این آیه کریمه، جهان را به دو بخش جهان ذهن و جهان عین تقسیم کرده است و تغییر در جهان عین را مشروط به تغییر در جهان ذهن دانسته است توجه ویژه نمائیم.

ایدنی افزود: برخلاف بسیاری از مکاتب متفرقه که ادعای نجات و رهایی بخشی انسان را دارند، ادیان و بویژه دین اسلام اعتقاد دارد که زیربنای جامعه، فرهنگ است و معتقد است که تغییر در خود، تغییر در مناسبات اقتصادی نیست بلکه تغییر در ذهن و روان است و اینجا است که اهمیت کار فرهنگی بر هر کار دیگری مقدم می شود.

رئیس شورای فرهنگی دانشگاه با بیان اینکه باید با نگاه به فضای امروز، نیاز امروز و پاسخ های نو بر مبنای ارزش های اصیل و ذاتی مخاطبانمان، در امور فرهنگی تصمیم بگیریم، اظهار نمود: اگر به دنبال این هستیم که انسان ها و مناسبات اجتماعی را تغییر دهیم هیچ راهی نداریم مگر اینکه در مسیر تغییر در فرهنگ پیش برویم و این مسیر هم باید متناسب و متناظر با نیازها و ظرفیت های جامعه باشد.

وی در ادامه گفت: دو مقوله نیازها و ظرفیت های جامعه باهم در تعادل و داد و ستد هستند و اگر کسی که ادعای ارائه یک فرمول یا یک روش برای نجات انسانها را دارد، به این دو مقوله توجه ویژه نکند، نمی تواند پاسخ مناسبی در عصر و زمان خودش برای تحول جامعه بدهد. بنابراین مطابق نگرش قرآن کریم که تغییر جوامع از تغییر خودشان شروع می شود، اگر یکی از اینها (نیازها و ظرفیت ها) لنگ بزند، ما نمی توانیم به هدفمان که پیشرفت و تعالی جامعه است برسیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه مطرح کردن یک سخن زیبا و یا یک نیاز حقیقی در جامعه ای که بستر و تحقق آن فراهم نباشد و یا ریشه در واقعیت در جهان بیرون در آن زمان نداشته باشد صحیح نیست، اظهار داشت: ما باید پاسخ های مناسب و مطلوب را در زمان مناسب به نیازها و انتظاراتی که در سطح جامعه است در ظرفیت و بستر اجتماعی اش ارائه کنیم و اگر توانستیم این کار را بکنیم، در حقیقت توانستیم به سوالاتی که رخ می دهد پاسخ های مطلوب در یک حوزه تمدنی بدهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تمدن اسلامی می تواند پاسخگوی نیازهای انسان هزاره سوم باشد و گمگشته انسان قرن 21 جز معنویت چیزی نیست، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم نسخه اصلی اسلام و دین را به موقع و با کیفیت لازم ارائه دهیم، نسخه های کاذب و جعلی دینداری مانند داعش، القاعده و طالبان در جهان پدیدار خواهند شد.

ایدنی اذعان کرد: رسالت و مسئولیت ما این است که باید به روز باشیم و متناسب با نیازهای روز، ارزشهای دینی مان را ارزیابی نمائیم، چرا که اگر این کار را انجام ندهیم دچار بحران مخاطب می شویم و نسخه های کاذب و بدلی دین در اختیار مخاطبان ما قرار می گیرد که این موضوع تهدید کننده جهان اسلام است.

ایدنی خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که چطور از دهه ها پیش، ظالمانه و به بهانه صلح جهانی به اسرائیل مشروعیت داده اند و تکه تکه زمین های فلسطین را گرفته اند و در جواب اعتراضات می گویند امنیت و صلح بر عدالت اولویت دارد، در حالی که می بینیم از دل این تبعیض و بی عدالتی که به جهان اسلام وارد کرده اند، با حمایت آمریکا از ارتجاعی ترین دولت های منطقه به بهانه پایداری صلح جهانی، القاعده و داعش بیرون می آید.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه هم اکنون ما در یک میدان مسابقه در حال رقابت هستیم، خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در درون خودمان، نسخه ای کامل، پویا و توانمند از دین را داشته باشیم که به تمام سوالات جواب بدهد تا ان شالله بتوانیم در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ایدنی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: کشور ما از گذرهای بسیار خطرناکی عبور کرده و این نشان دهنده این است که روند و جهت گیری کشور ما در همان چهارچوب نهادینه کردن مردم سالاری دینی است.

وی با اشاره به سکوت 25 ساله حضرت امام علی(ع) در عین مشروعیت، به حق بودن و لایق بودنشان در اداره جامعه در آن دوران، گفت: امام علی (ع) تا زمانی که مردم به در خانه ایشان نیامدند و از او نخواستند که اداره جامعه را بر عهده بگیرد، سکوت کرده بودند که نشان دهنده این است که علاوه بر لایق و بحق بودن، آراء و نظر مردم نیز برای اداره جامعه اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در کشور ما در چارچوب شناختی که امام خمینی (ره) از اسلام، تشیع و جهان جدید داشت، مردم سالاری دینی در چارچوب جمهوری اسلامی مطرح شد تا یک الگوی اداره ی جامعه را به جهان عرضه کنیم.

وی در پایان با اشاره به شور و اشتیاق مردم در انتخابات اخیر، اظهار داشت: همه دیدیم که چطور مردم با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) و حضور گسترده در انتخابات، نشان دادند حل منازعات و تنازعات سیاسی را از طریق صندوق رای دنبال می کنند و این اتفاق بسیار میمون و مبارکی است که نشان دهنده بلوغ فکری مردم و به ثمر رسیدن نهال ارزشمند انقلاب است که اکنون شاهد میوه دهی و بهره وری آن هستیم.
:
:
:
آخرین اخبار